söndag 12 september 2010

Lugna, Vilsamma Söndag


Vilken lugn skön morgon..
Jag njuter av att det är stilla och lugnt här i Mundekullla i september. I morse tog jag en längre stund igen att bara ligga kvar i sängen.. vila, meditera och läsa. Jag läste noggrant i Lise Borbeaus bok "Kroppen talar till dig" om de symptom som stämde med min fot just nu och insåg att det var så träffsäkert.. och tydligt.. fick därmed insikt om vad jag behöver fokusera på i mitt inre för att kunna vara frisk och vandra vidare i lätthet, tillit och glädje i livet.

Det kan lätt väcka skuldkänsla
Vi gör ju alltid så gott vi kan, men vi kan däremot lära oss av det som sker. Märkte att det är så lätt att det väcker skuld när vi tänker på, varför vi har fått en sjukdom.. I bibeln finns ett fint exempel där det står om någon som frågade Jesus om ett litet barn som fötts blind - Varför är barnet blint, är det för att det har syndat eller för att dess föräldrar har syndat? Jesus svarade då: - Det är varken för att barnet har syndat eller för att föräldrarna har syndat.. det har skett för att Guds härlighet ska bli uppenbarad för detta barn..

Det finns en gåva i det som sker
Det jag tycker är fint i den här berättelsen är att det finns inget svar i det förflutna och även om det gör det så är det inte det Jesus fokuserar på utan han ger ett svar som visar på att det som skett är för att vi ska utvecklas och växa som människor.. finna Gud/ Gudinnan och hennes härlighet, ljus, och kärlek inom oss...

Vilken gåva kan detta ge mig?
Därmed känner jag att vår inställning till oss själva och andra när vi blir sjuka kunde vara mer att ställa frågan - Vilken gåva kan detta ge mig.. hur kan jag utvecklas och växa vidare nu tack vare detta... Jag kunde direkt se när jag stukade foten att en gåva var att kunna ta det mer lugnt och vila mer.. men det finns mycket mer jag kan lära som jag fick insikt i mer när jag läste i Lises bok.

Det finns mycket värdefull information i Lises bok
och man kan ofta läsa under flera rubriker när man har ett syptom.. samt att de flesta av oss har mindre sjukdomssypmtom som vi kanske är så vana vid att vi inte tänker på dem. Att se även på dessa mindre syptom kan ge ytterligare information om det inre arbete vi kan göra för att skapa balans, harmoni och fullkomlig häsla och ett glädjefullt liv.

Ha nu en riktigt skön Söndag
.. njut och ge dig själv gärna en stund av eftertanke och vila... Själv ska jag gå ut en stund och sedan har jag tänkt att måla... det ska bli kul och det var ett tag sen.. kram Anne

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej!
Tack för att du ger dig tid att kommentera. Du som inte har en egen blogg eller googlekonto kan i rutan "Kommentera som" välja: Namn och webbadress (funkar nog även utan webadress), eller Open ID eller Anonymt.
Hoppas det fungerar annars får du prova dej fram !
Varmt tack, din feedback betyder mycket för mig... Anne Solveig