lördag 6 februari 2010

Avatar - och om träd

Filmens budskap är så viktigt i vår tid
Nu har jag sovit på saken och känner att filmens budskap har påverkat och stärkt även mej. Ja jag skulle nog vilja säga att det är den viktigaste filmen på länge. Det budskap som filmen förmedlar är bland det viktigaste vi måste lära oss nu. Att vörda djuren, naturen och leva i nära samverkan med hela skapelsen. Det är är en konst att nå dem som verkligen behöver ett visst budskap och jag tror att tack vara att det är lite action i den här filmen och att den är spännande, vacker och påkostad så når den ut till många och förhoppningsvis även till en del av dem som allra mest skulle behöva lära av filmen.

Det kvinnliga
Jag tycker även filmen lyfter fram det kvinnliga mycket fint. Flera kvinnor står upp för det goda och för planeten Pandora och flera kvinnor är hjältinnor osm har viktiga roller i filmen. Samt att de vördar Eywa som är en slags kvinnlig gudom som finns i allt levande.



Modersträdet och träd i Mundekulla
I Pandora finns Modersträdet som är så stort och så vackert..... Träd är viktiga för oss männsikor. En av de största sorger jag har upplevt i Mundekulla var när ett stort vackert träd fälldes utan min vetskap. Valet att fälla det berodde på att det stod mycket nära en liten stuga vi just hade byggt så kanske behövdes det tas bort, men kanske inte. Hade jag kunnat säga till så hade jag viljat att det stod kvar.

Jag "ylade"
När jag fick se det och insåg att det var en stor maskin som snabbt hade mejat ner det... ja så kändes det... då grät jag... ja jag inte bara grät, jag ylade skulle man nog kalla det... Det kom ett djupt och starkt ljud ända nerifrån magen och det kändes som det var enda sättet att uttrycka den smärta som kändes.... Det var som att trädet även hörde samman med mig och med alla andra.... att det vackra som vi männsikor har inom oss inte heller får växa och utvecklas och att något som naturen så vist har gett möjlighet att växa och utvecklas, det kan vi ta ner så snabbt... Det var en djup sorg över att vi männsikor så snabbt och oförsiktigt kan ta bort det ett stort, stolt och vackert träd som fyllde upp sin plats så väl och som kändes som ett Modersträd för de andra träden.

Därmed lärde jag mig en viktig läxa
Nu vill ja alltid vara med när träd ska fällas för ibland måste de ju fällas för att de står för nära varandra och då kan inget av dem växa eller kanske de hindrar solen att komma igenom eller bildar för täta buskage så vi ändå inte kan se dem. Men vissa träd känns viktigare och betyder mer...Idag har jag i samråd med Peter sett och kännt in vilka träd vi verkligen vill ha kvar i den backe som vi nu ska fälla lite träd i, samt att vi tar det mycket lugnt och det är Kalle som har en firma som heter Kalles skogsvård, som fäller dem varsamt och fint... Kalle är en mycket fin kille som har känsla för träden och som älskade filmen Avatar.

Så kära systrar låt oss värna om Moder Jord.
Vi blir vackrast när vi lever i harmoni med henne


2 kommentarer:

  1. hej Anne,
    oj vad jag kände igen mig i det du skrev om trädet som fälldes. Jag upplevde samma sak hemma i mitt bostadskvarter för några år sedan ner de brutalt sågade ner en underbar björk och en fantastisk stor hänglönn tror jag det var,( de hade nog prytt gården sedan 50 talet ) i mina ögon helt utan anledning för att rötterna tog sig in i parkeringshuset. Sorgen kom tillbaka nu när jag läste det du skrivit och tårarna trillar ner för kinden. Så skönt att höra att jag inte är ensam att känna även för träden. När det inträffade och jag berättade för folk i min omgivning vad som hänt träden såg de på mig som om jag kom från en annan planet !

    kram
    Lisbeth

    SvaraRadera
  2. Tack Lisbeth
    Så fint att höra att det finns fler som känner så. Det är ju den mest sunda känslan tycker jag att vi har förmågan att leva oss in i växter och djur och ta hänsyn till dem.... men många männsikor är så mycket i sitt huvud att de nog har tappat det... kram Anne

    SvaraRadera

Hej!
Tack för att du ger dig tid att kommentera. Du som inte har en egen blogg eller googlekonto kan i rutan "Kommentera som" välja: Namn och webbadress (funkar nog även utan webadress), eller Open ID eller Anonymt.
Hoppas det fungerar annars får du prova dej fram !
Varmt tack, din feedback betyder mycket för mig... Anne Solveig