torsdag 29 september 2011

Vägledningen fortsätter!

Vägskäl i livet
Idag var det ju en sån där fantastisk varm och solig och underbart vacker septemberdag.. Jag gick en promenad under guldgula löv och med en ljum vind och solen som lyste upp hela landskapet sååå vackert.. Småland är så fint på hösten med alla träden i guldgula , gröna och röda färger. När jag kom till ett vägskäl fick jag tanken:

Just så här kan ju ett val vara... ska jag gå till höger eller vänster.. Jag visste att båda rundorna är fina att gå.. men jag visste också att de endast är fina när jag mår bra.. har positiva tankar och känslor och är närvarande och kan njuta av allt det vackra. Är jag inne i en massa jobbiga tankar och känslor så missar jag allt det fina hur som helst...

Jag tror det är precis samma sak med val i livet......
det kan bli bra hur som helst.. för livet kan bli bra under de flesta omständigheter... om vi själva mår bra och har goda tankar och känslor...och dessutom ändras ju omständigheterna beroende på våra tankar och känslor... och vi kommer även till nya vägskäl och vägval hela tiden.

Gick förbi en väninna i grannbyn
...som lägligt fanns på plats och stärkte mig genom att berätta om sitt Stora val och hur det ibland väcker tanken.. att - det här kommer ju inte gå... vad tokigt att jag satsar på detta. Ja rädslorna finns nog där ofta när det gäller ett Stort val.

Hade senare ett längre samtal med en väninna
....på telefonen som också nyss gjort ett Stort val i livet.. och hon berättade att visst har det väckt rädslor... men hon bryr sig inte så mycket om rädslorna längre.. de får finnas och komma och gå... Kändes lite bra att höra då jag nästan trott att jag måste känna mig trygg och lugn för att valet ska vara rätt... Men stora val skakar nog alltid om oss lite och väcker rädslor och får oss att växa... Vi kan ju bli bekväma i tryggheten...men det nya vet vi ju inte så mycket om.  Hon delade också det jag själv har märkt, att när vi gör ett nytt val som kanske inte är helt enkelt då tvingas vi ju växa igen.. vi vaknar till lite och tar tag i livet.. vi går djupare... vi funderar på vad som är viktigt i livet...blir motiverade att kanske läsa andlig litteratur.. meditera...tänka positiva tankar.. m.m.. för att kunna fixa det nya valet...och det är ju bra... för någonstans kanske det är det som är viktigast.. att vara levande och växa som människa.

Jag ska ändå ta min tid för jag tror på att landa i detta beslut.. fortsättning följer..

10 kommentarer:

  1. Ja, nu är jag här igen, men jag tycker så mycket om att läsa dina rader. Det är så fint att, först läsa här och sedan, gå och sova "på insikterna"
    Ha det gott :)
    /Mia

    SvaraRadera
  2. Härligt Mia.. alltid trevligt att se dig här i Gudinnerummet och fint att höra att mina insikter kan ge dig insikter... Ja visst är det bra att sova på insikter då hinner de landa..
    Anne

    SvaraRadera
  3. Kära, underbara Anne Solveig. Jag tycker Robert Frost dikt passar in här och det Dr Wayne W Dyer skriver om i sin blogg 20110914 på hemsidan HealYourLife. Lycka till med ditt val. Jag gjorde ett stort val i går där jag inspirerades av dem, av allt jag lärt på min resa och av dig. Och det blev helt rätt, ett Mirakel skedde i mitt liv. TACK. Kramar Inger

    Robert Frost dikt:

    The Road Not Taken

    Two roads diverged in a yellow wood,
    And sorry I could not travel both
    And be one traveler, long I stood
    And looked down one as far as I could
    To where it bent in the undergrowth;

    Then took the other, as just as fair,
    And having perhaps the better claim,
    Because it was grassy and wanted wear;
    Though as for that the passing there
    Had worn them really about the same,

    And both that morning equally lay
    In leaves no step had trodden black.
    Oh, I kept the first for another day!
    Yet knowing how way leads on to way,
    I doubted if I should ever come back.

    I shall be telling this with a sigh
    Somewhere ages and ages hence:
    Two roads diverged in a wood, and I--
    I took the one less traveled by,
    And that has made all the difference.

