tisdag 10 november 2009

Att följa hjärtat och givande möten.

Att följa flödet
Min intuition och läxan i helgen var ju att följa sitt hjärta och lyssna inåt lite mer innan vi fattar beslut. Innan jag gav mig iväg till Stockholm hade jag planerat att jag på hemvägen skulle åka över Mariestad och hälsa på min syster som fyllde 50 år samt min mamma. Peter hade planerat att åka till Stjärnsund och hälsa på Kalle och Camilla och jag var även sugen på att åka dit men det kändes som att jag skulle prioritera min syster denna gången och min mamma. Men dagarna innan när jag pratade med mina systrar i telefonen så kändes det lite rörigt och omständigt att hälsa på i Mariestad… det var inget flyt.. och dessutom så uppskattade inte min syster riktigt den plan jag hade tänkt ut för att fira henne även om hon nog gärna ville bli firad.

Vänta med att fatta beslut tills du vet
Så en sak jag har lärt mig är att ibland kan man ju vänta med att fatta beslut tills man verkligen behöver det. Så jag bokade helt enkelt en enkel biljett till Stockholm och tänkte att det får ge sig efter hand hur jag gör. Väl där så kändes det mer och mer som att jag skulle hälsa på Kalle och Camilla istället eftersom vi även fick låna en bil ända upp till dem så det var enkelt att ta sig dit från Stockholm.

Så kul att träffa min kära andliga syster Camilla
Så då följde jag med Peter dit och det var såååå kul att träffa både Camilla och Kalle samt självklart jätteroligt att se lilla Maui som nu är ett halvår. En del av er känner ju till Camilla men för er som inte gör det kan jag berätta att hon har varit som en syster och även lite som en dotter till mig under 4 år då hon bodde i Mundekulla och hjälpte oss här. Jag har bilder i bloggen på Camilla när hon och Kalle hade bröllopsceremoni här.

Camilla har målat fram sitt liv…
Camilla har alltid varit så bra på att fokusera på det hon vill ha och att förverkliga sina drömmar. Hon har målat visionskartor med palmer och små hyddor och en man och kärlek och ett halvår senare befann hon sig på Hawaii med sin nya kärlek…. Dit åkte hon sedan tre år i rad varje vinter. Sedan handlade visionerna mer om familj och en ny man målades in på en ny visionskarta + en bäbis och vips fanns den nye mannen där med och de möttes i Mundekulla och senare fann de ut att de kom precis från samma trakter i Dalarna så det är därför de nu har flyttat till Stjärnsund. Camilla har alltid viljat bo nära andra i en community… I Stjärnsund finns ju en kursgård och en mängd människor har flyttat upp dit för att de vill bo i ett sammanhang med andra som har liknande intresse.
Lisa och Fredrik Swahn
är några av dem som har vågat flytta från storstaden för att skapa ett helt nytt liv i Stjärnsund. De har köpt ett underbart gammalt hus precis bredvid vattnet. Lisa bjöd in oss att hälsa på en stund och vi hann prata lite om Lisas bok som hon nu liksom mig är på väg att ge ut … sen skulle hon iväg för att möta Fredrik och sjunga i ett sammanhang. Jag har även nämnt Lisa i min bok då hon har startat upp en kvinnocirkel i Stjärnsund som hon har haft huvudansvar för under många år och som många kvinnor har haft glädje av. Lisa är en riktig Gudinna och har även skapat ett litet paradis som heter vilan där man kan hyra in sig en natt och njuta av spa och behandlingar

Camilla och Kalles vita hus
Sedan gick vi tillbaka till Camillas lilla hus som var ungefär så som Camilla hade visualiserat. Ett litet vitt hus som ligger precis vid en stor vacker herrgård med en fin park. Det var så mysigt där och jag och Camilla passade på att ha parsamtal och lyssna, stödja och inspirera varandra när Kalle och Peter gick en promenad. Sedan fick vi även smaka på Camillas underbart goda mat.

Vi hälsar på Englas mamma
Vi hälsade även på Englas mamma, och fick en fin stund med denna starka kvinna som gått igenom något som helt enkelt inte skulle ha skett… . Hon har nu skrivit en bok som är riktad till media, myndigheter och polisen. Dels för att visa på vad som skulle kunnat göras för att förhindra det som skedde... men också för att de drabbade och deras familjer ska behandlas på ett mer varsamt, värdigt och respektfullt sätt. Jag beundrar Carinas kraft att skriva om detta och förhoppningsvis kan det leda till att drabbade anhöriga i framtiden ska kunna bemötas på ett bättre sätt och jag tror hon sa att det faktiskt redan har medfört vissa ändringar i lagen.

Peter träffar på dem han vill…. möte med KG Hammar
Peter har en förunderlig förmåga att stöta samman med just de personer han vill möta. I Stockholm lyckades han få de möten han hade planerat + några till som var lite oväntade. Han nämnde vid några tillfällen KG Hammar (fd ärkebiskop som är en mycket fin och uppskattad man) Peter hade en tanke om att han skulle vilja engagera honom i Mundekulla nästa år igen, då han har varit hos oss vid ett tillfälle förut. Så när vi på hemvägen sitter i restaurangvagnen… vem kommer in om inte KG Hammar. Peter bjöd honom självklart att sitta hos oss och vi hade ett mycket givande och fint samtal i nästan 1½ timme tror jag. Det var så härligt att lyssna till denne man som har ett stort engagemang för goda projekt och som även har en stor öppenhet för att vi kan hitta mycket som är bra i alla religioner.

4 kommentarer:

  1. Åh vilket härligt inlägg! Nu blev jag inspirerad att sätta mig ner och fokusera och göra drömcollage.

    gudinnehälsningar
    Lina

    SvaraRadera
  2. Vad kul... gör det, det är en stor kraft i att göra tydligt våra drömmar och visioner...Jag har själv gjort det mycket i mitt liv... Anne

    SvaraRadera
  3. Att göra saker som flyter och att vänta när inget känns 100% tycker jag är jättebra! Ibland får jag en känsla av att vissa saker måste hinan ske innan det är dags för oss att göra entré i pjäsen som är vårt liv ; ). Hoppas det inte lär för konstigt : ).

    Jag har haft en underbar dag ute i skogen i solen med man och barn igår. Nu känns allt mycket ljusare igen.

    Kram, Karina

    SvaraRadera
  4. Jag tror du har helt rätt i att ibland måste allt falla på plats innan vi kan fatta ett beslut och kanske är det därför som det är bättre ibland att vänta så att de andra också hinner besluta sig sig eller vissa saker har fallit på plats..och utifrån detta sedan känna in vad man ska göra... härligt att du njuter av att vara ute.. vi behöver passa på att fånga det lilla solljus som finns nu... Anne

    SvaraRadera

Hej!
Tack för att du ger dig tid att kommentera. Du som inte har en egen blogg eller googlekonto kan i rutan "Kommentera som" välja: Namn och webbadress (funkar nog även utan webadress), eller Open ID eller Anonymt.
Hoppas det fungerar annars får du prova dej fram !
Varmt tack, din feedback betyder mycket för mig... Anne Solveig