söndag 15 november 2009

Att Sjunga !

Petra skrev en så fin kommentar angående att det aldrig är försent att sjunga och dansa... jag bifogar den längst ned i inlägget. Den inspirerade mig till att skriva lite mer om att sjunga.

Alla Kan Sjunga
Jag var själv "Alla Kan Sjunga-lärare" under några år i Stockholm och det började med att jag gick en nybörjarkurs i sång och sedan utbildade mig till lärare. Under dessa år blev jag verkligen övertygad om hur mycket sångförmågor det ryms inom oss och jag förstod hur många som har stängt en dörr om sången för att de fått höra att de inte kunde. Många gånger blev jag rörd till tårar över dessa människors underbara sångförmågor, samt glädjen de kände över att börja sjunga.

Sätt igång att sjunga
Så om du längtar efter att sjunga, gör som Petra, gå en kurs eller gå med i en kör... ta ett steg i sänder och nu är det snart ett nytt år och det är ju en underbar tid att börja... och du... jag kan berätta att innan jag gick min första sångkurs var jag så nervös och tänkte att alla kan nog sjunga utom jag..
Ljusa stigar - min CD
Nu har jag till och med gett ut en Cd med sång och musik "Ljusa stigar" som kan beställas genom Solblomman http://www.solblomman.nu/ och som jag fått mycket uppskattning för. Samt att jag är på gång att ge ut en Cd till med sånger för kvinnor .. som är på engelska... Jag ska se om jag kan lägga in lite smakprov på de sångerna snart... Kram och ha en underbar Söndag... samt läs Petras inspirernade kommentar här..

Petra sa...
"Passar bra med min lilla historia, jag började i "vi som inte kan sjunga kören" för ett år sedan, då jag hela uppväxten har trott att jag inte kan sjunga. Var jättekul så jag fortsatte en termin till. Nu denna terminen ville jag veta på riktigt om jag verkligen kan sjunga så jag började med enskild sång en halvtimme i veckan , och det är underbart, kan inga noter men jag sjunger på gehör som min sånglärare kallar det. Helt underbart. Snart fyller jag femtio år och det ska nog bli ett litet eget framträdande tror jag...så det är aldrig försent att förverkliga sina drömmar Kram Petra"

2 kommentarer:

  1. Inspirerande! Jag har fått höra att jag kna sjunga men tror ändå fortfarande nånstans att jag inte kan. Tänkt länge att jag ska börja i en kör igen men vågar bara inte. kanske detta för att jag vågar. Annars får det duga att sjunga här hemma, väldigt befriande bara det :)

    SvaraRadera
  2. Klart at du kan sjunga.. det vet jag att du kan... men sen handlar det ju om att få sjunga i rätt sammanhang... med sånger man tycker om och som passar ens egen röst... jag känner på mig att du sjunger bra... oftast är det bara våra tankar som står ivägen och stoppar oss... så lycka til med att hitta ett bra sammanhang att sjunga i ... kanske en kör eller sångkurs...Anne

    SvaraRadera

Hej!
Tack för att du ger dig tid att kommentera. Du som inte har en egen blogg eller googlekonto kan i rutan "Kommentera som" välja: Namn och webbadress (funkar nog även utan webadress), eller Open ID eller Anonymt.
Hoppas det fungerar annars får du prova dej fram !
Varmt tack, din feedback betyder mycket för mig... Anne Solveig