måndag 1 juni 2009

Tid till mig själv

Just nu befinner jag mig igen på Öland. Det är så fint med alla syréner och jag var ute och vandrade i morse på Alvaret som jag ju älskar så mycket och hade en underbar stund där idag. Jag brukar gå där och sjunga och fundera på livet. En sång jag ofta sjunger på och som jag skrivit själv är:

"Jag vandrar på jorden i kärlek och vördnad
vandrar på jorden i kärlek och fred
jag vandrar på jorden i kärlek och vördnad
och du vandrar här med
och solen värmer våra kroppar
och väcker allt till liv igen
och regnet faller i mjuka droppar
och renar oss om och om igen"

När jag går där och sjunger så känns allt mycket enklare och ljusare. Mycket bra tankar kommer till mig och jag kan se horisonten långt där borta vilket ger en känsla av frihet och att allt är möjligt. Här kommer en sång till som jag brukar sjunga när jag ser mig omkring där:

"Det finns en kärlek i allt runtomkring mig
Det finns en kärlek som talar varje dag
ja det finns kärlek i solen och i vinden
det finns kärlek i vartenda litet blad

Det finns en kärlek i blommorna på marken
i varje grässtrå som bugar där jag står
Ja det finns kärlek även i den trygga barken
kärlek finns överallt där jag går."

Mycket sker nu i mitt liv
Just nu sker det mycket i mitt liv på ett inre plan. Min mamma har hamnat på ett äldreboende och ska idag flytta in i sin lägenhet där. Det känns bra men det är en omställning att hon blir äldre och att hennes närminne knappt finns där nu. Dessutom hade min farmor som står mig mycket nära och är 98 år, ramlat och brytit höften på något sätt och nu opererats och var mycket svag och trött när jag hälsade på henne på sjukhuset. Jag märker att allt detta påverkar mig subtilt och finns med i bakgrunden.
Det känns viktigt att ge sig själv tid när det sker förändringar
och att ta hand om sig själv lite extra när vi går igenom stora omställningar i livet. Jag märker hur jag behöver tid att vara med mig själv och smälta det som sker. Tid att inse att jag snart är den äldre kvinnan och att det nu är jag som ser till mamma och farmor vilket det ju varit en längre tid. Det är verkligen en gåva då att ha systrar att dela detta med. Jag är så tacksam för min syster karin som bor nära mamma och tar hand om det mesta när det gäller henne och nu även flytten
Mitt föräldrarhem
Detta innebär ju även att mitt föräldrarhem snart kommer att säljas. Det är verkligen en liten idyll som jag är så tacksam att ha fått växa upp i. Har många minnen från somrar när vi satt ute i trädgården och när släkt och vänner hälsade på. Men livet går vidare och allt har sin tid. Ska lägga in en bild när jag kommer hem så ni får se. Kram Anne

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej!
Tack för att du ger dig tid att kommentera. Du som inte har en egen blogg eller googlekonto kan i rutan "Kommentera som" välja: Namn och webbadress (funkar nog även utan webadress), eller Open ID eller Anonymt.
Hoppas det fungerar annars får du prova dej fram !
Varmt tack, din feedback betyder mycket för mig... Anne Solveig