torsdag 12 mars 2009

Kvinnocirkel-boken

Jag skriver på en bok som ska heta Kvinnocirkeln. Kvinnocirklar är något som har gett mig väldigt mycket genom åren. Det började redan när jag bodde i Stockholm för ca 100 år sedan, känns det som - nej det var nog kanske 15 år sedan. Vi var ett gäng som startade en kvinnocirkel i Vattumannens bokhandel där en av kvinnorna arbetade. Jag märkte att vi alla blev mycket stärkta av att träffas och vi stödde och inspirerade varandra där vi befann oss i livet just då.
Det ledde till att alla kvinnorna växte minst en meter.... Därmed kände jag när jag flyttade ned till Småland att jag ville ha en trygg kvinnocirkel igen att kunna landa i då och då i livet. En kvinnogemenskap där jag kunde tanka ny energi och inspiration och få stöd av mina systrar. Sedan dess har jag startat flera kvinnocirklar och även lett en hel del kurser och retreater för kvinnor. Det känns lika givande varje gång när jag sitter i en cirkel och tar del av andra kvinnors erfarenheter och kunskaper och jag lär mig och inspireras nog lika mycket som de andra även när jag är lite ledare. Gemensamt bär vi ju så mycket djup kunskap som det är fint att vi kan dela med varandra.
Jag leder även en kvinnocirkel i Mundekulla samt är med i en cirkel som jag tog initiativ till att starta för flera år sedan med kvinnor från Kalmar - Öland. Där har vi nu träffats en lite längre tid och de flesta av oss är nära vänner och umgås även på fritiden. Det känns väldigt tryggt bara att veta att de finns och det är alltid lika givande att ses. Tack vare denna nära kvinnogemenskap samt även gemenskap med andra kvinnor och att de har sett mig och mina resurser och trott på mig så har jag tagit många steg vidare i livet Så med min bok vill jag inspirera andra kvinnor att starta sina kvinnocirklar på sitt eget sätt. I slutet av juni planeras boken vara klar och jag kommer även att ha en liten utbildning på två helger i höst där man kan lära sig mer om att starta upp eller leda kvinnocirklar.

1 kommentar:

  1. Kul att du skriver på en bok om kvinnocirklar, det låter spännande.

    SvaraRadera

Hej!
Tack för att du ger dig tid att kommentera. Du som inte har en egen blogg eller googlekonto kan i rutan "Kommentera som" välja: Namn och webbadress (funkar nog även utan webadress), eller Open ID eller Anonymt.
Hoppas det fungerar annars får du prova dej fram !
Varmt tack, din feedback betyder mycket för mig... Anne Solveig