lördag 25 juli 2009

Ursprungskvinnan

Idag har Camilla och jag haft ett parsamtal (cocounseling) För dem som inte vet hur det fungerar så turas man om att lyssna till varandra. Det känns alltid jättefint att veta att det här är min tid nu och att det finns en person som bara lyssnar och är fullt närvarande och uppmärksam på mig. Vi satte oss i solen och lutade oss mot den gamla stenmuren med utsikt över ängen som var full av blommor. Gulmåra, rölleka och blåklockor.... Vi hade mycket att dela och det känns alltid så fint att samtala på detta sätt med Camilla då vi på en gång delar med oss på djupet det som sker i vårt liv och de utmaningar vi har. Sedan stödjer vi varandra och ger feedback till varandra, vilket alltid är mycket givande med.
Finn Ursprungskvinnan
När vi hade avslutat vår cocounseling började vi prata om min ide med att samla kvinnor några dagar med fokus på att hitta tillbaka till ursprungskvinnan inom oss och den trygga stamkänslan som kvinnor från ursprungskulturer har när de lever nära varandra i trygga relationer och nära naturen. Jag såg framför mig hur vi träffades några kvinnor kanske under 4 dagar i september och hade samtalscirklar, sjöng tillsammans, dansade, hjälptes åt med matlagning, badade bastu, satt ute och trummade och sjöng, och på kvällen vid elden eller inne vid brasan samt även lyssnade inåt genom vägledda meditationer, gjorde visionskartor och mycket mer. Jag såg hur vi gav varandra stöd och uppskattning och stärkte varandra på våra unika livsvägar.

Grandmothers counsel the world
Kanske vi även läser ur boken "Grandmothers counsel the world" för att hämta inspiration från våra visa grandmothers. Ja jag får skriva mer om det senare.. Är det någon som blir intresserad så meddela mig i bloggen eller på min mail amailto:anne@mundekulla.se
Boken är så bra och kvinnorna är underbara inspirerande förebilder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej!
Tack för att du ger dig tid att kommentera. Du som inte har en egen blogg eller googlekonto kan i rutan "Kommentera som" välja: Namn och webbadress (funkar nog även utan webadress), eller Open ID eller Anonymt.
Hoppas det fungerar annars får du prova dej fram !
Varmt tack, din feedback betyder mycket för mig... Anne Solveig