tisdag 3 januari 2012

Ja!! - Ny luft att Andas!

Har ni märkt att plötsligt förändras vi
....utan att vi tycker att vi har gjort något speciellt för det... Plötsligt blåser en ny vind och det blir lättare att andas..  de gamla löven blåser av oss och nya spricker ut. Jag känner av en förändring som har börjat lite subtilt och sedan fortsatt de senaste 2 veckorna.

Gudinnerummet har betytt så mycket för mig... 
Det känns som den fina värmande feedback jag fått från er Gudinnor kulminerade under December i samband med Julkalendern... Kanske är det så helt enkelt att jag ville ge er så mycket jag kunde av min kreativitet.. .musik.. målning..inspiration .. m.m. och därmed fick jag sååå mycket igen...  Det känns som jag blev fylld .... och att allt det finns kvar nu djupt inom mig ...

Nu ska jag vidare...
Jag vet inte säkert i vilken form men en spännande förändring som jag upplever just nu är att jag inspireras till att utveckla och stärka min inre kraft och styrkan inom mig... och inspirera kvinnor till det mycket mer. Det är som om jag en tid har nått maximum av mjukhet, värme, ljus och kärlek och det har varit så fiiiint och tack vare det så kan jag nu gå vidare. Jag tror att vi kvinnor också behöver en balans med den manliga sidan... en balans med att vara i vår inre styrka och kraft.

Igår gjorde jag Dynamisk meditation
...med min väninna Helena som varit här i Nyår. Helena har av sin terapeut ordinerats att göra den meditationen 1 gång om dagen!!. (För er som inte vet vad dynamisk meditation är så är det en aktiv meditation i olika steg där man bland annat andas snabbt, "hoppar" och inte minst får vara vild och leva ut allt man har inom sig... skratta, skrika, vara högljudd..gråta och vara total i det som vill fram..) Just den där vilda delen tycker jag är härlig... och den tror jag vi kvinnor behöver. Efter det så är man helt stilla en stund och då är det mycket enklare att verkligen uppleva stillhet i sinnet och en djup vila..

I sången och musiken kan vi leva ut mycket!
När jag hade skjutsat Helena till tåget så kom jag på hemvägen att tänka på Janis Joplin...som jag inte alls tänkt på, på länge även om jag alltid fascinerats av hennes vilda, hängivna och otyglade sätt att uppträda och sjunga på. När jag sedan kollade TV-programmet så såg jag att det var ett långt program om henne just igårkväll!! Så lustigt..

Så trots att jag brukar lägga mig i god tid så satte jag mig vid TV:n kl 22.40 och tittade på Janis Joplin... Det fina med programmet var att det gav en lite annorlunda bild av henne än den neddrogade bild jag tidigare upplevt. Här var det en ung tjej som älskade att sjunga och som ville vara äkta i sitt uttryck och älskade att ge sig hän till sången och musiken som om det var en kärleksaffär....En tjej som var helt och fullt närvarande i sin sång och som tog ut svängarna och vågade vara både vild och kraftfull och djupt känslomässig... samt hade mycket kloka tankar om musiken.

Janis Joplin är min Gudinna idag!
Visst hade det varit underbart om Janis Joplin hade kunnat leva drogfri...Men tar man bort drogerna som sedan tog hennes liv så ser jag en sund och äkta ung kvinna som gav sig hän till sången och musiken och med det inspirerade 100-tusentals människor över hela världen... Vi behöver tillåta oss att vara i vår kraft och att vara vilda, hängivna och helt och fullt närvarande i det vi gör.... och här kan Janis inspirera oss...

Två filmklipp med Janis Joplin
Här kommer först en vild hängiven Janis... och nästa klipp en lite lugnare men mycket djup och vacker..och båda med Janis unika inlevelse och känsla...



2 kommentarer:

  1. Anne- jag är så inspirerad av din otroliga tillit till att drömma fram din värld och samskapa i ljus och kärlek och sann hängivelse!Jag hoppas på återseende året vi nu är inne i och jag är övertygad i mitt hjärta om att en ny värld är möjlig här och nu. Stor kram Pernilla

    SvaraRadera
  2. Varmt tack Pernilla... sååå fint du uttrycker det... dina ord stärker mig verkligen att drömma fram det nya jag vill under detta året... Ja här och nu.. jag och du... är den nya världen här och nu:) "samskapa i ljus och kärlek och sann hängivelse" så vackra ord som träffar djupt därinne...Ja jag vill gärna se dig i det nya året med.. Kram

    SvaraRadera

Hej!
Tack för att du ger dig tid att kommentera. Du som inte har en egen blogg eller googlekonto kan i rutan "Kommentera som" välja: Namn och webbadress (funkar nog även utan webadress), eller Open ID eller Anonymt.
Hoppas det fungerar annars får du prova dej fram !
Varmt tack, din feedback betyder mycket för mig... Anne Solveig