onsdag 12 december 2012

Att klä dig som den Gudinna du är!

Ja det bor en Prinsessa i mig!
När jag var liten älskade jag att klä mig i långa kjolar och glittriga schalar... jag älskade även att klä upp mina klippdockor i långa vackra klänningar som de sedan fick gå på fest i.... På samma sätt lekte jag med mina barbiedockor... en av dem hade en guldig klänning med en vacker guldkappa till och jag har fortfarande kvar  henne och kläderna och kan känna igen den härliga upplyftande känsla jag hade när jag lekte med dessa dockor... jag sydde också vackra långklänningar ..ja alla möjliga kläder till mina barbiedockor.

Visst är det väl lite härligt med vackra kläder...
och att se på när andra klär upp sig i vackra klänningar som t.ex på Nobelfesten.. gillade verkligen Victorias härliga gröna klänning... eller som när vi var på Operett häromdagen.. helt underbart med all glittriga färgstarka klänningar och vackra frisyrer.. känner att jag nästan börjar låta som en modereporter... men jag tror att det finns fler Gudinnor som älskar glamour och glitter emellanåt.. i alla fall att titta på det.. men sen är det ju så skönt med bekväma mysiga kläder... men även de kan ju ha en viss figuranpassning... jag förvånas ständigt över alla dessa träningsoveraller som får en att känna sig mer som mumintrollet.

Jag har också en massa minnen av olika kläder 
...jag hade i tonåren och hur mycket jag tyckte om vissa av dem.. jag minns känslan av ett par vinröda sammetsbyxor, ett par randiga byxor  i glada färger och en lilablå jumper som satt lite lagom tajt... jag minns även min korta vita jacka som jag fick tjata mig till att få.. för att "alla andra hade det"... och V-jeansen som jag tyckte var så snygga... och sen minns jag i syslöjden i 6:e eller kanske var det 7:e klass när jag hade valt att sy en kort vit bolero med vida ärmar som jag troligen sett Elvis Presley ha (han var ju en av mina stora idoler). Ingen mer i klassen sydde nåt sånt och jag tror knappt jag använde den men det kändes mycket roligare att sy detta än de mer vanliga klädesplagg som de andra sydde....

Senare i 30-årsåldern sydde jag flera långa klänningar
...som jag bland annat hade på mig när vi var ett gäng kvinnor som arrangerade drogfria fester i Stockholm... Det var mycket mitt initiativ och lite nytt att ha fester utan alkohol och där man inte heller fick röka.. och det kom flera härliga människor och blev under en tid lite av en tradition... vi hade knytis, vi gjorde lekar, vi sjöng, dansade och hade även samtalscirkel... och visst blev jag även kär några gånger på de där festerna... Just på en av dessa fester kom även idén att samla några kvinnor i min första kvinnocirkel och vi träffades sen regelbundet en tid.

En av dessa klänningar var en Sol-klänning
som jag hade sytt i gul skön och mjuk bommulsjersy och sedan färgat och batikat i orange färg så det blev som vackra solstrålar från både halsringningen och från armarna ... jag älskade den här klänningen och bar den i alla möjliga sammanhang, bland annat när jag fick vara med och ställa ut mina målningar på en mässa på Djurgården... Vilken känsla det var att stå där i min gul-oranga klänning och visa mina härliga gul-oranga målningar. Det var en dröm som förverkligades och jag kände mig så stolt och fick mycket uppskattning.


Gudinneshow i Mundekulla!
Under en tid här i Mundekulla så brukade jag och några till tjejer spela upp en Gudinneshow på varje Musikfestival. Den innehöll Gudinnans historia i olika varianter... och så sjöng vi till... Vi bytte även klänningar en massa gånger för att det vi hade på oss skulle passa till just den sånger och den scenen samt att det ju i ärlighetens namn även var en bra anledning att äntligen få ha på sig en massa fina klänningar. Så roligt vi hade både inför, under och efter dessa Gudinneshower... så mycket vi skrattade...


Så här såg vi ut, Camilla, jag och Tina inledningen av den första Gudinneshowen 











           I slutscenen var det mer Women - Power.. härligt att kunna leva ut en massa olika sidor                                                                                                                                


Så vad skulle du vilja klä dig i...
för att känna dig ännu mer som den Gudinna du är... kanske är inte en balklänning din stil och för det mesta är det inte min heller...men ibland är det ju så kul att få klä upp sig på sitt eget sätt i det som vi tycker om och passar i... Att klä upp oss så att vi känner oss som de Gudinnor vi är.


Dagens lucka är klickbar!
Hur skulle det kännas att ha på dig nåt av detta... 


Vision: 
Jag ser mig själv i en vacker Gudinneklänning eller annat klädesplagg jag älskar 
och trivs i och känner mig som en Gudinna i.

Affirmationen: 
Jag är vacker och klär mig vackert i det som framhäver Gudinna i mig.


Standarden: 
Att dagligen klä dig i de kläder du tycker om och känner dig fin i. 


Handlingen: 
Skänk bort allt som du inte tycker om och inte har använt på några år 
Sy om eller skaffa en garderob du trivs med.

Ha nu en mysig onsdag
Kram Anne Solveig!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej!
Tack för att du ger dig tid att kommentera. Du som inte har en egen blogg eller googlekonto kan i rutan "Kommentera som" välja: Namn och webbadress (funkar nog även utan webadress), eller Open ID eller Anonymt.
Hoppas det fungerar annars får du prova dej fram !
Varmt tack, din feedback betyder mycket för mig... Anne Solveig