onsdag 15 juni 2011

Ätliga vilda växter.

Ät endast de växter du är helt säker på är ätliga!
Eftersom jag skrivit om att man gärna kan ha vilda växter i sina smoothies så vill jag bara tillägga att ät bara det du är helt säkert på är ätligt. Det finns många växter som är lätta att känna igen men det finns också det som du bör vara försiktig med och som kan förväxla med annat... ät t.ex inget som liknar hundkex. Några ganska enkla växter att känna igen är maskros, nässla, svinmålla (ogräs som förr odlades som spenat och som är mycket nyttigt) .. Se alltid till att du är helt, helt säker. Innan dess är det bättre att använda spenatblad, sallad, mangold, grönkål m.m. En bra sida att lära sig mer på är Skogsskafferiet.

3 kommentarer:

  1. Tack för det här, det var mycket att smälta och lära. Det har gjort att jag tittar lite annorlunda i butiken när mat skall inhandlas!

    Men än så länge är det bara bär-smoothies som mixas, och så jordnötssmör (fast det hör inte hit kanske) :)

    men tack iallafall. Mycket lärvärt och lärorikt och inspirerande!

    Ingrid

    SvaraRadera
  2. Tack Ingrid!

    Ja gå på din känsla så länge det inte är skräpmat du längtar efter... men prova gärna att mixa bären med lite grönt.. kanske något med mild smak .. det är faktiskt gott och ännu mer nyttigt.. Det gröna innehåller så mycket mer näring än det mesta annat. Ska skriva lite mer om ätandet tror jag.. tack för inspirationen.

    SvaraRadera
  3. Ja, skriv gärna mer om ätandet. Det tycker jag låter som en bra idé:)

    Mer grönt, får det bli!

    Men undrar lite saker om smoothies och gröna, hur blir man mätt? T ex. Eller är det i kombination med något, linser t ex? Känner mig "grön" på området. :D

    Kram
    Ingrid

    SvaraRadera

Hej!
Tack för att du ger dig tid att kommentera. Du som inte har en egen blogg eller googlekonto kan i rutan "Kommentera som" välja: Namn och webbadress (funkar nog även utan webadress), eller Open ID eller Anonymt.
Hoppas det fungerar annars får du prova dej fram !
Varmt tack, din feedback betyder mycket för mig... Anne Solveig