lördag 19 september 2009

When God was a woman

När jag lyssnade till Gudinnan idag och frågade vad jag skulle göra på min lediga tid så var det boken "When God was a woman" av Merline Stone som dök upp. Så under kvinnoretreaten och spastunden idag satte jag mig i den mysiga ekologiska badrocken på soldäcket och läste och skrev ned.

Det har funnits en tid när Gudinnan var Skaperskan
Merline Stones bok handlar om den tid då Gudinnan vördades som det högsta andliga och hur det sedan övergick sakta till att bli patriarkat. (jag har bara börjat läsa lite ännu)

Tänkvärt från Merline Stones bok:
"Vi lever i ett samhälle som i århundraden har lärt barn- både pojkar och flickor att en manlig Gud skapade universum och Allt som finns här. Dessutom skapade den här manlige Guden Adam som sin egen avbild. Som en liten extratanke kom han på att Adam kanske ville ha sällskap och av Adams revben skapade han då Eva som skulle lyda och hjälpa sin man." Sedan var det då Eva som lät sig luras av ormen och frestade den stackars Adam med ett äpple och på grund av Eva så har nu hela mänskligheten tappat kontakt med sin ursprungliga gudomlighet och med att leva i Paradiset. När jag läser Merline Stone så blir det ju alldeles uppenbart att i takt med att alla Gudinnetempel stängdes och Gudinnedyrkan förbjöds så passade det ju utmärkt att även skriva en skapelseberättelse som passade in med den manliga Guden och det patriarkala strukturen.

Dags att skriva nya historier kära systrar
Är detta en lämplig historia för våra söner och döttrar att ta del av... Visst påverkas vi av sagor och berättelser och ännu mer om de sägs vara sanna. Är det inte dags för en Skapelseberättelse som hyllar det feminina med. Även om många av oss idag ser på religion som något lite passé så är det ändå så att bara våra föräldrar eller far och morföräldrar och äldre generationer har verkligen fått lära sig att det var så här det gick till och att det som står i bibeln är heligt och Guds egna ord. Men det har funnits många andra mer vackra skapelseberättelser än den i bibeln.. Tex berättade Indianen Medicine Story en mycket fin skapelseberättelse från deras kultur.

Gudinnan i historien
I förhistorisk tid och tidig historisk tid existerade det religioner där skaperskan var kvinnlig - Den Stora Gudinnan har vördats sedan ca 4000 år före kristus och troligen mycket, mycket långt tillbaka då en av de äldsta gudinnestatyetter man funnit är ca 24.000 år gammal och kallas för Venus från Willendorf, då man fann henne i en grotta utanför staden Willendorf i Österrike

Jag känner att Lejoninnan inom mig väcks
Jag är egentligen inte den som gillar att studera faktaböcker och tidpunkter m.m. men när det gäller Gudinnehistorien känns det bara så viktigt att lyfta fram detta.. Skulle gärna studera Gudinnehistoria om det ämnet fanns men när det inte finns i Sverige i alla fall... så kanske jag får starta en egen utbildning där det ingår... har jag funderat lite på... Det är så viktigt att låta Gudinnan komma fram i ljuset igen och att hämta tillbaka det rika kvinnoarv vi har från en mycket lång period i historien där kvinnor hade en viktig ställning i samhället och där Gudinnan och det feminina andliga vördades och ärades.
Vad tänker ni kära Guinnnor om detta ?
Är det inte dags att det gudomliga får bli lite mer feminint och att Skapelseberättelser skrivs om... Är det inte dags för Gudinnan att ta plats i kyrkan med om vi nu ska ha kyrkor? Eller att vi benämner det gudomliga som både manligt och kvinnligt åtminstone... Men personligen tycker jag gott att Gudinnan kan få träda fram lite mer ett bra tag så det kan bli en balans... Skulle du vara intresserad av att studera och lära mer om Gudinnans roll i historien, tex genom ett Gudinneforum här i Mundekulla eller en utbildning. Skriv gärna dina tankar... vi behöver inspirera och stärka varandra i detta...

2 kommentarer:

  1. Hela helgen har jag haft glädjen att få meditera i samvaro med andra människor. Det har varit många positiva och kraftfulla upplevelser. Idag kom jag i kontakt med min gudinna inom mig. Hon känns kärleksfull och bär en fågel på sin axel. Det känns som att jag har hittat hem till något mycket tryggt. Ser framemot att få fortsätta träffa er andra gudinnor här på bloggen. En stor kram till er alla. Pernilla

    SvaraRadera
  2. Åhh så fint det låter Pernilla både att du mediterat hela helgen men även din kontakt med din inre Gudinna... Var var du och mediterade ? det lät så fint...

    SvaraRadera

Hej!
Tack för att du ger dig tid att kommentera. Du som inte har en egen blogg eller googlekonto kan i rutan "Kommentera som" välja: Namn och webbadress (funkar nog även utan webadress), eller Open ID eller Anonymt.
Hoppas det fungerar annars får du prova dej fram !
Varmt tack, din feedback betyder mycket för mig... Anne Solveig