lördag 13 april 2013

Njuta i Tillit av det Gudinnan erbjuder!


 ”Jag litar till mitt inres djupaste visdom
Till Gudinnan inom mig som ser den stora bilden
och till att det som känns rätt innerst inne,
det blir rätt för andra och världen med”

Visst funderar jag lite innan jag ger mig ut och reser…
det är ju inte klimatvänligt att flyga….men jag lyssnar inåt och litar till mitt inres djupaste visdom och till att det som känns rätt i mig det blir rätt för andra och världen med i längden. Men jag vill ju ändå leva miljövänligt och ekologiskt. Några tankar från en annan Gudinna gav mig inspiration och anledning att se lite djupare på detta.

Vid frukosten i morse här på Kreta
… hade jag sällskap av en Gudinna jag bor granne med här. Jag frågade henne vad hon tänkte. Om det här med att flyga - Jag tror att vi ska göra det som känns naturligt för oss när det kommer till miljö och klimat, men jag älskar att se mig om, resa och upptäcka världen, svarade hon. Det kändes som ett enkelt bra svar… Jag tror de flesta av oss tänker på att leva i harmoni med Moder Jord. Men vi kanske gör det på lite olika sätt. Denna Gudinna älskade t.ex att cykla istället för att ta bilen.

Hur långt ska vi gå för att vara klimat o miljövänliga
Jag tror att om vi skulle göra allt som behövs för att gynna klimatet så skulle vi förmodligen få gå tillbaka till självhushåll och inte åka bil, helst inte tända några lampor och bara vara på den plats vi är. Men så är det få som vill leva i längden, även om det med kan vara ett mycket gott liv. Så det handlar kanske om att känna in, vad som känns rätt för oss själva hela tiden och finna en balans.

En Gudinnebok vill fram i ljuset
Jag funderade ändå lite innan jag bokade resan till Grekland den här veckan. Våren var ju på väg hemma och jag älskar Mundekulla i alla årstider. Men det har varit en lång vinter och jag bor ju mitt i en verksamhet. Jag kände att en bok om Gudinnan ville fram i ljuset. Så när min syster frågade om jag ville hänga med henne och min systerson till Kreta och resan dessutom var till ett jättebra pris så kändes det så rätt och även som ett fint tillfälle att kunna träffa mina nära och kära lite mer på ett enkelt sätt då de bor långt från mig.

Jag hade bokat in skrivarretreat i almanackan
Jag upptäckte att jag även hade bokat in just de här veckorna i almanackan för en skrivarretreat … och tänkt mig just i sol och värme och minns att jag tänkte på Grekland då jag skulle skriva om Gudinnan. Det har hänt mig flera gånger de senaste tiden att jag skrivit ner något jag önskat och sedan glömt bort det… och så vips sker det.. som om en vänlig hand fixat allt. Det kändes som att inspirationen att skriva skulle kunna flöda ännu mer när jag kom till Kreta- Gudinnornas ö. Jag hade sedan länge viljat resa hit just för att Kreta är den plats i Europa där Gudinnekulturen levde kvar längst.

Min farmor reste alltid till solen och värmen under vinterhalvåret
Hon levde enkelt på väldigt lite pengar men sparade och unnade sig ändå detta. Hon älskade ju liksom mig solen och blommorna, fåglarna och naturen och kunde då gå ut och njuta av det varje dag och fortsätta odla detta intresse. Jag har ofta tänkt att när jag blir äldre vill jag göra som hon med, resa iväg några månader om året till solen och värmen och kanske även bjuda med mig en grupp kvinnor för en Gudinnevecka tillsammans.
 
Kanske gläder vi Gudinnan allra mest när vi njuter av hennes gåvor …av hennes vackra natur, blommorna, havet m.m. kanske ger vi allra mest till andra och till världen när vi själva är glada
 
Jag älskar verkligen solen och värmen
…och min underbara utsikt från balkongen. Jag har känt så mycket glädje varje dag här nere och njutit så mycket. Kanske gläder vi Gudinnan allra mest när vi njuter av hennes gåvor …av hennes vackra natur, blommorna, havet m.m. kanske ger vi allra mest till andra när vi själva är glada.  Varje dag är en unik gåva känner jag när jag är här nu… att öppna dörren och mötas av sol värme, blommor och havet…Ibland är det enklare att njuta av allt vackert när vi befinner oss på en ny plats och dessutom är lediga.  Då är det som jag blir ännu mer närvarande i nuet.

Kanske gynnar vi Moder Jord på andra sätt när vi reser
När jag är här så behöver inte tomaterna och apelsinerna flyga till mig. Jag har ju flygigt till dem istället J Jag njuter av underbart goda solmogna apelsiner varje dag som dessutom är så lätta att skala… att skalet bara faller av… jag åker inte bil här just nu utan vandrar eller hyr cykel... jag äter ju inte heller kött vilket är den största klimatboven enligt en kunnig vän... Jag använder nästan ingen el… Dessutom hämtar jag inspiration och styrka av Greklands Gudinnor… som jag kommer dela med mig och som förmodligen kommer inspirera kvinnor att liksom de Kretenska kvinnorna stå upp i sin kraft, inre styrka och kärlek och därmed vara medskapare till en bättre värld… 


Vi ser ju inte alltid hela bilden
…och ibland kan jag själv falla i den fällan att jag tycker att alla ska göra det jag gör för miljön och klimatet… Men nu känner jag ännu mer att varför ge mig själv eller andra skuld… varför tro att jag har alla svaren… det räcker att leva på det bästa sätt jag kan och tror på i varje situation. Att lyssna till mitt hjärta och göra det som känns sant och glädjefullt och rätt djupt innerst inne i tillit till att det är egentligen det enda vi kan göra…och ingen av oss ser det stora perspektivet och vet egentligen vad som är bäst för alla.  Det finns de som flyger ganska ofta men som delar med sig så mycket gott genom att besöka andra platser, som t.ex Louise Hay som inspirerat människor över hela världen till ett mer rikt och glädjefullt liv.

