fredag 5 februari 2010

En stark, djup och vacker film

Jag och Peter har varit och sett filmen Avatar.
Den var stark, djup, vacker och jobbig med lite väl mycket våldsamheter och spänning för mig som ganska känslig för det.… Men med ett djupt budskap som är mycket viktigt och som jag tror kan nå ut till många människor just i den förpackning som filmen är.
Människorna på den underbart vackra Planeten Pandora lever i nära förbindelse med djuren och naturen och de vördar Eywa som är en slags Moders-Gudinna. Det tycker jag var mycket fint…. Där finns också det heliga trädet som betyder mycket för innevånarna. Men skrupelfria människor med hårda hjärtan och vinstintresse och utan förståelse för detta vill åt rikedomar som finns där.
Personligen trodde jag nog när jag hörde talas om filmen att Pandora skulle vara mer vänligt och människorna ännu mer fredliga och kärleksfulla och att det skulle kännas ännu mer som ett fridsamt paradis… det skulle jag vilja ha sett.. men samtidigt så tror jag att filmen enklare når den breda massan när den är förpackad som den är. Så absolut sevärd, och mycket vackra scener och naturbilder och spännande filmade scener … den har ju kostat jättemycket att göra. Men är du som jag känslig för mycket spänning och våldsamheter mot människor och natur så kan du ändå fundera lite på om du vill gå på den eller ta med öronproppar och blunda emellanåt.
Ja nu kan jag nog inte skriva så mycket mer utan att avslöja för mycket i handlingen för dig som vill se den och ännu inte har gjort det… Har du sett den förresten och vad tyckte du?

1 kommentar:

  1. Hej!
    Jag har sett "Avatar" och tyckte precis som du. Den var litet väl sorglig, men också mycket vacker.
    Jag bor norr om Sthlm i Rimbo och kommer väl inte kunna vara med, men kanske därför är det desto viktigare att få höra dig/er.
    Med vänlig hälsning, Berit.

    SvaraRadera

Hej!
Tack för att du ger dig tid att kommentera. Du som inte har en egen blogg eller googlekonto kan i rutan "Kommentera som" välja: Namn och webbadress (funkar nog även utan webadress), eller Open ID eller Anonymt.
Hoppas det fungerar annars får du prova dej fram !
Varmt tack, din feedback betyder mycket för mig... Anne Solveig