söndag 1 maj 2011

Sunday Spirit Inspiration!

Gudinnestunden
Jag hade ju tänkt att jag skulle skapa en liten Gudinnestund här varannan Söndag... men känner nu att jag egentligen inte kan lova det... utan det får komma när Gudinna har något att säga genom mig och det finns tid . Igår gjorde jag faktiskt ett nytt försök men när jag var färdig upptäckte jag att ljudkvalitén inte var bra.. så vi får se hur det blir.

Det gamla måste falla för att det nya ska komma fram
Hur skulle de nya skotten i trädgården kunna ta sig fram om jag inte först tog bort allt gammalt ris och ogräs. När vi är i en djupare förändring så är det som om allt annat faller bort runtomkring oss och det kan ibland upplevas rörigt eller jobbigt... det känns ju ändå tryggt med det gamla som vi är vana vid.. men i slutändan behöver det gamla som tjänat ut lämnas ...för att vi ännu mer helt och fullt ska kunna vara dem vi är.. leva ett sant liv och uttrycka det vi är här för att ge. Så det som faller bort är egentligen det som inte längre är viktigt och det som kanske nu skulle hindra oss att leva sant och äkta. Det som kan vara utmanande är att ofta kan vi inte se den nya vägen förrän den gamla har försvunnit och då är det tilliten som gäller...

Den senaste tiden har det varit mycket som inte fungerat i Mundekulla... tex uppkopplingen till internet...det är som om livet säger.. hur mycket ska vi behöva ställa till det för att du ska få ändan ur vagnen nu... och komma iväg en stund och ge dig själv egen tid och skriva tex.

2012 och en Ny Värld
Det har ju talats mycket om att att något stort händer år 2012.. att Maykalenderns tidsålder slutar där... och en del har tolkat det som att det är slut på denna världen då... och kanske är det så....men på ett annat sätt än vad en del har tänkt sig... Kanske är det så helt enkelt att den värld vi har skapat med de negativa tankar och dömande och oro.. begränsningar m.m... den går mot sitt slut nu... Det är dags att ta ett nytt kliv in i en Ny värld full av kärlek .. ljus.. frid..glädje.. där vi ser på oss själva och varandra utifrån sanningen... utifrån dem vi verkligen är... Det som vi skulle kunna kalla den VERKLIGA VÄRLDEN. När vi släpper skulden, dömandet, oron och rädslan då finns sanningen där bakom som den alltid har funnits... vi vaknar upp till dem vi är.. vi ser varandras sanna väsen .. drömmen försvinner..

Jag pratade med en vän nu i veckan
...som lidit av svår ångest och oro sen han var barn... Vid ett tillfälle när han var vuxen och det var som allra värst och hans fru hotade att lämna honom om han inte tog tag i sitt liv... så föll han ner på knä i köket och bad om hjälp att kunna leva ett värdigt liv... Där började sedan hans resa till att vakna till den han är idag.. en underbar trevlig och fin person som ger mycket till andra .. och till ett nytt liv som han själv beskriver det... - Men hur gjorde du ?.. undrade jag då... Ja det var ju flera saker men mest är det ju våra tankar som ställer till det uttryckte han det.. Så han hade en liten bok i fickan och så fort han började tänka något negativt eller en orostanke så skrev han ner den och sedan på andra sidan bladet, vände han den till en positiv tanke istället som han också skrev ned...

Det krävs en viss dedikation för att vakna
till dem vi i sanning är.. ... det krävs en stor villighet.. och kanske har vi den mest när allt är som värst.. Men vi Kan ...som min vän sa.... och det är hans budskap till alla andra.... Vi har en oerhörd kraft att skapa ett värdigt liv.. men det kräver vår fulla dedikation... och vår tillit till att det är möjligt..

Idag kan du och jag göra som min vän gjorde
.. vi kan vara lite mer vaksamma på våra begränsande och negativa tankar.. på våra dömande.. m.m. och vända dem .. tills vi skapar nya vanor och nya spår i hjärnan och det blir en vana att tänka med tillit.. kärlek.. medkänsla.. positiva och sanna tankar... Jag har ingen bra bakficka men jag ska skaffa mig en liten anteckningsbok att ha i handväskan... eller i en liten tunn axelväska jag kan bära med mig hemma ...och börja vända mina tankar.. en i sänder.. för när vi börjar med det så blir det till slut en vana att vara lite mer vaksam och snabbare kunna ändra de negativa tankarna så de inte hinner ställa det så mycket.

