torsdag 30 april 2009

Gudinnesamtal på kvällen

Ikväll har jag suttit och pratat länge med Kirsten som vet så mycket om Gudinnehistoria och bland annat har mycket kunskap om de tre aspekterna av Gudinnan: Bruden - den unga kvinnan, Modern eller Omma (Amma)- kvinnan mitt i livet och Kärringen - den visa kvinnan. Dessa aspekter finns i många olika kulturer. Bridget - bruden firas än idag på Irland den 1 februari när växtligheten just börjar gro. Omma eller Amma är ju besläktat med mamma och åkern på den plats där Villa Solhem ligger nu (mitt Gudinnehus ) den har kallats Kärringåkern sedan gammalt. Det kan betyda att kvinnorna odlade där men på en annan plats som heter Käringmossen har man funnit ett nära samband med Gudinnan Nerthus och att man offrat eller haft ceremonier till henne där. Kanske kan Kärringåkern haft ett samband med Nerthus med.. Det tycker jag känns spännande att tänka. Hennes namn sägs betyda Moder Jorden. Därmed har jag valt att kalla trädgården utanför Villa Solhem för Nerthus trädgård.
Alla rum i Villa Solhem ska få en egen skyddsgudinna
Ja en del av er vet nog det redan men även trädgården och komposten får en egen Gudinna.
Det var så spännande att lyssna till Kirsten och hon har så mycket kunskap och jag känner att vi kvinnor skulle behöva få veta mer om vår verkliga historia och de tusentals år, kanske hundra tusentals år som kvinnan haft en helt annan mycket mer jämlik ställning och där det under vissa perioder även varit matriarkat. Mycket tyder på att människor då även levde fredligt med varandra.
Gudinnebild av Nerthus
Nya tolkningar av vår historia
Kirsten nämnde även att det finns tolkningar om att flera av de fornborgar som det finns lämningar av kanske inte alls haft med krig att göra utan kunde tex varit lärocenter för kvinnor där de fått lära sig den djupa kunskap som de behövde i livet. Det är sådana center vi skulle behöva i vår tid och jag tänker mig att Villa Solhem ska bli det. Det finns också mycket som tyder på att magdansen har funnits även här i norden och att den då troligen var ett sätt för kvinnorna att mjuka upp höfterna och bäckenområdet för att underlätta födandet. Det fanns ju ingen kejsarsnitt på den tiden så mycket troligt är ju att man fick lära sig hur man kunde förenkla födandet på ett naturligt sätt. Rörelserna i vissa magdanser påminner även om de rörelser en kvinna kan ha när hon föder barn. Man har hittat en dräkt i brons i Danmark som har tillhört en kvinna från bronsåldern. Tidigare trodde man att kvinnorna kunde vara klädda så men att ha på sig en sådan och gå omkring i skulle vara mycket svårt. Men att dansa i den gick däremot bra. Nu använder en dansk kvinna en sådan dräkt för att dansa magdans och troligen var det så den användes på bronsåldern. Läs mer ...
Utbildning i Kvinno - Gudinnehistoria
Vi pratade även om att skapa utbildningar för kvinnor. Jag skulle själv gärna vilja gå en utbildning där man kan läsa mer och lära sig mer om vår Gudinnehistoria och de kvinnliga förebilder och mödrar som funnits i alla kulturer. Min plan är att i framtiden kunna erbjuda en utbildning för att stärka och inspirera kvinnor där det även ingår en hel del Gudinnehistoria eftersom jag tror att vi behöver hitta våra rötter för att stå stadigt och gå tryggt framåt i livet. Vi behöver lära känna det starka kvinnoarv vi bär med oss men som vi inte fått lära oss om i skolan. För den som är intresserad av detta kan jag rekommendera att åka till Gudinneveckan i Näsåker som Kirsten är med och arrangerar. Läs mer under http://www.tealogerna.nu/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej!
Tack för att du ger dig tid att kommentera. Du som inte har en egen blogg eller googlekonto kan i rutan "Kommentera som" välja: Namn och webbadress (funkar nog även utan webadress), eller Open ID eller Anonymt.
Hoppas det fungerar annars får du prova dej fram !
Varmt tack, din feedback betyder mycket för mig... Anne Solveig