fredag 22 maj 2009

Ayurveda och Kvinnohelg

Nu har kursen om Ayurveda och kvinnors välmående börjat och det känns så bra och det är ett så trevligt gäng med kvinnor här. När väl en kurs har börjat blir det så lugnt och denna gång känns det extrabra då jag har den tillsammans med Lisette och det funkar så fint att samarbeta med varandra. Det blir ju att jag själv också får gå lite på kurs och det var så givande att lyssna på Lisette idag när hon pratade om Ayurveda. Eftersom jag är mycket Vata och även Pitta som man säger i ayurveda och väldigt lite kapha så är det mycket vikitgt för mig att ta det lugnt, ha regelbundna rutiner, lägga mig i god tid samt att äta en hel del varm mat, enligt ayurveda. Jag kände att det var mycket som Lisette sa som verkligen stämde och kändes rätt.
Ayurveda och levande föda
Sedan jag var på levande föda kursen har jag ätit nästan bara denna kost i 14 dagar. Jag blev väldigt klar, kände mig pigg och det var mycket positivt som skedde. Jag drömde till exempel tydligare och jag kände dofter mer tydligt. Men jag kände mig även, inte helt grundad och mycket mer känslig. Känsligheten var både utmanande men även bra då jag kände in mer mina djupaste behov, men blev också lättare ledsen och ur balans. Det kan ju delvis vara utrensningssymptom vilket jag känner till sedan jag har fastat tidgare i livet. Hur som helst så nådde det sin kulmen när jag utsatte mig för allt det andra som man inte mår bra av när man är Vata. Jag stressade, lade mig sent och sov lite. Det blev verkligen lite för mycket och en hel dag var jag ur balans.
Att finna balansen
Det blev så tydligt därmed för mig hur viktigt det är att jag lägger mig i tid, får min sömn, mediterar för att finna lugnet, tar det lugnt, samt att jag nog ska gå lite mer mjukt fram när det gäller levande föda. Nu under helgen har jag ätit enligt ayurveda, och känt hur jag med en gång fick tillbaka en inre balans. Jag har ju även vilat, gjort avslappningsövningar och tagit det mer lugnt vilket självklart påverkar med. Men jag tror att jag får inse att det kanske är så att det inte passar mig helt att bara äta Levande föda utan jag ska finna en medelväg nu med mycket frukt och råa grönsaker men med en del kokt och värmade mat med.
Att respektera sig själv
Slutligen vill jag säga att det som känns så bra med ayurveda det är att det blir mer tydligt vilka mina behov är och att inte jämföra sig med andra. Peter (min man) klarar till exempel jättebra att inte sova så mycket några nätter, men för mig fungerar det inte alls. Han kan stressa och ha massor på gång men ändå vara i harmoni. Jag mår helt enkelt inte bra av stress. Så nu är det snart dags för mig att sova. Godnatt och känn gärna efter vilka dina behov är och respektera dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej!
Tack för att du ger dig tid att kommentera. Du som inte har en egen blogg eller googlekonto kan i rutan "Kommentera som" välja: Namn och webbadress (funkar nog även utan webadress), eller Open ID eller Anonymt.
Hoppas det fungerar annars får du prova dej fram !
Varmt tack, din feedback betyder mycket för mig... Anne Solveig