söndag 4 september 2011

Lejoninna och den fridfulla kossan!

Gudinnan Hathor var kossa och lejon!
Jag knyter an till det som Anna.Maria nämnde i facebookgruppen - kvinnocirkeln... med inspiration från Ingela som tog upp det här med kvinnan och kossan...

Efter att ha hetsat upp mig lite över hur andra tänker och tycker t.ex angående kvinnocirklar och även rytit till som den Lejoninna jag är.. känner jag nu att jag vill vila mer i mig själv och inte alltid reagerar på andras sätt att tänka och vara. Vill få vara kvar i det fridfulla lugnet även när världen och andra människor inte är helt som jag skulle vilja.

Finns det en stänga av knapp...
Den senaste tiden har det varit flera människor som tryckt på mina knappar och jag har lagt ner en del tid på att fundera på deras liv och hur de borde tänka och leva m.m.samt även oroat mig för en del av dem. När jag nu susade iväg till Öland idag fanns en del av detta med mig... När jag sedan kom fram och gick en längre vandring på det underbara vackra stilla och ljusa och idag soliga Alvaret kände jag att jag ville släppa allt detta och njuta av den vackra dagen NU... och vara i MIG... ville trycka på en stänga av knapp

Vill välja inre frid och kärlek
När jag gick där i den ljumma vinden kände jag starkt att jag verkligen ville välja att vara kvar mer i min inre frid och kärlek och inte haka upp mig på andras beteende. Kände även hur viktigt det är att inte ge mig själv och andra skuld... Efter ett tag lugnade tankarna ner sig och jag belutade att välja nya mer positiva tankar till några människor som jag antingen haft svårt för eller oroat mig för.. Jag ville kunna se dem i ljuset och ha tillit till det goda och sanna i dem... samt tillit till att det bästa sker i deras liv. För jag vet ju att det är ju bara jag som lider när jag tänker negativa tankar eller ger andra skuld.

Lejoninnan i mig vill ibland få säga ifrån.
Men visst fins det även en Lejoninna inom mig som i ärlighetens namn tycker att det är lite kul att uttrycka sig och vara i sin fulla kraft.. ryta lite när det passar sig och fyller en funktion  (och även när det inte passar sig) ja hon njuter av det med .. Jag skulle vilja låta henne göra det lite mer utan att ge henne skuld... Bara få vara en sann lejoninna som ryter för att skydda och värna om sina och andras ungar...och värnar om det som är gott och bra och vill skydda det.

Kossan i mig vill ha frid, lugn och ro
Sen finns ju kossan där med... hon kan tycka att det kan bli för mycket känslor och reaktioner och skulle vilja låta en hel del av vad andra tycker och tänker och hur de beter sig bara få passera utan att hon bryr sig .. så hon kan fortsätta njuta av gräset på den vackra ängen, njuta av solen och värmen och mumsa vidare i lugn och ro.

Jag tror det handlar om att bejaka båda dessa sidor och välja lite mer medvetet när jag väljer den ena och när jag väljer den andra...och känna att både Lejoninnan och Kossan är välkomna och fyller en funktion...

2 kommentarer:

  1. Våra medmänniskor, med vilka vi delar vår planet, är av enormt värde för oss även när vi vill olika saker. Moder Jord och hennes miljö är tillräckligt stor för att rymma alla olika intressen, åsikter och önskemål. Våra olikheter är av stor fördel för att stimulera nya idéer och är viktiga för vår expansion.
    Vi kom hit till jorden med en ivrig förväntan att vi skulle expandera och öka vår medvetenhet genom vårt samspel med andra.
    När vi förstår värdet av skilda åsikter kommer vi att uppskatta varje relation.
    Eftersom vi inte kan ändra på andra människor för att tillfredsställa oss kan vi istället uppskatta dem där de är, vilket gör det mycket lättare för oss.
    Ibland verkar det som om andra har befogenhet att negativt påverka våra upplevelser, men det är aldrig sant, bara hur vi väljer att reagerar på dem, har möjligheten att stänga av vår naturliga känsla av att må bra.
    Om vi släpper all oro för vad andra tycker om oss och fokuserar bara på hur vi ser på dem, kommer vi att upptäcka vår kärna av förståelse för de vi verkligen är och vi kommer att finna vad sann frihet verkligen är. Kram Inger

    SvaraRadera
  2. Ja du har helt rätt Inger.. mycket sanna och mycket kloka tankar ... känns mycket som Abrahm & Hicks budskap som jag uppskattar mycket.
    Vet inte hur det är för dig men de flesta av oss inkl mig själv glömmer ändå bort detta ibland och dras med av yttre händelser m.m

    Jag hade just skrivit lite nya tankar och så upptäckte jag ditt fina meddelande som handlade lite om samma sak. Kram och tack!!

    SvaraRadera

Hej!
Tack för att du ger dig tid att kommentera. Du som inte har en egen blogg eller googlekonto kan i rutan "Kommentera som" välja: Namn och webbadress (funkar nog även utan webadress), eller Open ID eller Anonymt.
Hoppas det fungerar annars får du prova dej fram !
Varmt tack, din feedback betyder mycket för mig... Anne Solveig