lördag 8 maj 2010

Det är tryggt för mig att lyckas !

Kan andra tycka om mig om jag lyckas?
Jag tror att många av oss kvinnor bär på en omedveten rädsla av att om vi lyckas och det går bra för oss, då kommer andra inte att tycka om oss... Kanske håller vi oss därmed tillbaka och vill inte framhäva oss själva. Kanske låter vi därmed inte vårt ljus lysa klart.

I morse viskade Gudinnan en tanke till mig.
Den knyter an till det jag skrev igår... Jag såg framför mig hur det för många kvinnor är en mycket smärtsam upplevelse att föda barn... och hur det i sin tur kanske skapar en undermedveten känsla/tanke hos barnet av att "jag skadar andra kvinnor när jag tar mig ut i livet" Jag tror vi tar in och upplever mycket mer än vi kan ana i samband med vår födelse... det är ju vårt första möte med världen och de flesta av oss bär med sig en upplevelse av att vår mamma hade det tufft och ont när vi kom till världen... kanske uppfattade vi det som att det var vi som orsakade detta.

Njutningsfull födelse
Den senaste tiden har jag tagit del av underbara filmer som handlar om hur det är menat att vi ska föda på ett mer naturligt sätt som känns tryggt för både modern och barnet och att det inte behöver vara den stora smärta som många upplever, samt att smärtan ofta blir värre för att vi har bilder av att det ska vara en mycket svår upplevelse och därmed skapar vi rädslor.

Njutningsfylld födelse
Jag såg en underbar film där kvinnor berättade hur de andades igenom smärtan och lät den transformeras till ren förnimmelse och flera kvinnor berättade hur de t.o.m upplevde njutning och orgasm i samband med att de födde barn... Tänk vilken skillnad att komma till världen i en njutningsfylld upplevelse där din mamma är trygg och känner kärlek runtomkring sig och där du med kan känna samma sak.

Komma ut i världen i njutning och glädje
Jag tror att Allt kan helas och att vi kan ändra våra inre bilder och upplevelser och skapa nya... Därmed kan vi skapa nya bilder och upplevelser av att komma ut i världen i njutning och glädje. Jag vet att många kvinnor upplever det som att de sitter fast, inte kommer ut med sig själva och är rädda för att bli synliga och ge ut av sina unika gåvor.

Vi kan göra om vår födelse
Jag har själv helat mycket av min födelse genom olika metoder som Rebirthing, Resan och Parsamtalsmetoden... Jag tror att vi också helt enkelt kan slappna av, gå in djupt i oss själva och i vårt inre skapa en ny bild av hur vi skulle önskat att det hade varit. En bild av hur vår mamma mår fullkomligt bra, kanske till och med njuter och en bild av att vi känner att det är tryggt att komma ut i livet.. och att andra njuter av att vi kommer ut och välkomnar oss i glädje....

Affirmationer
Vi kan också arbeta med affirmationer ... där vi t.ex tänker "Det är tryggt för mig att komma ut i livet, andra välkomnar mig i glädje och kärlek" eller "Andra kvinnor njuter av min framgång", eller "Människor älskar när jag ger ut av mina gåvor" m.m. "Andra älskar mig ännu mer när jag lyser och är den jag är fullt ut"... eller säg/tänk det som stämmer för dig... och hitta känslan och njut av den...

Kanske har vi här en viktig nyckel när det gäller att det feminina kvinnliga får komma fram mer i världen... Tänk om kvinnor kunde föda mer i trygghet och kärlek och kanske t.o.m i njutning.. vilken skillnad... Kanske kunde vi då ha med oss det som är sant, att "Andra kvinnor älskar när jag kommer fram och lyser och tar min sanna plats i världen".... för så är det ju.. vi älskar det...

Se denna film och ändra din syn på att föda
Det finns så många möjligheter att göra födelsen till en positiv och fin upplevelse. Se gärna denna spännande film som kan ändra vår syn på att föda barn..

2 kommentarer:

  1. Hej Anne!

    Själv födde jag mina två döttrar utan någon bedövning. Jag övade mycket profylaxandning och den fungerade tillräckligt bra som smärtlindring. Det var en fantastisk upplevelse att föda barn! Visst var där smärta i slutet, men inte värre än att den gick att uthärda för mig.

    Det var otroligt att känna styrkan i min kropp, allt som skedde av sig självt om jag bara slappnade av och lät det ske.


    Jag älskar att vara kvinna! Att kunna bära fram barn och också kunna amma. Det har varit det mäktigaste för mig i hela mitt liv. Jag känner mig så tacksam över det, för det är ingen självklarhet att kunna bära fram ett barn. En stor gåva är det.

    Bara jag tänker på att jag har gjort det, burit och fött barn och också ammat, så känner jag mig så kraftfull, så fantastisk! Betydelsefull!

    Det kan man så klart också vara på andra sätt som människa.

    Kram
    Anna-Karin

    SvaraRadera
  2. Härligt Anna-Karin
    Fint att höra om din upplevelse och att det finns fler och fler kvinnor som väljer att föda naturligt... samt att höra din fina och starkar upplevelse av att vara mamma...kram Anne

    SvaraRadera

Hej!
Tack för att du ger dig tid att kommentera. Du som inte har en egen blogg eller googlekonto kan i rutan "Kommentera som" välja: Namn och webbadress (funkar nog även utan webadress), eller Open ID eller Anonymt.
Hoppas det fungerar annars får du prova dej fram !
Varmt tack, din feedback betyder mycket för mig... Anne Solveig