söndag 29 mars 2009

Vilsamma Söndag och att sy

Jag älskar Söndagar, det känns som att det är vila i luften och jag har lärt mig att vila mer då och att göra det jag tycker är kul. Det är som att det är enklare att göra det på Söndagarna.
Ekologiska kläder
Jag har länge tänkt att sy upp ekologiska kläder men inte tagit tag i att fråga någon sömmerska. I går tog jag saken i egna händer och sydde upp en lång skön klänning/tunika i gulbeige ekologiskt bomullstyg som jag fått av Åsa.. tack för det Åsa, vet att du läser bloggen i bland. Detta tog nog 3 - 4 timmar bara och jag hade tänkt göra det sedan minst 1 år tillbaka. Kände mig så nöjd med resultatet att jag nog får fota det så ni kan se det med.

Annes lilla Syskola
Kära Gudinnor. Visst längtar ni ibland efter kläder i vissa färger och kanske gärna ekologiska och naturvänliga material, samt med just din passform. Jag tror att kan jag sy så kan ni. Så här enkelt är det:
Ta fram ett plagg som du gillar formen på.
Lägg ut det på tyget som du vill ha och rita av varje enskild del. Lägg till ca 1 - 2 cm för sömsmån.
Klipp ut, nåla samman och sy.

Vissa delar kan du klippa i ett enda stycke även om de är i två delar som tex baksidan var på min klänning. Du kan också klippa sönder ett plagg som tjänat ut och använda det som mönster.
Linningar och sånt måste man ju inte alltid ha och kan förenklas genom att sicksacka och vika in. Har du aldrig sytt förut så börja med något enkelt som tex en kjol med resår i midjan.
Ha en underbar Söndag, vila och njut..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej!
Tack för att du ger dig tid att kommentera. Du som inte har en egen blogg eller googlekonto kan i rutan "Kommentera som" välja: Namn och webbadress (funkar nog även utan webadress), eller Open ID eller Anonymt.
Hoppas det fungerar annars får du prova dej fram !
Varmt tack, din feedback betyder mycket för mig... Anne Solveig