tisdag 31 mars 2009

You need do nothing

Du behöver inte göra någonting, eller - Du behöver göra ingenting... Visst låter det skönt. Jag tror att ibland behöver vi göra ingenting. Jag har haft en manlig bekant här som jag kom på att jag kan benämna som "en modern munk" då han har en djup dedikation till sin andliga resa, vilket känns väldigt stimulerande. Därmed blir det alltid spännande samtal. Vi pratade mycket om just det här med att handla och agera och om när vi ska göra det. Mina tankar efter det samtalet är just nu att det är mycket som jag inte behöver göra och att den andliga resan handlar mer om att vara än att göra. I stillheten kan vi ju vila i oss själva och bli medvetna om dem vi egentligen är djupast innerst inne. När vi blir medvetna om vilka vi är djupast innerst inne så känner vi kärlek till oss själva och därmed även till andra. När vi är i kontakt med vår inre kärna så kan vi även känna vördnad, respekt och kärlek för alla andra levande varelser. Vi blir mer medkännande och kan leva oss in i hur andra har det. Därmed tror jag det bästa vi kan göra för vår egen och världens utveckling är att bli stilla och vila i oss själva.
Vila i nuet, där vi är
Meditera är ju ett fint sätt att stilla sinnet och bli närvarande. Men ibland kan det vara så skönt att bara vila i nuet där vi är. I eftermiddags när jag kom in i köket lyste solen in och det fanns en stilla vilsam känsla i hela rummet. Ja lade mig på kökssoffan en stund med några kuddar bakom huvudet och bara njöt av att vara i stillheten i nuet. Såg på en bild som jag haft där ett tag och plötsligt såg jag den och kunde ta in det budskap den förmedlade, vilket kändes fint och upplyftande.
Hur "räddar" vi världen ?
Jag tror att vill vi skapa en bättre värld så behöver vi leva mer från vår djupaste inre kärna - det jag kallar "Gudinnan inom oss". Då kan vi även inspirera andra att nå sin djupaste kärna eller dupaste sanning och leva utifrån den. Tänk dig hur en värld skulle se ut där alla människor är i kontakt med sitt inre och är medvetna om sanningen och kärleken inom dem. Det skulle vara en fredlig, lycklig och vänlig värld att leva i. Så därmed tänker jag nu att det bästa jag kan ge mig själv är djup vila där jag minns vem jag i sanning är och det bästa jag kan ge till andra är att påminna dem om vilka de i sanning är och inspirera dem till att vila i sig själva. Sedan tror jag att vi naturligt kommer att agera på ett sätt som är bra för oss själva och andra.
Lev det liv du vill
Det finns mycket som vi tror att vi borde göra kanske på grund av vad andra ska tycka och tänka. Jag tror att vi alla har lurats att tro att vi ska göra så mycket hela tiden. Samt att ju mer vi gör ju duktigare är vi. Jag har de sista dagarna känt att jag längtar mer efter att vila och göra det jag verkligen tycker är kul och ger mig en djup mening. tex måla, skriva, meditera, vandra i naturen, prata om det som känns djupt meningsfullt m.m. Jag kan känna en frihet i att jag faktiskt kan se till att skapa mitt liv precis på det sätt jag vill och att det inte är så viktigt längre vad andra tycker och tänker. Det ger en fin känsla och jag njuter av den insikten och den ger mig vila. Kanske väcker dessa tankar något i dej, ge dig själv då lite tid att tillåta dig att fundera på hur du vill leva ditt liv samt vad det är du verkligen behöver göra.

3 kommentarer:

  1. Min skärmsläckare har olika budskap varje dag. Dagens tyckte jag passade här:

    Sitting silently
    doing nothing
    spring comes
    and the grass grows by itself

    Basho

    Tittade också in på Pachamamas hemsida och deras bildspel kändes som en spegling av det du skriver:

    pachamama.com

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Jag brukar aldrig ta bort inlägg men det var mitt eget inlägg som jag ville komplettera och nu vet ajg hur det fungerar.

    Tack för den fina dikten Adina. Jag lade ut den i bloggen. verkar vara en spännande hemsida men hann inte kolla den så mycket just nu.. Var är bildspelet.

    SvaraRadera

Hej!
Tack för att du ger dig tid att kommentera. Du som inte har en egen blogg eller googlekonto kan i rutan "Kommentera som" välja: Namn och webbadress (funkar nog även utan webadress), eller Open ID eller Anonymt.
Hoppas det fungerar annars får du prova dej fram !
Varmt tack, din feedback betyder mycket för mig... Anne Solveig