måndag 29 oktober 2012

Vänner kan betyda så mycket!

Vi behöver varandra!
Efter alla inlägg om sjukdomar och hälsa samt andra djupare tankar så kändes det skönt att skriva lite vardagliga tankar med... Jag har känt mig lite upp och ner under en tid.... vet inte säkert vad det har handlat om men tror att jag har suttit lite för mycket isolerad här i skogen och fastnat lite. Därmed kändes det bra att på fredag kväll åka iväg med Peter för att träffa några vänner på knytis. Dem vi skulle träffa är två trevliga par som vi båda har mycket gemensamt med. Det är så skönt att träffa människor där man direkt kan dyka in i livets väsentligheter. Så det blev mycket spännande samtal under kvällen och jättegod mat samt mycket skratt eftersom värdparet har en massa humor också.

Cirkelsamtal med vänner!
När vi bubblat av oss allt och ätit färdigt så satte vi oss i soffhörnan och hade cirkelsamtal. Jag fick äran att hålla i cirkeln och det gjorde jag så gärna. Var och en fick dela med sig något den ville ha stöd i eller helt enkelt något som kändes viktigt just nu i livet. Vi turades om att prata som vanligt och de andra var bara tysta och lyssnade. Var och en fick sen feedback av de andra när hon/han hade delat sina tankar. Det var så givande att lyssna på alla och jag fick så mycket bra feedback på min livssituation så jag kunde se mera klart och distanserat på var jag befinner mig och även se mer tydligt vad jag kan göra just nu. Flera av våra vänner är även mycket inne på närvaro i nuet och läser Eckart Tolle så det blev mycket samtal om detta vilket inspirerade mig mycket .

Jag insåg att jag behöver ge mig tid
Med hjälp av deras fina feedback insåg jag ännu tydligare att jag behöver ge tid till bara mig... Åka bort lite kanske för att hitta hem igen till min kvinnliga sida ...och till det som är jag innerst inne. Jag insåg också att även om jag själv tycker att jag sitter fast ibland och att det inget händer så ser andra mig på ett annat sätt.. och jag fick fin feedback att jag ändå sänder ut en tydlig bild av den jag är och det jag står för. Samt kvinnorna i sällskapet gav mig så fin feedback även på de event jag arrangerat .. kvinnofestivalen och Gudinneretreaten...och som de har varit med på och att det gett dem mycket... Det är ju så lätt att glömma allt bra vi gör när vi känner oss lite låga så det var så fint att höra det och bli påmind om det. Jag blev också stärkt i den tanke jag själv haft att det kan vara läge att ge mig tid att vila och att jag själv känner att november är en så bra tid att vila när hela naturen går till vila. Efter den stunden kändes det mycket bättre.

Vi sov över sen i huset 
...där vi träffades som är värdparets härliga atelje och arbetsplats med fina öppna utrymmen. Nästa dag gick vi en liten promenad hem till dem för att äta frukost. Så mysigt och gott och så trevligt att äta tillsammans som i en storfamilj. Dessutom fick jag och Susan så mycket bra idéer vid frukosten omkring en skapande retreat och lite annat så det kändes mycket upplyftande. Sen hade jag tänkt åka hem och Peter hade tänkt stanna kvar i Kalmar. Men när vi satte oss i det soliga hemtrevliga vardagsrummet så var det så mysigt att vara där så vi blev kvar hela dagen!!! Jag njöt verkligen av en mysig vardags familjekänsla och att umgås med våra vänner, klappa deras jättemysiga hund, spela spel, skapa med lera, och titta lite på TV och skratta en massa för det gör vi alltid med dem. Dagen avslutades sen med att vi gick på ett inspirerande föredrag som min väninna som vi träffade kvällen innan, arrangerade. Det kändes som att knyta ihop säcken med ytterligare inspiration.



När vi åkte hem kände jag mig så avslappnad och tillfreds
...och jag insåg hur mycket det kan betyda att träffa vänner .. och jag känner en stor tacksamhet över att vi har så fina vänner verkligen. Det är ju inte heller alla människor man kan ha cirkelsamtal med och samtala om djupare tankar med... och det uppskattar jag så mycket med våra vänner. Så det jag vill säga med allt detta är att det kan ge så mycket ibland att bara komma ut och umgås med nära vänner.. ... samt varför inte ha en samtalscirkel nästa gång du träffar dina vänner ... det ger så mycket och meddetsamma kan ni komma lite djupare i samtalen. Om du inte vet hur du ska skapa en cirkel så läs min bok kvinnocirkeln. Du kan be biblioteket ta in den om de inte har den eller kan du beställa den genom adlibris t.ex. och grunderna i hur man skapar en cirkel kan användas likväl på cirkel där både män och kvinnor ingår.

Ett gott skratt förlänger livet!
Slutligen vill jag dela med mig en både rolig och tänkvärd filmsnutt som jag fick del av genom Jannice Elesten idag. Efter allt prat om hur vi kan hålla oss friska så tycker jag den passar perfekt... både mycket kul samt även mycket tänkvärd... och att skratta mår vi ju bra av så ge dig själv en stund till att titta.

KRAM och ha det så Gott
Anne Solveig

2 kommentarer:

  1. Tack Anne för att du sammanfattade lördagen och söndagen så himla fint! Ja, vad vore vi om vi inte hade våra vänner att spegla oss i? Ingenting! Ses snart igen! Kram Susan

    SvaraRadera
  2. Tack själv Susan... och det var kul att ses igår med.....livet vill visst att vi ska ses en del just nu.. men det är ju så trevligt. KRAM

    SvaraRadera

Hej!
Tack för att du ger dig tid att kommentera. Du som inte har en egen blogg eller googlekonto kan i rutan "Kommentera som" välja: Namn och webbadress (funkar nog även utan webadress), eller Open ID eller Anonymt.
Hoppas det fungerar annars får du prova dej fram !
Varmt tack, din feedback betyder mycket för mig... Anne Solveig