tisdag 14 juli 2009

Frigörande dans dag 4

Sista dagen på kursen. Idag tränade vi oss på att i dansen varva att ha fokus på oss själva och vara närvarande i vår kropp och att sedan med den närvaron rikta blicken utåt och möta varandra. Det är ju så lätt att vi tappar kontakten med oss själva och förlorar oss i andra. Anne pratar mycket om att använda dansen som ett sätt att hitta närvaron i våra kroppar och kunna vara kvar i oss själva när vi möter andra.
I slutet gjorde vi en avslappning och lyssnade inåt till vad vi nu skulle bära med oss i livet från kursen. Det som kom till mig starkt var att:
Dansa min egen sanna väg i livet - med tydlighet.
Efteratt ha dansat så mycket i flera dagar kunde jag känna tydligare i hela min kropp vad som känns sant för mig nu och därmed blev det enklare att ha tillit till att jag kan göra mina tydliga val i livet. Enklare att känna efter hur jag vill leva. Under morgon sharingen hade jag dessutom upplevt en liten frustration i mötet med en annan kvinna. Men jag kände att det samtidigt gav mig en möjlighet att vara tydlig och uttrycka det som kändes sant för mig så jag känner att jag tack vare det fick en möjlighet att vara i min styrka men även känna på vissa känslor. Efteråt kändes det som jag kunde uppskatta henne mer och känna mig tacksam för det som skett.

De färgranna sidenschalarna
På en vägg i rummet hängde dessa vackra sidenschalar som vi kunde hämta när vi ville och svepa in oss i när vi satt i cirkeln, eller lägga över oss när vi hade avslappningsstunder samt även dansa med och sväva fram på golvet med.


Avslutning med sidenschalar
På avslutningsstunden fick var och en säga vad den hade för intention och vad den ville bära med sig hem och sedan gå under ett valv av färgranna sidenschalar som höjdes upp i luften. Det var helt underbart och sååå vackert... Såhär kunde det se ut...


Här hissas schalarna upp i luften...


och här kommer danslärarinnan Anne Grundel, själv dansande, under jubel från oss andra.
Tack kära Anne för en helt underbar kurs som gav mej mer än jag hade väntat mig occh där jag även upplevde flera magiska stunder där jag verkligen kunde njuta av det som dansen väckte i mig.
Vill du dansa med
så har Anne fler kurser under året och denna kurs kommer troligen återkomma i Mundekulla nästa sommar. Var ute i god tid om du vill delta, då det redan i år blev fullbokat. Naturligt vis finns det många andra duktiga och inspirerande lärare i frigörande dans och kanske finns det någon i närheten där du bor. Så dansa.. dansa.. Vill du dansa med Anne så kan du gå in på hennes hemsida där du kan se vilka kortare kurser hon har i landet. Där kan du även beställa hennes Dans-Cd som du kan dansa till och en DVD där du även kan se och få inspiration till hur du kan röra dig. www.fridans.nu

2 kommentarer:

  1. Det var många magiska stunder på kursen. Mundekulla är verkligen en härlig plats att dansa på. Underbar miljö! Kommer gärna till er igen, kram Iréne

    SvaraRadera
  2. Kul att höra Iréne och kul att du gav dig till känna så jag vet vem du är...Varmt välkommen igen.. Anne

    SvaraRadera

Hej!
Tack för att du ger dig tid att kommentera. Du som inte har en egen blogg eller googlekonto kan i rutan "Kommentera som" välja: Namn och webbadress (funkar nog även utan webadress), eller Open ID eller Anonymt.
Hoppas det fungerar annars får du prova dej fram !
Varmt tack, din feedback betyder mycket för mig... Anne Solveig