tisdag 28 juli 2009

Syster kommunitet

Nu har jag varit på Öland lite... Det gav mig tid att tänka mer och jag läste en liten bok med tankar från Broder Roger från Tazé (Gud kan bara älska) Han skrev så fint om sin egen resa och sitt val att dedikera hela sitt liv till att bygga upp en community med bröder som lever för att sprida kärlekens budskap. (Tazé är en kristen kommunitet) men väldigt "openminded".
Jag har varit där
Jag har varit två gånger i Taizé. Det var jättefint och det bygger mycket på att man möts i samtalscirklar för att tala om olika ämnen i livet, där alla lyssnar och respekterar varandras tankar. Alla samlas i kyrkan för att sjunga också ca 1 tim morgon, middag och kväll med ibland flera tusen andra människor mest ungdomar från olika länder. Vackra upplyftande sånger på en mängd olika språk och det är så starkt att sitta där i kyrkan ibland är det även fullt med tända ljus.
Så här skriver Broder Roger.
"Ända sedan min ungdom har jag levt i tron att kommunitetslivet kan bli ett tecken på att Gud är kärlek, och ingenting annat än kärlek. Gradvis växte min övertygelse om att jag måste grunda en kommunitet tillsammans med andra män – ett brödraskap där godhet och enkelhet alltid skulle stå i centrum. (Broder Roger, Gud kan bara älska)

Min Gudinneretreatidé - Gudinnekloster
Att läsa den här boken fick mig åter att påminnas om min idé med en systerkommunitet eller Gudinneretreat- "Gudinnekloster" som jag nämnt tidigare.. den idén vill inte heller släppa och jag började planera hur det skulle kunna se ut....

Taizé och andra andliga center jag besökt bl.a i Indien inspirerat mig och gett mig idéer om hur man kan leva mer i gemenskap med andra på en andlig grund och med vissa dagliga rutiner. Men självklart skulle jag vilja finna min unika idé med inspiration från flera andliga källor och med dans och kreativitet.

Det känns som det har blivit mycket idéer och visioner den senaste tiden men jag känner också att de alla hänger samman så vi får se i vilken takt och hur de kommer att bli verklighet.
Jag lyckades inte lägga in denna youtubefilm med sång och bilder från Tazé. Klicka här så kan du se och lyssna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej!
Tack för att du ger dig tid att kommentera. Du som inte har en egen blogg eller googlekonto kan i rutan "Kommentera som" välja: Namn och webbadress (funkar nog även utan webadress), eller Open ID eller Anonymt.
Hoppas det fungerar annars får du prova dej fram !
Varmt tack, din feedback betyder mycket för mig... Anne Solveig