tisdag 28 april 2009

Äntligen kan jag skriva igen

Äntligen kan jag skriva i lugn och ro i bloggen igen. Jag har längtat efter det och längtat efter er som läser den.... Det betyder så mycket att ni läser och ibland ger en kommentar. Jag tycker det är kul att skriva hur som helst och jag älskar att gå in i Gudinnerummet men jag blir verkligen så glaaad när jag hör att det jag skriver stärker och inspirerar er och betyder något för er som läser.
Jag har ju varit på Öland
nästan en hel vecka och det har varit underbart och även soligt och fint väder. Det är min farmor som har bott i huset på Öland och sedan skänkt det till släkten på pappas sida. Det är jag mycket tacksam för då det är en så fin retreatplats för mig. Jag har verkligen kunnat koppla av även om jag också har jobbat lite. När man bor mitt uppe i en verksamhet som Mundekulla så är det viktigt att kunna ge sig iväg lite för att få egen tid. Inte minst har jag njutit av kvällarna och morgnarna att i lugn och ro lägga sig.. ligga och läsa lite, njuta och vila och att vakna och veta att jag kan ta det lugnt på morgonen, meditera lite .. det är njutning och lyx.
Leva nära naturen.
I farmors lilla hus är det så nära till naturen.. vips så går man med bara fötter på gräsmattan. Nässlorna, körveln, kirskålen och den vilda grönkålen växer precis utanför och blir snabbt en underbar soppa eller grön stuvning som är både god och fylld med nyttiga ämnen som jag riktigt kan känna letar sig ut i kroppen och fyller på det som behöver fyllas på med ny näring. Så fort solen tittar fram så kan man sitta ute i den soliga söderhörnan och fika eller läsa.
Naturlig hårvård
Jag var ju även hos min vän Monica i Färjestaden som är ekofrisör. Jag kan varmt rekommendera ett besök hos henne eller någon annan ekofrisör. Hos Monica får man först en jätteskön huvudmassage som ska vara mycket välgörande för håret men även för hela kroppen. Det är otroligt avslappnande. Därefter klipper hon mig varsamt och lugnt medan jag lyssnar till skön musik och sitter bekvämt i en skön stol, utan en spegel framför mig. Där kan jag se ut genom hennes fönster eller se hennes fina rum där ofta några levande ljus brinner.
läs mer http://www.monicasandrum.se/
Monicas hårvårdstips
Vill du ha ljusare hår
Jag provade detta och det fungerade bra. Jag hade dock ingen ringblomma men det gick fint ändå.
Recept:
6 dl vatten
1 msk torkad kamomill eller två tepåsar kamomillté
1 msk torkad ringblomma
½ pressad citron
Koka upp vattnet lägg i kamomillen och ringblomman. Låt dra i 10 - 15 min. Tillsätt ½ pressad citron. Sila av örterna. Skölj sedan håret i denna blandning. Låt den sitta kvar och gå gärna ut i solen vilket gör att kuren har ännu mer effekt. Sköljvattnet kan förvaras i kylen upp till en vecka och användas igen.
Naturlig gele eller mousse
Vill du få lite mer stadga i håret så att frisyren håller i sig på naturlig väg. Koka upp en msk linfrö med lite vatten. Låt dra en stund så det blir gele. Sila av linfröna och du har en kladdig massa som du kan ta i det fuktiga håret. (Jag tyckte först det blev stelt och konstigt.. men när jag väl kammade igenom det sen så blev det mjukt och gjorde att min frisyr höll i sig länge.
Det naturliga känns så bra
Det är något som bara känns så bra tyckler jag när det gäller att använda det som är naturligt. Så skönt att veta att det jag använder inte skadar mitt hår eller min kropp och inte heller naturen. Tvärtom har de naturliga örterna istället en positiv och stärkande inverkan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej!
Tack för att du ger dig tid att kommentera. Du som inte har en egen blogg eller googlekonto kan i rutan "Kommentera som" välja: Namn och webbadress (funkar nog även utan webadress), eller Open ID eller Anonymt.
Hoppas det fungerar annars får du prova dej fram !
Varmt tack, din feedback betyder mycket för mig... Anne Solveig