tisdag 18 augusti 2009

Gudinnan Nina - att gå sin egen väg

Igår hade jag stämt möte med två trevliga tjejer på hembygdsgården i Långasjö. Den ena har flyttat härifrån så vi tyckte det var kul att träffa henne lite och se hur hon hade det.

Nina hade förändrats så mycket
och hon kändes som en helt ny människa. Så stark fräsch och trygg i sig själv. När Nina bodde här för två år sedan hade hon en tuff tid med skilsmässa och inre utmaningar. Hon flyttade till en egen lägenhet i närområdet och bodde där en tid. Sedan blev hon kär i en kille som bodde uppåt landet och efter en del funderande tog hon steget att flytta till honom... Det fanns flera anledningar till att hon valde att flytta, en var att hon hade växt upp i de trakterna och kände sig väldigt hemma och trivdes där. Det fanns en större stad där hon kunde utbilda sig i närheten. Det innebar att hon flyttade en ganska lång sträcka från sina 2 barn som nu var mellan ca 6-9 år gamla. Det är lätt att tycka och tänka att så borde man inte göra som mamma... men hade det varit en pappa som gjort så så hade det inte alls varit samma reaktioner.

Vissa val är inte lätta men leder till något gott
Det beslutades att barnen skulle bo kvar huvudsakligen hos pappan. Men Nina kommer ner regelbundet och är med barnen och de hälsar på henne och är med henne och hennes nya partner på loven... och trivs mycket bra där med och den äldsta pojken vill nu åka själv till mamma. Just nu är de på Cypern en vecka med barnen. Självklart kan det vara utmaningar för ett barn med denna situation men jag tror att det är bättre för dem att träffa en lycklig mamma lite då och då än att ha en olycklig mamma att umgås med jämt. Dessutom är Nina och hennes kille fortfarande så kära i varandra och Nina verkar så lycklig med sitt nya liv. Är inte det en underbar förebild att ha föräldrar som är lyckliga och mår bra och har goda relationer. Pappan har också en ny relation med en kvinna som barnen tycker mycket om.

Ibland behöver vi göra val i livet som inte är så lätta.
kanske inte heller så lätta för andra att samtycka till och stödja oss i . Men när vi känner att det är det här jag verkligen vill, då gäller det att våga gå vår egen väg i livet i tillit. När vi gör det växer vi och kan ännu mer vara dem vi är innerst inne.

Relationer
När det gäller relationer finns det självklart väldigt mycket vi kan göra för att först försöka hela en relation vi har.. . och det tänkte jag skriva lite mer om i nästa inlägg, men ibland är det helt enkelt så att vi är färdiga med varandra och har lärt det vi skulle lära av relationen.

Ett litet steg i sänder
Vilken förändring det än kan handla om i våra liv så kan vi ta ett litet steg i sänder för det är ju genom de små stegen som vi så småningom kommer framåt.... Så för mig känns det rätt just nu att ta små steg i den riktning jag verkligen vill och längtar till... till mer glädje och att uttrycka den jag är och mina resurser... Jag har lite planer men de berättar jag mer om när det närmar sig...

Jag blev stärkt och inspirerad
Så Nina.. Jag hoppas att det var okey att jag skrev lite om dej här om du nu läser det...
Det jag ville visa var mest att när vi verkligen vågar gå vår egen väg hur den än ser ut då kommer vi att stråla och då tror jag att det leder till det bästa för andra med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej!
Tack för att du ger dig tid att kommentera. Du som inte har en egen blogg eller googlekonto kan i rutan "Kommentera som" välja: Namn och webbadress (funkar nog även utan webadress), eller Open ID eller Anonymt.
Hoppas det fungerar annars får du prova dej fram !
Varmt tack, din feedback betyder mycket för mig... Anne Solveig