torsdag 19 mars 2009

NLP - ett nytt ljus

Jag har varit på en endagskurs i NLP. Den senaste tiden har jag hört talas om NLP från flera håll och känt mig lite nyfiken på metoden. Så jag åkte iväg till Göteborg och en introduktiondag, där jag passade på att även träffa min väninna Eva, vilket var väldigt trevligt. Eva är också med i min nära kvinnocirkel sedan länge.
NLP-kursen handlade mycket om kommunikation samt om hur vi programmerar in olika tankar och bilder i vår hjärna och sedan lever efter dem. Vilket ju inte är något nytt men kan behöva förstås från flera olika håll. Introduktionsdagen handlade bl.a om hur vi med hjälp av NLP kan programmera om detta till mer positiva tankar och bilder som gynnar oss mer i livet. Ja det är min uppfattning i alla fall om NLP så här långt. Mycket av det som sades på kursen, kände jag igen. Tyckte först inte jag fick ett riktigt grepp därför om vad som är unikt för NLP.
Det kan vara enkelt att växa.
Framåt em fick jag en egen härlig insikt om att NLP egentligen handlar om att leva i en ny medvetenhet. Jag kunde se hur mycket av det jag redan vet och känner, ytterligare förstärktes och blev till en ljusare insikt som handlade om enkelhet och att det kan vara lätt att växa och välja nya inre bilder och tankar. Alla övningar och idéer i NLP såsom vår lärare beskrev dem verkade komma från ett sätt att se på livet och oss själva i ett ljusare perspektiv. Samt att vissa problem vi brottas med kanske vi inte behöver gå 20 år i terapi för att bli av med, kanske är det istället så att vi förstärker dem varje gång vi pratar om dem. (Vissa känslomässiga sår tror jag dock kan sitta djupt, men det finns metoder även för det i NLP) Vissa begränsande tankar vi tagit till oss kan vi kanske bara välja att ändra här och nu och därmed skapa en ny verklighet att leva i. NLP verkar ha en mängd recept på hur vi kan ändra dessa bilder och tankar och fick det även att verka ganska lätt. Vi fick även förståeles för att vi skapar inre bilder när vi tänker på en människa eller en situation och hur vi kan ändra dessa bilder och därmed skapa en helt ny upplevelse. Samt hur våra ord och tankar påverkar vår verklighet. Mycket är samma sak som många andra säger inte minst Louise Hay. Därmed är det ju som Louise Hay och många andra säger så viktigt att använda positiva ord och meningar.
NLP och ACIM
Hur som helst så känner jag att NLP blev ytterligare en pusselbit i hur vi kan ändra vårt liv genom vårt sätt att tänka och tala och att det här med hur vi kan använda inre bilder blev lite mer tydligt för mig. Jag kunde se att NLP för mig egentligen är samma budskap som "A Course in Miracles" som jag ju inspirerats mycket av, men med ett lite enklare och mer lättillgängligt språk för de flesta. (ACIM är ju skriven på ett mer andligt språk. För er som inte känner till den så är budskapet i Kay Pollaks böcker, sam även "Såsom i himlen"mycket inspirerat av ACIM )

Jag bär fortfarande med mig den ljusa känslan av att vi lite enklare skulle kunna leva i en ny medvetenhet där vi ser det ljusa och fina i oss själva, varandra och har tillit till att livet vill oss väl. samt att det enda som krävs är en medvetenhet om hur vi tänker och en villighet att ändra våra inre bilder till mer glädjefyllda, kärleksfyllda och positiva. ACIM skulle kalla det att leva i den verkliga världen, "The real world" Men hur kommer det sig att allt det här som kan verka hur enkelt som helst ... inte alls är det... Hur kan vi bli så dedikerade, medvetna och disciplinerade att vi väljer att fokusera på de bilder och tankar som får oss att må bra.... När jag vet det ska jag dela med mej det till er.. Kram Anne

3 kommentarer:

  1. Hej, hej!!
    Jag upptäckte rätt nyligen denna mysiga lilla blogg, och jag gillar den! Härligt säger jag bara! Men så måste jag få fråga dig...du har skrivit att du har en kvinnocirkel i Kalmar, var hittar man den, kan man få deltaga där eller är det ngn slags åldersgräns eller ngt?? Är en rätt ensam ung kvinna med 2 barn som gärna skulle vilja få vara med i ngt som stärker självförtroendet och kvinnan i mig. Har en underbar sambo, men jag vill gärna träffa andra kvinnor med. :)

    SvaraRadera
  2. Vad roligt att höra av dig och att du gillar min blogg. Det är faktiskt så att jag är på gång att starta en kvinnocirkel/kurs, under temat självkärlek i Kalmar. Har redan några intresserade och tänkte vänta tills vi blir en lite lagom grupp. Det kommer vara lite mer som en kurs men med en hel del cirklar där vi delar tankar och erfarenheter med. Så maila mig din adress så kan jag skicka dig info när det börjar. maila till anne@mundekulla.se kram Anne

    SvaraRadera
  3. Ps. Du frågade även om kvinnocirkeln i Kalmar och just nu är den full och vi har hållit på några år tillsammans så det är bättre för de som är nya att börja i den kurs jag föreslog och kanske är det så att det kan bli en egen kvinnocirkel av den senare om det är flera som vill fortsätta att ses.

    SvaraRadera

Hej!
Tack för att du ger dig tid att kommentera. Du som inte har en egen blogg eller googlekonto kan i rutan "Kommentera som" välja: Namn och webbadress (funkar nog även utan webadress), eller Open ID eller Anonymt.
Hoppas det fungerar annars får du prova dej fram !
Varmt tack, din feedback betyder mycket för mig... Anne Solveig