lördag 16 oktober 2010

In the heart of buddhism

Lama Pema är här.
Vilket underbart liv jag har där det kommer så många fina, kloka och kärleksfulla lärare hem till oss i Mundekulla. Denna helgen är Lama Pema här. En av de människor som gjort starkast intryck på mig genom sitt djupa engagemang att hjälpa andra och genom sin starka och varma utstrålning. Jag kan inte förmedla allt som Pema delar med sig men han går på djupet med varje tanke och svarar på våra frågor på ett sätt som ger nya insikter. Sen skrattar han så gott emellanåt.. och ibland blir han rörd och gråter. Han visar oss helt enkelt vad det innebär att vara en totalt levande människa med ett djupt engagemang och compassion - medkänsla och kärlek till andra.

Livets mening - att hjälpa varandra.
För Lama Pema är det självklart att livet går ut på att hjälpa andra människor och det gör han överallt där han ser behov. När jag lyssnar till Pema inser jag att vi är lite väl fokuserade på vårt eget välbefinnande ibland... när det finns så mycket möjligheter att engagera oss för goda saker och hjälpa andra. Istället för att fråga oss vad kan göra mig lycklig idag.. kanske vi skulle fråga oss.. Hur kan jag göra någon annan lycklig idag.. Hur kan jag ge kärlek eller hjälpa någon annan idag. Då tror jag vi skulle bli ännu lyckligare. Samtidigt tycket jag personligen att det är fint att ta hand om oss själva också.

Inspirerande äldre visa kvinnor med engagemang
Kristina är en kvinna som "tar hand" om Lama Pema när han är på besök i Sverige. Hon har också ett starkt engagemang för hans hjälpprojekt som blir fler och fler... Kristina är 65 år och en otroligt levande, vis, vacker och inspirerande kvinna. Idag berättade hon för mig om flera andra kvinnor hon känner som när de varit över 60 år börjat engagera sig för att hjälpa andra. Bland annat om en kvinna som nu är 70 år och för några år sedan flyttade till Dharamsala i Indien (där Dalai lama bor) för att hjälpa Pema med hans arbete där. Visst är det väl underbart att vi kan börja på nytt när vi är över 60 och ge oss ut på nya äventyr som gör att vi fortsätter att hålla oss levande och engagerade i livet och där vi kan ge till andra.. Det är just det som är meningen tror jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej!
Tack för att du ger dig tid att kommentera. Du som inte har en egen blogg eller googlekonto kan i rutan "Kommentera som" välja: Namn och webbadress (funkar nog även utan webadress), eller Open ID eller Anonymt.
Hoppas det fungerar annars får du prova dej fram !
Varmt tack, din feedback betyder mycket för mig... Anne Solveig