    Så här skriver DR. Wayne W Dyer i sin blogg:

    Your Chosen Path

    DR. WAYNE W. DYER
    “Accept no one’s definition of your life; define yourself.”
    - Robert Frost
    One of my favorite poets, Robert Frost, is the author of one of the world’s best-loved and most famous poems, “The Road Not Taken.” This poem about choosing an independent course applies in all areas of our lives. To me, Frost says be wary of following the pack, and don’t do anything simply because everyone else is doing it. Also, do what you do in the manner that you perceive it, regardless of how everyone is doing it, or has done it. The importance of choosing your own path is reflected in the poem’s conclusion—that taking the road “less traveled by” makes all the difference. Virtually all the people we revere took the road less traveled by, and that is why they were able to make a difference.
    Frost himself was expected to be a farmer, lawyer, and then a teacher. He tried farming and left it. He entered law school to be the lawyer his grandfather wanted him to be, but departed almost immediately without notice. He left Harvard because of an illness, perhaps brought on by trying the road most traveled. But poetry was in his heart, and when he went down a road that few traveled with him, it made all the difference, and today we have his poetry because of that choice.
    Frost’s poem invites you to forget peer pressure and instead know that if you truly want to make a difference in your life, you cannot do so by doing things the way everyone else does or because everyone else is. If you choose to lead your life just like everyone else, then what exactly is it that you have to offer? The road most traveled by is one that will allow you to fit in and feel accepted, but it will never allow you to make a difference.

    In my own professional work I have been willing to speak and write about topics and ideas that were criticized by those on the more frequented road. In the beginning, the road I took was filled with potholes and gravel. Yet my work has always come from that place I trust most—my own heart—and so I persisted. As the years passed the road became paved and well-lit. Now many who once thought this was a preposterous path are walking with me. I have heard them say, “I used to think those ideas were insane, but now I really like what you were saying then.” I am happy to have experienced what Robert Frost was writing about.

    Listen to your own heart concerning the path you wish to travel. Even if your entire life training has been in one direction, if it is not what you feel now, then begin the adventure of exploring a less-traveled road.

    SvaraRadera
  4. Sitter i Byxelkrok och läser din blogg, det är så spännande att följa vad du ska välja att jag varken behöver titta deckare eller bonde söker fru på tv.
    Våga ta steget och släpp rädslan och anta ditt intressanta erbjudande (vad det nu är...).
    Jag håller på dig Ann!!!
    Kram Mats

    SvaraRadera
  5. Du kommer att ta rätt beslut det VET jag:))

    Kram M

    SvaraRadera
  6. Inger.... Varmt tack för den underbara dikten. Och de fina inspirerande tankarna av Wayne. Dyer. Jag tror att vilken väg jag än väljer så bli den à road less traveled. Men dina rader stärker mig. Ska läsa dem igen. Tack för att du skrev ned allt....Varm kram

    SvaraRadera
  7. Mats. Du är den första man jag släpper in här i Gudinnerummet så. Känn dig hedrad. Kul att du tycker det är lika spännande som bonde söker fru:) Tack för ditt positiva bejakande. Jag hoppas du står fast vid detta när valet är gjort. Men du har ju själv gjort så mycket tokiga saker:). Så du kan nog bejaka det. Den rafflande spännande berättelsen fortsätter . Kram

    SvaraRadera
  8. Tack Malin Vad bra att du vet det...det känns tryggt För just nu vet jag knappast själv. Men snart kanske ...och joooo visst väljer jag ju rätt. Kram och Tack.

    SvaraRadera
  9. Vad spännande, Anne! Jag tror att vilket val du än gör så blir det bra. Men kanske behöver du mer tid om inte ett av alternativen känns helt rätt ännu. Kanske, kanske kommer det även dyka upp ett helt annat alternativ.

    Jag försöker vara uppmärksam på vad som kommer upp och vad som händer inuti när jag ska göra ett Stort val.

    Ibland är det rädslan för det okända (även om man blir mer och mer bekväm med tiden ; ) och ibland är inget alternativ helt rätt just då. Det är viktigt att landa i ett beslut i alla fall.

    Spännande, spännande! Kramar, Karina

    SvaraRadera
  10. Tack Karina! Jo det blir bra hur som helst.. bara olika...och på annat sätt beroende på hur man väljer..... Ibland behövs det tid att landa i ett val... och sen kommer man till en tidpunkt när det är dags att välja... tror jag är nästan där nu... Kram Anne

    SvaraRadera

Hej!
Tack för att du ger dig tid att kommentera. Du som inte har en egen blogg eller googlekonto kan i rutan "Kommentera som" välja: Namn och webbadress (funkar nog även utan webadress), eller Open ID eller Anonymt.
Hoppas det fungerar annars får du prova dej fram !
Varmt tack, din feedback betyder mycket för mig... Anne Solveig