Ha en underbar Söndag
...och mest av allt var kärleksfull och tolerant mot dej själv på din resa in i den nya underbara värld som väntar dig... för det är inte enkelt och vi kommer falla många gånger när det gäller våra goda intentioner.. men res dig snabbt igen.. borsta av dig och gå vidare... Och vet ni... nu är jag uppkopplad igen... (efter att det strulat under några dagar) så kanske tycker Gudinnan att jag har lyssnat nu och tagit till mig budskapet och kanske är jag igen lite mer uppkopplad även på ett inre plan.. för så är det ju... att denna värld är egentligen bara en spegling av mig själv... Kram Anne Solveig.



Ps vill du läsa om Labyrintinvigningen i helgen se http://www.mundekullabloggen.blogspot.com/

8 kommentarer:

  1. hej Anne,
    tack för dina underbara tankar här i Gudinnerummet. Jag är inne varje vecka o läser för att se om det kommit upp något nytt. Ofta är det något som ger mig inspiration.

    Just nu är jag inne i en grundningsfas där det handlar mycket om att vara nära naturen. Häromnatten kunde jag inte somna om, gick då ut o satte mig på trappen på min koloni, helt ensam under stjärnorna och mediterade. Det var helt magiskt. Idag drogs jag till björken, satte mig under den och mediterade och la mig sedan för att vila en stund. Det var härligt att känna en stark samhörighet med henne, hon kändes som en varm öm kärleksfull moder.

    Det är så intressant när texter dyker upp från olika håll som berör samma. Då är det något vi skall lyssna extra noga på och ta till oss.

    Lyssna på dig o det du behöver. Vi är säkerligen kvar här hos dig när du kommer tillbaka o bloggar om dina upplevelser .


    Ljus och värme till dig.
    Lisbeth i Malmö

    SvaraRadera
  2. Hej Lisbeth .. så roligt att höra av dig och veta att du tittar in här regelbundet.. så fint att en stund där du inte kunde sova kunde vändas till något så vackert.. det ska jag tänka på nästa gång.. för natten och tidiga morgontimmar missar vi ju så lätt...och inspirerande att lita till sin känsla när det gäller naturen... med.. ska ta med mig det när jag är ute och går... Ja det är viktigt att lyssna till mig själv... och ha tillit till att även om det skulle bli lite uppehåll så tittar de som ska det in i Gudinnerummet när det är dags igen... tack för dina fina rader.. Kram Anne

    SvaraRadera
  3. Ja, håller med Lis, att vi finns kvar om du (Anne) behöver ta en paus från skrivandet! Kanske därför internet krånglar? ..dags att se inåt, vara ett med den skapande kraften. :)

    Ibland kan det ju vara svårt att ge när man är i en introvert/sökande fas... då behöver man den där vilan från att agera utåt... även när det gäller skrivandet...

    jag har själv perioder ut /in, som samspelar med antingen måne eller mens eller både och:) och i ena fasen fungerar skrivande bäst, i en annan healing och en tredje musik...

    Ta tid på dig.. & move in your circles.. :)

    kram Ingrid

    SvaraRadera
  4. Så underbara ni är och vad tryggt och fint det känns att ni finns kvar...även om jag skulle ta lite ledigt...känns som det finns en djup nära systerskap här som jag känner mig så tacksam för.. Jo det är viktigt att lyssna till den fas som är nu.. tack .. ska begrunda det ivkäll nu...varm kram.. Anne

    SvaraRadera
  5. Hej Anne,
    länge sen sist..men nu blir det några rader igen. Tack för tipset med negativa tankar kontra positiva tankar. Så enkelt att ha med sig i vardagslivet, även utan papper och penna! Det gäller bara att komma ihåg att lyfta fram det positiva när det negativa vill komma fram!

    Kramar från Nina R och Uppsala (där jag numera arbetar som biståndshandläggare, fick jobb direkt efter min socionomexamen!!!)

    SvaraRadera
  6. Hej Nina

    Varmt grattis.. så kul att du fick jobb direkt..men det kan man ju tänka sig så fin och trevlig och klok som du är...

    Ja det har du ju helt rätt i man kan ju vända dem i huvudet det är ju enklare.. men ibland kan det vara så kraftfullt att skriva ned också.. men det är ju inte alltid man har papper och penna...KRAM

    SvaraRadera
  7. Vilken bra idé med anteckningsboken!
    Den tar jag till mig och ska börja använda mig av.
    Tack för allt du delar med dig!

    Kram

    SvaraRadera
  8. Ja visst är det... jag tror att det är ett bra sätt med att börja bli medveten om sina tankar och ändra dem.. och när man haft boken ett tag kan man nog släppa det och bara göra ändringen i sitt inre... kram

    SvaraRadera

Hej!
Tack för att du ger dig tid att kommentera. Du som inte har en egen blogg eller googlekonto kan i rutan "Kommentera som" välja: Namn och webbadress (funkar nog även utan webadress), eller Open ID eller Anonymt.
Hoppas det fungerar annars får du prova dej fram !
Varmt tack, din feedback betyder mycket för mig... Anne Solveig