torsdag 11 februari 2010

Du är där du ska vara just nu

You cannot but be in the right place at the right time. ACIM
Ja så står det i ACIM i dagens övning och det känns som en mycket fin tanke.. Det är lätt att känna ibland att - hjälp jag befinner mig på fel plats.... Tänk om mitt liv är fel... Då känns denna tanke fin och rätt. Vi kan troligen inte vara någon annantans är där vi är eftersom den yttre situationen speglar där vi är i vårt inre. Våra tankar, vår tro och våra värderingar. Därmed hjälper den yttre sitatutionen oss att se var vi befinner oss i vårt inre... se vilka trosvärderingar vi har om oss själva och livet.

När vi respekterar oss själva så respekterar andra oss
Om vi till exempel omger oss med människor som vi inte känner oss respekterade av, så visar det ju att vi inte respekterar oss själva. Om vi arbetar med sådant vi inte trivs med så har vi antagligen en tro på att vi inte är värda bättre eller att livet är menat att vara en kamp. Först när vi inser att vi är värda att bli respekterade och att vi är värda att leva i glädje och i kärlek och ge ut av våra egna resurser... först då kan vi ändra och kommer vi att ändra situationen.

Se på en situation med nya ögon
Ibland handlar det också om att se på en situatuation med nya ögon, eller att se på andra människor med nya ögon... kanske ändras det vi ser då... kanske upplever vi en ny situation. Kanske ser vi också att det finns fler valmöjligheter än vi hade trott. Kanske väljer vi ändå en ny situation.... Det kan även vara till hjälp att se en situation lite uppifrån för att få perspektiv. Det gjorde vi igår i meditationen jag vägledde och det gav både mig och flera av de andra nya insikter.

Vilka värderingar vill du leva efter
Jag ska fundera lite på vilka värderingar jag vill leva efter för ju mer klar jag är över det ju enklare och ju mer självklart blir det att välja det som jag känner är rätt. Jag har t.ex varit rädd för att släppa vissa uppgifter här i Mundekulla samt trott att jag måste göra vissa saker för att allt ska fungera och det ska komma in pengar m.m...

Jag vill leva mer i tillit nu
I tillit till att det bästa jag kan ge till Mundekulla och till de andra här, det är att jag lyssnar till mitt hjärta och följer min unika väg och ger min energi till det som jag älskar. Endast då kan jag ge något verkligt och något äkta till andra som de kan ha glädje av. Jag vill ha tillit till att allt sker till det bästa när jag lever på det sättet. Innerst inne tror jag att det är så.

Ett liv i kärlek, glädje och frid
Jag vill också leva utifrån att jag är värd ett underbart glädjefullt liv och att jag är värd kärlek... att jag och alla andra är här för att njuta av den här vackra planeten och leva i harmoni med djur och natur och ge ut av våra unika gåvor till andra och till världen.

En väninna delade idag med sig ett beslut till mig
där hon ärligt tänkt igenom vad hon ville göra och vilket plats i livet hon bäst kunde fylla just nu. Det var något hon hade funderat på en tid och landat i även om det kändes lite läskigt för henne.. Hon var lite rädd för att dela det med mig då det på sätt och vis kanske påverkade även min livssituation lite. Men det kändes så bra att hon hade lyssnat till sitt inre och valt det som kändes rätt för henne och då tror jag att det bästa sker för mig med. Så det inspirerade mig faktiskt ännu mer att följa min unika väg och fundera på hur jag vill leva .... därmed blev det mycket tankar om detta denna dag...

Självklart finns det även något som heter timing
For everything, there is a season and a time for every purpose under heaven. Lyssnar vi inåt så vet vi nog när det är är dags att stanna och när vi ska vidare och livet brukar ge oss tecken som vi kan bli stärkta av i våra beslut...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej!
Tack för att du ger dig tid att kommentera. Du som inte har en egen blogg eller googlekonto kan i rutan "Kommentera som" välja: Namn och webbadress (funkar nog även utan webadress), eller Open ID eller Anonymt.
Hoppas det fungerar annars får du prova dej fram !
Varmt tack, din feedback betyder mycket för mig... Anne Solveig