torsdag 9 september 2010

The Great Mother

"The Great Mother has been with us since the beginning and awaits us now. She is the beauty of the green earth, the lifegiving waters,the consuming fire, the radiant moon, and the fiery sun. She is Star Goddess and Spiderwoman, She weaves the luminious web that creats the universe. As earth, the great planetary Spirit being. She germinates life within her womb.

After thousands of years of lifedenying and anti-evolutionary partriarchal cultures, She returns. The earths immune system is breaking down and so is ours. Her soil, atmosphere, plant life, trees, and animal worlds are exhausted beyond endurance. All beings are suffering and can take no more

Western culture has now run itself into the ground, and there is no other way but to return to the Mother who gives us life. If we are to survive we have to attune yet again to the spritits of nature."

Viktigt att lyfta fram vår undangömda Gudinnehistoria
Jag läser ur "The Great Cosmic Mother" av Monica Sjöö och Barbara Mor... och känner hur viktigt det är att vi kvinnor får tillgång till vår sanna historia där Gudinnan och Moder Jord har spelat en viktig roll .. där vi levde nära och i harmoni med naturen och och där kvinnorna hade en jämlik eller ibland högre ställning än männen... Mycket av denna historia har sopats under mattan och jag tror det är så viktigt att vi tar fram allt detta för att vi ska känna vårt sanna värde... Även om vi i den nya tiden kan sträva emot att leva i balans och kärlek sida vid sida vi män och kvinnor.

Jag vill lära mig mer och få mer kunskap
så att jag kan sprida vidare.. i höst ska jag ägna lite tid att läsa om detta och kanske skriva lite då och då i bloggen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej!
Tack för att du ger dig tid att kommentera. Du som inte har en egen blogg eller googlekonto kan i rutan "Kommentera som" välja: Namn och webbadress (funkar nog även utan webadress), eller Open ID eller Anonymt.
Hoppas det fungerar annars får du prova dej fram !
Varmt tack, din feedback betyder mycket för mig... Anne Solveig