tisdag 25 maj 2010

The power of Joy - Glädjens Kraft

The power of Joy
Idag har jag rest till Öland… Det är alltid en befriande känsla att resa till Öland och vårt fina lilla släkthus där… när jag kommer över bron är det som att släppa taget lite om fastlandet och befinna sig i en helt ny värld… där det andra inte kan nå mig. Jag har nog alltid gillat öar. Bodde på Lidingö i ca 10 år och kände samma sak där… Att åka över bron var som att komma bort från staden och till lugnet.

Jag hade jag med mig Christiane Northrup i bilen
… i alla fall hennes Cd ”The Power of Joy” som jag älskar. Christiane Northrup är verkligen en av de visa härliga kvinnor som jag njuter av att lyssna till och lär mig mycket av. Med humor och djup kunskap förmedlar hon viktiga budskap om hur vi kan ta hand om oss till både kropp och själ. Hon ingår i samma team som Louise Hay som ju också är en fantastisk vis och inspirerande kvinna.

Njutning och glädje ger välbefinnande
Christiane förklarar hur en viss energi eller ämne .. en slags prana… bildas när vi upplever glädje och njutning. Detta ämne (väljer att kalla det så här nu) gör att kroppen mår bra, vi håller oss unga och friska och ju mer glädje och njutning vi ger oss själva så blir det som en uppåt gående spiral ”the better it feels, the better it feels, the better it feels” som hon uttrycker det… Njutning och glädje leder till mer njutning och glädje och det finns ingen gräns för hur mycket njutning och glädje vi kan uppleva.

Men vi sätter gränsen själva.
Christiane beskriver på ett tydligt sätt hur de flesta av oss inte litar till att det är okey att uppleva glädje och njutning och att det är ett av de största problemen i vår kultur idag. Vi litar inte till att det är okey att följa glädjen för vi har lärt oss att hårt arbete kommer ta oss dit vi vill. Samt att jag tror att vi även har lärt oss lite väl mycket att vi ska sätta andra främst och tänka på deras behov.

Det finns två huvudsakliga motivationer
beskriver Christiane så tydligt och bra.
1. Rädsla Det ena är att vi är motiverade till något på grund av rädsla, för att vi är rädda för vad som kan hända om vi inte gör det.
2. Glädje och kärlek Det andra är att vi motiveras av glädje eller kärlek att göra det vi verkligen vill.

Det som hindrar oss
att leva med mer njutning och glädje är våra negativa tankar.. men som hon säger så har man beräknat att 99% av våra negativa tankar och förväntningar är helt enkelt en grov missbedömning av verkligheten. Den värld vi målar upp när vi är rädda existerar inte helt enkelt och det är mycket sällan som det vi oroar oss för eller är rädda för inträffar.

Living in Joy needs discipline
Eftersom vi är uppväxta i en kultur som inte har uppmuntrat oss att lita till det som känns glädjefullt så kan det behövas en hel del disciplin för att ändra vårt sätt att leva. Vi kan en tid därmed behöva att medvetet fokusera på glädje och njutning…

Glädjen ger oss det vi vill och längtar till
Det enda som verkligen kommer att ge oss hälsa och välmående är att göra det vi verkligen vill göra i livet. Vi tror att hårt arbete ska ta oss dit vi vill... men glädjen tar oss mycket lättare och snabbare dit vi vill enligt Christiane…


CD:n som jag mycket varmt vill rekommendera
är på engelska och heter ”The Power of Joy– How the Deliberate Pursuit of Pleasure Can Heal Your Life. Kan beställas genom www.vattumannen.se Läs även mer på http://www.drnorthrup.com/ där du också kan beställa produkter.

2 kommentarer:

  1. Gillade detta inlägget också! TACK!

    Läser mycket av Northrup (låter danskt?) och har faktiskt en bok av henne, Womens bodies Womens Wisdom :D skitbra!

    2 tillstånd, rädsla eller kärlek. Läste det i Energivågen nyligen... verkligen viktigt att tänka på vad som motiverar en! Är det för att du är rädd eller för att du känner kärlek?

    Många kramar

    Ingrid

    SvaraRadera
  2. Härligt Ingrid att du också gillar henne.. jag har också den tegelstenen som hon själv kallar vissa av sina böcker.. blev nästan avskräckt att läsa då den är så STOR men blev inspirerade nu av dig så jag ska titta mer i den... Kram igen Anne

    SvaraRadera

Hej!
Tack för att du ger dig tid att kommentera. Du som inte har en egen blogg eller googlekonto kan i rutan "Kommentera som" välja: Namn och webbadress (funkar nog även utan webadress), eller Open ID eller Anonymt.
Hoppas det fungerar annars får du prova dej fram !
Varmt tack, din feedback betyder mycket för mig... Anne Solveig