fredag 21 augusti 2009

Att lyssna när universum vill visa vägen

Jag åkte ju över till Öland i går men när jag kom till huset som jag äger en del i tillsammans med övriga släkt, var det redan ockuperat av min kusin med make och hundar. De är mycket trevliga och jag hade en svag aning om att de skulle vara i stugan. Men just nu hade jag ett stort behov av att vara med mig själv och fundera. Så jag gick ut en promenad på Alvaret och kände då starkt att jag skulle åka uppåt Borgholm och Köpingsvik. Kl var halvåtta på kvällen men jag såg i mitt inre framför mig ett ljust rum vid havet.
Att lita till sin inre guidning
Så jag åkte iväg och det var en så vacker kväll med solen som just gick ned över Kalmarsund. Det var som att jag kände på mig att det skulle finnas ett bra rum till mej.. Ja nästan som det var en självklarhet och jag visste precis vart jag skulle åka och plötsligt stod det rum och en skylt som pekade nedåt havet. De hade flera rum att välja på men nämnde en svit som var lite större och låg på andra våningen... Jag bad att få se den och egentligen kostade den mycket!! men jag fick hyra den till ett mycket bra pris .. Så vips hade jag installerat mig där. Så nu sitter jag här med en egen balkong och stranden och havet precis utanför och solen skiner och det är mycket lugnt då turisterna har gett sig iväg.

Ett tydligt budskap
Det har kommit ett tydligt budskap till mig de senaste dagarna och därför är jag nu på väg att verkligen lyssna och ta tag i det. Det är något jag egentligen tänkt en del på men inte riktigt kommit till skott med.

Egen tid att hitta och uttrycka mig själv
Lotta sa det häromdagen. - jag behöver egen tid för att hitta mig själv och det får jag på min kurs då jag åker hemifrån. När jag hittar mig själv, känns vår relation bra med.
Peter som varit kock hos oss lite och är tillsammans med Linda som hjälper oss, sa det sedan - Jag ska flytta och jag har fått tag i en gård som passar mig perfekt , med plats för mina ardenner hästar och en smedja (han är smed) Allt bara föll på plats enkelt och lätt antagligen för att det var rätt. Jag gör det för att hitta tillbaka till mig själv och då tror jag relationen blir bättre med. (här kände jag ett tydligt budskap och såg framför mig mitt rum eller lägenhet som jag längtat efter att hyra)

Nu vill alla bli särbo ?
Stod det i M magasin som jag köpte och det var flera intervjuer med kvinnor som haft relationer och nu uppskattade att leva själva. En artikel där handlade även om Sofie som tog steget att äntligen börja skriva och skaffade en skrivarlya vid havet på Österlen där hon nu pendlar emellan den och sin familj i London och är lycklig och nykär i sin make.

Ja universum, jag ska hyra ett eget rum/lägenhet !
och eftersom du så tydligt visar mig det så tror jag att det kommer vara ett flyt i det, samt att jag ju kan vara i huset på Öland lite mer. Jag behöver en plats att hitta tillbaka till den jag är och i lugn och ro skapa, skriva, sjunga, måla och uttrycka min kreativitet samt kanske planera kurser och annat.

I Mundekulla är det alltid mycket annat
som ska göras även om jag har tid till mitt där med. Men jag älskar Mundekulla och vill vara där med. Vi är ett så underbart team verkligen nu och jag ser fram emot att sitta ner och planera tillsammans inför hösten. Mundekulla är ju bara en helt underbar plats och det är så mycket inspirerande saker som sker där, mycket även tack vara min man.
En relation kan behöva lite luft
Jag och Peter har ju arbetat nu 10 år tillsammans och umgåtts varje dag nästan... och hur enkelt är det då att hålla kärleken levande ? så visst behövs det lite eget utrymme för oss båda för att kunna ha en kärleksfull relation med varandra.
Jag tror det är ännu viktigare för kvinnor än för män eftersom vi bär på gamlaa mönster av att vara mannen till lags och lätt faller in i dem och tappar oss själva

Så .. ger du dig själv egen tid .. om inte hur kan du göra det ?

Ps Bilder kommer från min minisemester...

3 kommentarer:

  1. Gott att du fick något av mina tankar... Men den egna tiden kan också vara en kort, stilla promenad utan egentligt mål än att andas och känna. Mitt plugg är mitt andningshål och energipåfyllning. Övernattningen en gång i månaden ger mig en natts egentid att göra vad jag vill när jag vill, och jag behöver inte mer. Är detta en bristvara - är det därför det är så mycket separationer? Finns det generell missunnsamhet i parrelationer? Då känner jag mig oerhört lyckigt LOTTAd :-)

    SvaraRadera
  2. Jag tror det här är en jätteviktig del i att en relation ska fungera och något som inte alla känner är okey (för att i en bra relation ska man ju vilja vara med varndra jämt - eller) Peter är väldigt bra här och uppmuntrar mig till att sticka iväg när jag känner det... Anne
    Tack att du finns Lotta och kul att du tittar in i rummet och det var ett fint möte vi hade. kram Anne

    SvaraRadera
  3. Tack själv, ja visst hade vi en fin sittning, du är en ständig inspirationskälla! Jag känner att det är ett intressant ämne vi är på spåret. Min mamma sa såhär: "Man ska älska varandra, och hålla om varandra - men man ska också släppa varandra och låta varandra vara ifred". Det sistnämnda glöms ofta bort. Att låta sin partner pröva sina vingar och inte stänga in varandra är en stor kärleksgåva - och ett bevis på tillit och respekt. Kan det vara så svårt? För mig är det en bra relation när den här tilliten finns, jag hade inte fixat att vara kontrollerad och "instängd"... Kramiz

    SvaraRadera

Hej!
Tack för att du ger dig tid att kommentera. Du som inte har en egen blogg eller googlekonto kan i rutan "Kommentera som" välja: Namn och webbadress (funkar nog även utan webadress), eller Open ID eller Anonymt.
Hoppas det fungerar annars får du prova dej fram !
Varmt tack, din feedback betyder mycket för mig... Anne Solveig