onsdag 5 augusti 2009

Häng med på NLP-kurs Dag 1

Idag har jag börjat en 10-dagars intensivkurs i NLP. Vi är ett trevligt gäng på 8 deltagare, två assistenter och två lärare. Kursen hålls i en friskola i Färjestaden.
Efter lunchen samlas vi i en ljus, fräsch och trevlig samlingssal där det är högt i tak, vilket ger en känsla av att kunna tänka fritt.


Eva Danielsson är huvudlärare
Hon är en inspirerande vacker kvinna med en inre styrka som lyser igenom i hennes utstrålning. Hon arbetar både i Sverige och utomlands med NLP och ledarskap och är en mycket eftertraktad coach.
Charlotte Ahlberg
samverkar med Eva i att leda kursen. Hon arbetar med NLP och ekonomi och är en trevlig tjej som kompletterar Eva fint.
Vad är då NLP?
För er som inte vet så mycket om NLP kan jag bara kort berätta att det står för Neuro Lingvistisk Programmering.
Neuro – vår hjärna och våra sinnen
Lingvistisk- vårt språk och vår kommunikation
Programmering - våra beteende mönster

NLP med mitt synsätt

Jag skulle gärna vilja att ni fick ta del lite av den här kursen med, därmed tänkte dela med mig lite tankar och insikter från dagens kurs. Min ambition är att dela med mig lite var eller varannan dag om jag har tid. Jag vill dock säga att det jag delar med mig är min uppfattning om NLP och det vi lär oss på kursen. Det går ju inte att förmedla allt det vi har gått igenom så det får bli ett litet smakprov.

Jag väver in mina andra inspirationskällor
Jag kommer dessutom även väva in de andra synsätt och verktyg för att växa som människa som jag har tagit till mig genom åren. Det bland annat EKIM- ”En kurs i Mirakel” Parsamtalsmetoden - ”Re evaluating counseling” samt den kunskap och insikt jag redan har om tankens kraft m.m och som jag använt i mitt eget liv sedan länge.

Vi har Alla våra egna unika kartor
för hur vi uppfattar livet och verkligheten. Dessa kartor har skapats genom vår uppväxt och de erfarenheter vi har gjort då och är unika för var och en av oss. Har vi upplevt mycket svårigheter och negativa upplevelser så är vår karta färgad av det och vi ser på livet liksom genom färgade glasögon. Vi tror då att vi är inget värda, ingen vill vara med oss eller lyssna till oss. Har vi en sådan karta med oss så kommer vi att dra till oss det erfarenheter som bekräftar detta. Även när människor vill oss väl kommer vi kanske inte uppfatta det riktigt utan se på dem med misstro och välja att fokusera på det som bekräftar vår karta.

Har vi istället blivit väl mötta i livet
av föräldrar, lärare och andra under vår uppväxt så har vi en mer positiv karta och vi förväntar oss respekt och kärlek. Därmed blir det också enklare för andra att ge oss det. Vi kommer då att se på andra männsikor och världen med mer tillit och förvänta oss goda saker.
Ingen av oss har haft samma erfarenheter som någon annan därmed har vi alla vår egen unika karta och vårt unika sätt att se på och uppfatta livet och det som händer oss.

Vi kan ändra våra kartor
I NLP fokuserar vi nästan inte alls på varför saker är som de är och gräver ner oss i det.. Vi fokuserar istället på hur vi vill ha det i livet och vi väljer att ändra den negativa kartor vi bär med oss så att vi kan se livet på ett nytt sätt.
I EKIM skulle man kalla det att se ”The real world” Se den sanna verkligheten, när vi väljer att se på oss själva, andra och världen med tillit och kärlek istället för rädsla och dömande.

Se möjligheter – inte ge upp
Skillnaden på framgångrika människor och de som inte når sina mål är att de framgångrika människorna ger inte upp inför motstånd. De använder istället motståndet till att upptäcka nya möjligheter.

Allt är möjligt
Vi fick idag även dela våra visioner och drömmar och måla en visionskarta med våra mål. Eva uppmanade oss att inte begränsa oss utan att se att allt är möjligt. För det är det ju med nya tankar och nya vägkartor i vårt inre.

En ljus känsla
Den ljusa upplyftande känsla jag hade på Introduktionsdagen infinner sig nästan igen och jag minns varför jag ville gå kursen. Det handlar om att leva i ett nytt medvetande med nya kartor och med en känsla av att livet kan vara precis så underbart och fyllt av glädje och nya möjligheter om jag bara är villig att se dem och släppa det som begränsar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej!
Tack för att du ger dig tid att kommentera. Du som inte har en egen blogg eller googlekonto kan i rutan "Kommentera som" välja: Namn och webbadress (funkar nog även utan webadress), eller Open ID eller Anonymt.
Hoppas det fungerar annars får du prova dej fram !
Varmt tack, din feedback betyder mycket för mig... Anne Solveig