onsdag 18 november 2009

Sätt igång med det roliga först

Denna vecka har jag två saker som ska slutföras och det är dels min bok som jag nu lämnar ifrån mig till en tjej som ska sätta texten och göra omslag och design... Sedan har vi den andra o sista delen av utbildning till ledare för kvinnocirklar, nu i helgen. Åh så roligt det ska bli att träffa er igen som är med och höra hur det går.

Ny utbildning för att leda kvinnocirklar
startar förmodligen i vår... Jag pratade med Ingrid som är med nu och som jag vet var lite osäker om några skulle vilja komma när hon bjöd in till kvinnocirkel. Nu har hon haft två tillfällen med kvinnor som bor runtomkring och fler kvinnor vill vara med. Dessutom finns det intresse för ytterligare en kvinnocirkel så hon kanske får starta två stycken... Åh jag blir så glad... Pratade även med en journalist som bl.a skriver för tidningen Hälsa igår och hon ville gärna skriva om mitt kvinnoengagemang... Det känns som det är vind i seglen och att detta är något som det finns intresse för.

Härligt att skapa
Sedan har jag målat... Jag ville måla en omslagbild till min bok och på bara två timmar fick jag till en bild som jag tycker mycket om även om jag just nu inte är säker på om den passar till omslaget. Dessutom så kom det en härlig sång till mig med musik och allt och på en halvtimme var hela sången klar... "You are worthy" heter den... Det visade mig att det inte alltid behöver ta så lång tid att skapa. Ibland drar jag mig för att sätta igång och måla för jag tänker att jag måste ha flera dagar på mig... Men nu kände jag mig i flödet och jag tror att det ena ger det andra... kanske var det målandet som satte igång så sjungandet...

Så ge dig tid att skapa
eller göra det där som du brinner för och tycker är roligt..... kanske är det att sy, sticka, snickra, baka, måla, sjunga, skriva, läsa, simma m.m. Gör det bara ... se till att sätta igång .. ofta är det där vi stoppar oss själva och tänker att först ska jag....
Jag hörde en historia en gång som jag gjort min egen variant av här och som jag tror att flera av er känner igen er i:

Sagan om kvinnan som först bara skulle....
En kvinna hade tänkt att ägna sin dag åt att måla med sina oljefärger... åhh så kul det ska bli, tänkte hon.... men först ska jag bara lägga in en tvätt. På vägen ner till tvättmaskinen upptäckte hon att blommorna som stod i trappföstret behövde vattnas... då kom hon på att kanske behövde även de andra blommorna i huset vattnas.. okey då gör jag det först tänkte hon, det känns ju bra att blommorna har vatten. På väg att hämta vattenkannan upptäckte hon att skåpet som den stod i var så stökigt.. okey jag städar upp lite här först tänkte hon och satte igång. Därefter gick hon runt och vattnade blommorna. I en av fönsterkarmarna låg det fullt med döda flugor.. okey jag torkar rent här ... samt att blommorna hade lite vissna blad.. snabbt gjort, jag tar bort dem nu så det blir fint tänkte hon. När hon gjort det slängde hon dem i komposten men den var väldigt full så hon gick ut och tömde den i den större komposten i trädgården. När hon kom ut till komposten var den väldigt sur så hon tog lite torra löv och lade på. När hon kom in igen upptäckte hon att det var fullt med grus i hallen och kom att tänka på att de kanske skulle få besök.. så fram med dammsugaren... nu var den full och ingen dammsugarpåse fanns så det kanske skulle vara lika bra att åka och handla och förresten var det ju en del som saknades hemma mat och så... hon kollade i kylskåpet och upptäckte att det behövde rengöras ... ja varför inte göra det på en gång det går ju ganska snabbt..... ja målningen kunde ju vänta till eftermiddagen... Men i med tvätten först och sen handla .......

Gör det roliga först
Ja ni vet hur det kan fortsätta... Jag tillhör dem som ofta tänker att först ska jag göra det där andra så att jag sedan kan slå mig ned i lugn och ro och måla eller skriva.... men den taktiken verkar inte fungera. Så gör det nu meddetsamma.. vi struntar en stund i städning och tvätt m.m. Självklart gör min man sådana saker med men han låter sig inte hindras i sina kreativa projekt av ett kyslkåp som inte är rent och av att det ligger grus i hallen... för han ser inte det.... Det verkar som att vi kvinnor har lärt oss att se sådana saker lite bättre än män så kanske är det något bra med att synen blir lite sämre på äldre dar... Ja nu ska man ju inte dra alla över en kam och kanske är det tvärtom i din relation....

Sätt igång nu
Men budskapet är i alla fall.... Sätt igång nu... gör det du tycker är kul och bara gå dit direkt ... sätt skygglappar på dej när du går till din målar atelje eller skrivhörna och bara gå dit meddetsamma tänk aldrig den livsfarliga tanken - jag ska bara... för risken är att du kan fortsätta att tänka så hela livet. Så idag och de närmaste dagarna ägnar vi först tid till det vi vill och sedan om det finns tid över gör vi det andra. Skulle vi få beök så kan vi säga som en klok kvinna jag känner sa när vi besökte henne - Det är lite stökigt men det brukar det vara! Genom denna kommentar kan vi befria varandra från städningens bördor och vi kan välkomna varandra hem i våra lagom röriga normala hemmiljö. Ha en underbar dag.. kram Anne

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej!
Tack för att du ger dig tid att kommentera. Du som inte har en egen blogg eller googlekonto kan i rutan "Kommentera som" välja: Namn och webbadress (funkar nog även utan webadress), eller Open ID eller Anonymt.
Hoppas det fungerar annars får du prova dej fram !
Varmt tack, din feedback betyder mycket för mig... Anne Solveig