”Gudinnnans vilja för mig är fullkomlig lycka”

ACIM feminine

Gudinnans vilja för dig och mig är att vara lycklig!
Nu när jag funderat och skrivit detta, tänker jag fortsätta njuta helt och fullt i varje stund av denna resa… Jag ser den som Gudinnan gåva till mig och allt har flutit så perfekt och skett så enkelt och lätt.. men jag tänker även fortsätta att göra de bästa val jag kan i livet när det kommer till att leva ekologiskt o miljövänligt…men främst av allt kommer jag fortsätta lyssna till den inre vägledning som ser allt i ett mycket större perspektiv och sluta ge mig själv eller andra skuld… För kärleken är det viktigaste vi kan ge varandra

Så flyga eller inte flyga… kanske beror det helt enkelt på vilket syfte det fyller..
 

Endast kärlek förändrar världen
Kärlek, Glädje och Tacksamhet är det som verkligen förändrar både oss och vår omgivning och därmed världen och nu finns det även forskning som visar det.… och är det kanske inte så att den här världen och det vi ser är en spegling av vårt eget inre… Vi kan inte se något annat än de tankar vi har inom oss…

Den dag vi alla bär kärlek och tillit i hjärtat, den dagen ser vi en annan värld!

 
Jag är mycket tacksam för alla som har kunnat glädjas med mig över denna resa. Jag blev också mycket glad för dessa rader från en kär Gudinna angående att vi är värda det bästa:

”… det svåra är väl att ta det till sig och förstå att Jag lilla Jag skulle vara så värdefull att all Lycka i världen finns där för mig. Vilken underbar utsikt och den har du fått för Du är så värdefull

Ja så är det kära Gudinnor
Du och jag och vi alla är så värdefulla och den ”Gudinneliga” kärleken vill ge oss det allra bästa… så njut och ta emot alla gåvor och nu är ju våren äntligen på god väg hemma i Sverige och det tänker jag njuta av när jag kommer hem. Men till dess ska jag njuta av alla gåvor Gudinnan ger mig så rikligt på Gudinnornas ö - Kreta


Soliga hälsningar Anne Solveig…

Solveig betyder för mig att jag vill vandra solens väg... och Kreta påminner  mig om  mitt älskade Öland - Solens och vindarnas ö...

2 kommentarer:

  1. Älskade Anne Solveig, du inspirerar mig till en ny insikt. Tack.

    Tänk om:
    Allt är energi. Vi är energi. I vårt naturliga tillstånd drivs vi av Kärleksenergi. Vi är Hela. Vi skapar i Kärlek. Vi är skapta av Kärlek.
    Varje ögonblick är nytt och neutralt, oskapat. Varje ögonblick är en ny möjlighet att välja.
    Varje ögonblick är en omålad målar duk som vi kan måla precis som vi vill.
    Vi har all visdom inom oss, allt vi behöver veta, all skönhet finns där. När vi stannar upp i tystnad och stillhet så känner vi vad Kärleken viskar till oss. Vi Vet. Vi Kan. Vi ÄR.
    Vår nuvarande form, vår kropp, är som ett finstämt instrument som känner av alla vibrationer, om vi bara lyssnar till den.
    Tänk så underbart. Vi bestämmer själva över varje handling vi gör och varje tanke vi tänker.
    Allt är energi. Vi är skapare. Det vi fokuserar på, skapar vi, det tar form.
    Låt oss skapa i Kärlek ögonblick för ögonblick och vi får se ett Paradis ta form.
    Tänk om klimat krisen är en av programmeringarna, en illusion. En tanke skapad utan Kärlek. Någon försöker få oss att tro på den. När alla fokuserar på den....ja vad händer då?
    Jag Älskar Dig. Kramar Kärlek

    SvaraRadera
  2. Tack fina du... mycket fint beskrivet ... Jag tror det ligger v'ldigt mycket i det du sager ... ar det inte sa att vara tankar och vart fokus skapar var varld... samt att varlden vi ser ar en spegling av det som finns inom oss... darmed tror jag med att endast karlek kan hela varlden...

    Only Love can heal this world!

    Varm Kram Anne

    (vissa bokstaver finns inte pa denna datorn:)

    SvaraRadera

Hej!
Tack för att du ger dig tid att kommentera. Du som inte har en egen blogg eller googlekonto kan i rutan "Kommentera som" välja: Namn och webbadress (funkar nog även utan webadress), eller Open ID eller Anonymt.
Hoppas det fungerar annars får du prova dej fram !
Varmt tack, din feedback betyder mycket för mig... Anne Solveig