söndag 17 juni 2012

Surrender and Simplicity

Ja... jag är på en inre resa att "Surrender".
Jag tycker inte det finns något riktigt bra svenskt ord så jag använder ordet Surrender... För mig innebär det att jag nu mer och mer lyssnar till mitt inres djupare vilja ... lyssnar till, min inre Gudinna och låter henne vägleda mig i det mesta.... vart jag ska gå var jag ska vara vad jag ska äta, läsa, vilka jag ska prata med m.m. Jag är helt enkelt mer vaken för min inre vägledning och låter inte huvudets tankar och rädslor ta över lika mycket... Den inre vägledningen är för mig den där lilla känslan av ljus, inspiration... när jag känner innerst inne att jag vill i en viss riktning...

Freshfood festival och FRUKT
Nu i helgen har vi haft Freshfood festival i Mundekulla och jag har haft lyxen att kunna delta i det jag vill och äta rawfood hela helgen. När jag lyssnade till det där lilla ljuset i mitt inre, kände jag att det som inspirerade mig mest var att prata med dem som äter huvudsakligen frukt... Vet inte om ni känner till det men det finns ju fruktarianer som lever på frukt och en del äter lite nötter och frön och gröna blad med. Jag älskar ju frukt och har gjort det sedan jag var liten... Nu träffade jag flera personer som äter på det sättet och inspirerades av enkelheten i detta levnadssätt... Att inte behöva laga mat, knappt diska m.m. och att dessutom ha så mycket energi och känna sig lätt i kroppen... Just nu vill jag i alla fall äta mer frukt och på sommaren och hösten känns det som det passar utmärkt då det ju finns mer och mer bär och frukter.

Surrender en stund i sänder
Surrender och att lyssna till mitt inte innebär dock att jag inte längre vill besluta att nu ska jag leva si eller så.. utan mer och mer istället låta min inre vägledning guida mig hela tiden... Surrender innebär då att om jag känner mig vägledd till att äta frukt så kan jag välja att ha tillit till att det fungerar och är bra för mig... men också att när min inre vägledning guidar mig att äta något annat så kan jag göra det med i tillit... Igår tänkte jag också att jag borde boka en stuga eller planera lite semester i sommar då jag inte längre bara kan åka över till vårt hus på Öland som jag gjort tidigare om året... så jag kollade runt på stugor.. men det kändes inte som att jag skulle boka något utan istället lämna det öppet och leva en dag i sänder därmed... ha tillit till min inre vägledning när det är dags att ge mig väg... och låta den guida mig dit jag ska...

Simplicity - Enkelhet
Det är ett annat begrepp som jag känner för mer och mer. I natt sov jag igen i lilla stugan på backen.. det är bara så skööönt att komma upp där och tända ljusen i den stora takkronan och sitta där och titta på dem en lång stund innan jag somnar.. då hinner själen ifatt och nya tankar hinner komma och upplevelser får tid att smältas... Jag sov sååå gott där i natt .. vaknade upp framåt morgonen och bara njöt av hur stilla och lugnt solen sakta började smyga sig in och hur skönt utvilad jag var....längesen det var en sån njutning att vakna på morgonen... Tog en lång stund på mig att sakta vakna.... meditera.. läsa ett kapitel i en bok som "råkade" handla om Simplicity... Göra yoga utomhus  och sitta på den solvarma stentrappan och äta frukt!!!

Vilket är ditt nästa steg är när det gäller att må bra
Jag hade så mycket energi så jag gav mig ut att gå och även springa vilket jag inte brukar så mycket annars... men kroppen kändes lätt... Tänkte på hur viktigt det är att vi hela tiden tar det där nästa steget för att tänka på vår hälsa... och att det steget är väldigt personligt och beror på var vi befinner oss... För någon kan det vara att sluta äta socker eller mjökprodukter.. att börja äta mer frukt och grönsaker... Vi behöver inte göra allt men en liten ändring i rätt riktning kan ge både ny energi och livsglädje... Vi är värda att ta hand om oss själva och maten är en viktig del i det ..liksom även frisk luft.. positiva tankar m.m.

Slutligen vill jag säga att det finns så mycket goda stunder att ta vara på nu och de flesta behöver ju inte kosta något... Det är bara att ge sig ut i trädgården eller närmaste park eller naturområde och Njuuuuta...  Ha en fin vecka kära Gudinnor.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej!
Tack för att du ger dig tid att kommentera. Du som inte har en egen blogg eller googlekonto kan i rutan "Kommentera som" välja: Namn och webbadress (funkar nog även utan webadress), eller Open ID eller Anonymt.
Hoppas det fungerar annars får du prova dej fram !
Varmt tack, din feedback betyder mycket för mig... Anne Solveig