söndag 24 januari 2010

En helig Söndagsstund
Det blev mycket skrivet idag…
Mona och Helena skulle ge sig iväg till kyrkan idag då dom ville prova hur det kändes och tyckte det var fint att göra något lite heligt på Söndagen, men jag beslutade istället att ha min egen lilla heliga stund med meditation och läsning av ACIM här hemma. Jag och Helena pratade även om att vi kanske skulle skapa en egen helig Söndagsstund på vårt sätt med meditation och där Gudinnan får utrymme också. Detta ledde till lite fler funderingar omkring det andliga.

Feminine Divine – Rise an shine
Kanske har ni lagt märke till att jag har skrivit ”Feminine Divine – Rise and Shine” i rutan överst i bloggen. Det beror på att jag har känt att det skulle vara fint att även ha kontakt med kvinnor i andra delar av världen för att stärka varandra i att återigen föra in det feminina andliga. Jag har länge känt att jag skulle ha en blogg som även är på engelska. Därmed kommer jag troligen att starta den också och den kommer att vara lite mer inriktad på det feminina andliga men Gudinnerummet får självklart finnas kvar.

Vi kvinnor har lärt oss att vi ska vara goda
Vi är programmerade att vi ska vara snälla och goda kvinnor och att vi ska ställa upp och hjälpa andra. Det kan innebära att vi ibland har svårt för att stå upp och säga vad vi tycker och tänker. När en kvinna gör det är det också lätt att hon blir kritiserad och kallad hagga, satkärring, häxa m.m. men har ni tänkt på att det finns inte något motsvarande namn på en man som säger sin mening, snarare betraktas han som lite cool. Vi har nog ofta det idealet själva att vi ska vara vänliga och goda. men vissa saker behöver också förändras och då är det viktigt att uttrycka sin mening.. därmed har jag tagit hjälp av min inre Lejoninna och skrivit lite av mina tankar här idag....

Gud Fader och Gud Moder
Vi har ju vant oss så mycket vid de manliga begreppen som ”Gud Fader” att jag tror att många kvinnor tänker inte ens på det. Men ju mer jag läser om Gudinnan och förstår att det verkligen var så att människor i första hand associerade det Gudomliga med det kvinnliga under en mycket lång period i historien – säkert minst 20.000 år, då känns det så tokigt med alla de manliga begreppen som dominerar vår kyrka idag: ”i Fadern, Sonen och Den helige Andes namn”.

Gamla testamentet – sagor ?
Jag hade även ett fint samtal med en vän som berättade att han börjat läsa en del om bibeln ur ett historiskt perspektiv och att det är väldigt lite som stämmer när det gäller platser och tidsperspektiv så man kan anta att det mesta är en mängd historier som människor har berättat. Sagoberättandet är ju en urgammal kultur. Självklart speglar också historierna den tid människor levde i.
Läser man i gamla testamentet så är det ju en mycket dömande och hård Gud som framställs på massor av sidor. En Gud som beordrar att människor ska döda varandra och en Gud som säger till människor att behandla andra människor – män, kvinnor och även barn på ett brutalt sätt. Är det verkligen något som religionen vill fortsätt att lyfta fram. Är det inte dags att förpassa gamla testamentet till en gammal sagobok som inte ens bör läsas för att budskapet inte är något positivt.

Birgitta Onsell och tealogerna
Birgitta Onsell som är en mycket modig och klok kvinna, ville ju att det skulle läggas till något i början av bibeln när man gjorde en nyöversättning, så att människor förstod att kyrkan inte står för denna hemska Gudsuppfattning, inte minst synen på kvinnor. Hon och tealogerna spikade till och med upp ett plakat på Domkyrkodörren med ett förslag om detta, men det gjordes tyvärr ändå inget tillägg.
Säkert finns det en hel del historier i gamla testamentet som man också kan använda för att inspireras av delvis, men mycket borde ses över och ändras. Speciellt alla texter som visar på en hård och dömande Gud för jag tror att de flesta människor i dag om de har en Gudssyn i alla fall har en mycket mer positiv Gudssyn än den som är i gamla testamentet.

