söndag 29 augusti 2010

There is a blessing in everything.

Jag njuter av att vila och ta det lugnt.
Jag kunde inte just nu, själv unnat mig denna vila om jag inte hade stukat foten. Idag har jag njutit av att vakna upp i långsam takt, ligga kvar länge i sängen och läsa, göra avslappningsövning, och lyssna till mitt inre... Vissa svar kommer tydligare när vi verkligen varvar ner och det är det som sker nu.

Det som sker fyller ett syfte.
Visst är det lite problem att hoppa omkring på en fot... men mycket kan man fixa med hjälp av lite kryckor och snart kan jag nog stödja mer på foten... Men mest känns detta faktiskt som en välsignelse... som kom på det sätt jag just nu behövde för att fylla en viktig funktion i mitt liv. Hade det varit en för lätt stukning så hade jag ju snart varit inne i den vanliga karusellen igen.. och jag ville inte heller operera foten .. så det kändes fint att slippa... Nu verkar det som att det kommer bli en längre tid med kryckor och sedan en sakta återhämtning... det känns som det passar mitt syfte att lyssna inåt för att sätta en Ny kurs i livet samt att ge mig själv tid för vila, läsa, skriva, måla m.m.

Nu är det enklare att lyssna inåt
Kände idag att jag verkligen ska följa ännu mer det som känns som ett litet ljus omkring när jag tänker på det... Tex: vilken bok vill jag läsa... att verkligen lyssna och känna in vilken bok som ger mig en ljus fin känsla nu... eller vem ska jag träffa... var ska jag vara.. m.m. att hela tiden verkligen lyssna och lita till det som känns rätt... lita till intuitionen.

Läser just nu i en liten bok av Florence Scovel Shinn
Hon lever inte längre men jag gillar hennes böcker för det är så mycket "spirit", värme och djup i dem. Hennes böcker är nog några av de första jag läste när det gäller andlig litteratur..

Att lyssna till och följa Intuitionen
...det är, beskriver Florence, som att följa den "Magiska vägen". Intuitionen står över intellektet säger hon.. den stilla lilla rösten eller ingivelsen som säger. "Det här är vägen du ska vandra" Det är den gudomliga vägledningen .. det är Gudinnan inom oss som talar. Vi är så vana vid att göra saker på ett visst sätt och vi är vana vid att väga för emot och försöka tänka ut svaren.. då är det inte så lätt att lyssna till och följa intuitionen. Men vi har möjligheten att Välja. Vi kan följa den magiska stigen som intuitionen visar oss eller den långa hårda vägen av erfarenhet som vi får när vi följer det logiska sinnet.

När vi följer intuitionen når vi höjderna i livet.
Varje stund vi lyssnar till intuitionen så kommer den ge oss en tydlig vink om nästa steg. Så många människor lever ett så komplicerat liv för att de försöker att tänka ut hur de ska göra istället för att lyssna till intuitionen, säger Florence. Jag ska ta till mig hennes ord och verkligen lyssna ännu djupare och lita ännu mer till min intuition och följa den... samt ha tillit till att det fungerar.

"Trust in spiritual law and it will be given you"
Florence Scovel Shinn "The power of the spoken word"

7 kommentarer:

  1. Tänk vad en liten ond fot kan skapa utrymme ...
    Varför är det så svårt att tillåta oss detta, så nödvändiga, annars i vår vardag?! Att stanna upp, vänta in vår själ och lyssna till den enorma klokhet som finns inom oss alla?? Varför är det högre värderat i vårt samhälle att vara effektiv och få massor ur våra händer istället?? Vi är ju alla begåvade med en "egen inre rytm" (min fulla övertygelse i alla fall!) och den stämmer tyvärr inte för alla med samhällets rytm! Då är det ju så oerhört viktigt att regelbundet stanna upp och vänta in "sig själv"!! Hur ska vi annars orka finnas till för oss själva och varandra?! Vad blir det då för "effektivitet"??

    Kram till alla lyssnade själar, alla ljuvliga gudinnor som hör vad som sägs i sitt inre - det gör livet enklare och vackrare för var och en och sedan kan vi dela med oss till varandra!!
    Det måste väl var meningen med livet - eller?!

    SvaraRadera
  2. Vilka fina och kloka tankar Anita.. Tack!

    Ja det är inte så enkelt alltid lyssna till sin egen rytm.. och ännu mindre att följa den... och just nu behövdes det lyssnas lite djupare om viktiga ändringar i livet...kram Anne

    SvaraRadera
  3. Hej Anne!

    Tråkigt att höra om din fot, men samtidigt är det mycket roligt att höra alla andras kommentarer, som är väldigt positiva. :) Sådant man kan glömma ibland.

    Ta hand om dig nu
    Allt är som det ska
    "From this experience, only good will come
    I am safe
    All is well."

    säger Louise Hay...

    Kram

    Ingrid

    SvaraRadera
  4. Tack så jättemycket Ingrid, för den fina affirmationen. Jag har sökt och försökt komma på en bra själv.. men denna är SUPERBRA och just vad jag behöver nu .. ska verkligen använda den... KRAM Anne

    SvaraRadera
  5. :D Glad att jag kunde hjälpa till!

    Kram

    Ingrid

    SvaraRadera
  6. Louise Hay


    Här är affirmationen, precis i slutet av filmklippet! (3:30 ca)

    Älskar den själv... Kramar

    SvaraRadera
  7. Tack Ingrid.. jag har använt den idag.. och det har känts så bra.

    SvaraRadera

Hej!
Tack för att du ger dig tid att kommentera. Du som inte har en egen blogg eller googlekonto kan i rutan "Kommentera som" välja: Namn och webbadress (funkar nog även utan webadress), eller Open ID eller Anonymt.
Hoppas det fungerar annars får du prova dej fram !
Varmt tack, din feedback betyder mycket för mig... Anne Solveig