Nya testamentet och Jesus kärleksbudskap
Är ju mycket finare och innehåller mycket djupa och vackra budskap. Där går ju Jesus själv emot att människor levde efter en del gamla skrifter istället för att lyssna till sitt hjärta. ”Varför lyssnar ni inte till ert eget hjärta” säger han på ett ställe…. Samt ”inte den som säger herre, herre utan den som gör min himmelske faders vilja är min moder och min syster och min broder”

Maria - en mycket älskad lärjunge
Vi kan ju inte helt säkert veta hur mycket som stämmer i det Nya testamentet heller men det kärleksfulla huvudbudskapet är ju bevarat. Bilden av Maria Magdalena som troligen var flera olika Marior (ett vanligt namn då) har troligen satts samman till en enda Maria som var en sköka. Kanske för att minska hennes värde då det i en del skrifter som har hittats senare kan antas att en av dessa Marior var en av Jesus mest älskade lärjunge. Ylva Eggehorn skriver lite om det i sin bok: ”Kryddad olja” som handlar om kvinnor i bibeln.

Kärleksbudskapet är det fina i kyrkan
Tanken om att vi ska leva i kärlek och hjälpa varandra är ju ett mycket fint budskap, men när vi tror att hjälpen är att få alla att tro att vår religion är den enda rätta då blir det ju fel. Det finns ju så många djupt andliga och fina männsikor i alla religioner. Kanske beror det på att man inte har tagit del av så mycket mer än sin egen kultur när man tänker så.

Dalai Lama
skriver i någon bok att när han var yngre så trodde han att Buddismen var den enda rätta vägen, men när han kommit ut i världen mer och mötte djupt andliga människor från så många andra religioner så kunde han inte tänka så längre. Idag uppmanar han ju också människor att gärna fokusera på sin egen religion.

Det finns många fina människor i kyrkan också
Självklart finns det en mängd underbara människor som verkar inom kyrkan och många av dem försöker så gott de kan föra fram kärleksbudskapet inom de ramar som de ska följa.
Vår egen kvinnliga präst Annette är en underbar och varm person som också har en stor öppenhet. Hon har hälsat på oss här i Mundekulla flera gånger och vi har samverkat med henne i att göra en Fredsmässa i kyrkan på Nyårsdagen under flera år nu.
K-G Hammar (före detta ärkebiskop) är också en helt underbar person som varit modig och vågat stå upp för sina tankar även om de inte har stämt överens helt med kyrkans alla gånger. Jag och Peter hade ju ett mycket djupt och fint samtal med honom när vi stötte samman med honom i fikavagnen på tåget i december. Ja det finns många fler och inte minst
broder Roger och hela Taizé rörelsen som bara lyfter fram kärleksbudskapet så vackert och som bjuder in 10,000-tals ungdomar från hela världen till sin kommunitet i Frankrike.
Margareta Melin är också en fantastisk kvinna som har lyckats med att få in ett djupare och mer kärleksfult budskap i kyrkan. Hennes skrifter säljs i många kyrkor och hennes dikter läses och sjungs i flera sammanhang.

Den vackrast Gudstjänst jag varit på
var när Margareta Melin hade satt samman en sånggudstjänst där hon läste sina dikter och texter och framförde dem tillsammans med en kvinna som även sjöng en del av dem. Hela fokuset var på budskapet – ”Du är älskad” om jag minns rätt… det var inget tal om fattig syndare där inte… för vi är ju underbara och vi är ju älskade av Gud, Gudinnan alltid och så är alla andra och det är ju det vi måste påminnas om tills vi verkligen inser det. Den kyrka som lyfter fram det som det viktigaste och som även samtalar om Gud som både fadern och Modern, den skulle kännas fint att delta i. När jag gick ut från mässan som Margareta Melin hade satt samman då kände jag mig upplyft!! Det är det som en andlig stund ska ge oss…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej!
Tack för att du ger dig tid att kommentera. Du som inte har en egen blogg eller googlekonto kan i rutan "Kommentera som" välja: Namn och webbadress (funkar nog även utan webadress), eller Open ID eller Anonymt.
Hoppas det fungerar annars får du prova dej fram !
Varmt tack, din feedback betyder mycket för mig... Anne Solveig