onsdag 16 september 2009

Kära Gudinnor - Hur går det i Gudinneskolan?

Nu har vi fokuserat halva september på Självkärlek och att lyssna till vår inre Gudinna. Hur går det för er? Är det någon speciell övning som ni märker ger resultat? Har ni kommit igång med meditationerna? Lyssnar ni till er inre Gudinna ? eller behöver ni mer stöd när det gäller meditation och att lyssna till den inre Gudinnan?
Vägledd meditation - lyssna till din inre Gudinna
Skulle det vara bra med en vägledd meditation för att lyssna till din inre Gudinna ? Jag funderar på att spela in det.
Min egen upplevelse av Gudinneskolan
Jag känner att det här med att börja och sluta dagen med meditation samt att på morgonen lyssna till min inre Gudinna verkligen har gett mig mycket redan. Men det jag behöver lära mig ännu mer är att agera på det budskap hon förmedlar. Häromdagen riktig tog hon tag och drog iväg med mig för att jag skulle inse hur viktigt det är att jag nu lämnar vissa upplevelser och situationer och väljer nya upplevelser.

Gudinnebild på Gudinnealtaret
Igår ramade jag in en liten målning av en kvinna och satte på mitt Gudinnealtare. Ju mer jag tittade på den ju mer kände jag att den förmedlade en så härlig känsla. Just den målningen gjorde jag för över 10 år sedan när jag hade gått igenom en djup kris där jag bland annat var sjuk. Det ledde till nya beslut och en känsla av att nu vill jag leva och leva fullt ut i glädje... Så när jag ser min lilla Gudinnbild påminns jag om den känslan och om att jag kan leva ett ännu mer rikt och glädjefullt liv.
Idag har jag rensat ut min garderob
Det känns jättebra med. Jag tror verkligen att det vi har på oss påverkar oss mer än vad vi kan tro. Det finns ju energi i allting. När någon har lagt ned kärleksfull energi på att tex sy eller sticka något till oss så kan vi känna det. Att ha på sig ekologiska kläder ger oss också positiv energi och en känsla av harmoni. Kläder som vi har unnat oss för att vi verkligen gärna ville ha dem är en speciell energi i också, medan de där plaggen vi köpte på rea för att de var billiga men egentligen inte kände så mycket för... de blir liggande där och vi använder dem sällan. När vi väl använder dem känner vi inte att de påverkar oss positivt. Det var faktiskt några plagg som fick vara kvar fast jag inte använder dem så mycket men jag känner mej glad när jag ser dem. När vi rensar ut så skapar vi även plats för det nya att komma till oss.
Smart att ge mig själv Gudinneskolan
Jag är ganska säker på att hade jag inte bestämt att ha den här Gudinneskolan med er så hade det nog runnit ut i sanden för mig med... så det är alltid jättebra att lära ut det man vill lära sig själv. Nu har jag ju lite press på att faktiskt göra övningar m.m.
Jag blir så glad när ni skriver en kommentar
...det är så roligt.. Så skriv gärna och dela med mig till mig och även till de andra. En del av er har skrivit mail till mig och det går ju också jättebra om du vill skriva lite mer eller om du kanske är osäker på hur du gör för att skriva en kommentar. När du har skrivit en kommentar så står det längst upp i kommentaren om du har lyckats... Jag brukar alltid lägga in kommentarer som ni skriver i bloggen men det kan ta nåt dygn iblan innan jag hunnit göra det.

10 kommentarer:

  1. Hej alla fina Gudinnor inkl Anne så klart ; )!

    Jag tycker det känns jättebra att vi alla är med och mediterar och tar tid till oss själv tillsammans fast vi inte träffas IRL. Jag har haft det jättesvårt att verkligen ta mig denna tid bara till mig.

    Ursäkterna är många men just nu är jag hemma med mina barn som är 3,5 år och 5 månader och det känns ofta som att jag bara springer runt och lyssnar på barnens behov hela dagarna och när de äntligen somnat för natten är jag helt slut och vill bara sitta och äta kakor framför datorn : ).

    Jag har nu trots allt tagit mig minst 10 min morgon och kväll i några dagar nu och sen har jag anpassat övningarna efter mitt liv just nu. Det är svårt att ha en speciell plats så istället fokuserar jag på tiden istället. Flera dagar har jag mediterar i trappan inne och det går jättebra det med. Jag tänker skaffa en portabel meditationsplats med ett vackert tygstycke och små fina dekorationer som jag kan ställa var jag vill : ). Allt är möjligt!

    Jag märker att jag blir mer och mer kärleksfull och lyckas hålla mig lugnare med barnen sen jag börjat ta mig tid till mig själv. Hur går det för er? Hur har alla ni kloka kvinnor lyckats ta tid till er själva när ni har/har haft små barn? Går det?

    Varma kramar, Karina

    SvaraRadera
  2. Jag har lite problem med att disciplinera mig och ta mig tid till meditationerna. De andra övningarna går bra.
    Ja, en vägledd gudinnemeditation skulle underlätta tror jag.

    SvaraRadera
  3. Jo men jag tror det vore en bra idé känns dags att snart spela in en ny avslappnings-CD... Vad bra att du gör de andra övningarna.. och meditationen kan ibland vara 2 min bara eller 5 minuter.. kram Anne

    SvaraRadera
  4. Men vad bra Karina att du tar en liten stund och din portabla meditationsaltare är en ju en utmärkt försäljningsidé.. ett Gudinnealtar-kit med ljus, tygstycken, en Gudinnestatyett och kanske egen kudde till.. Ja men det får vi tänka på i framtiden.
    Kul att du även känner att det påverkar dig positivt.. kram Anne

    SvaraRadera
  5. Karina- jag känner igen mig i det du skriver om att kombinera meditation med småbarn- det blir inte alltid som man tänkt sig men det blir bra ändå. Jag märker också stor skillnad när jag har mediterat på morgonen mot när jag inte har gjort det. När jag gör det är mitt tålamod större, kärleken gränslös och jag känner ett inre lugn som jag kan förmedla. Vissa dagar haltar meditationen när tröttheten tar över men då försöker jag finna närvaro i de vardagliga bestyren och över kroppsnävaro istället. Jag är så tacksam över att få vara en del av denna skola- så tack Anne- du har gett mig tankar kring hur vi kan sprida tankar kring kvinnocirklar. Kram Pernilla

    SvaraRadera
  6. Tack kära Pernilla och jag märker att jag blir så glad att ni som är med kan inspirera varandra med era erfarenheter och visa tankar... Anne

    SvaraRadera
  7. Småbarnsmammegudinna...

    Jag har en urbusig 4-åring, räddningen är att min Sambo ofta äter frukost länge, då går jag och yogar och meditererar, eller att jag går upp före de andra. Livet är ett pussel, det är så mkt kärlek med barn... Känner igen mig i er Pernilla och Karina.

    Det finns oxå småbarnsyoga...

    Mamma andrum - nu på kvällen.

    Stor kram Erika

    SvaraRadera
  8. Vad kloka ni är! Jo, visst är det skillnad de dagar jag mediterat/tagit en stund för mig själv. Idag kände jag mig väldigt lugn och kärleksfull och hade massor av tålamod. Jag brukar dessutom fylla på mig med en massa energi på morgonen och då är jag väldigt pigg hela dagen. Mycket bra!

    Ha en fin kväll! Karina

    SvaraRadera
  9. Hej Anne och alla ni andra Gudinnor, känns så underbart att få vara en del av Gudinneskolan. Jag har inga småbarn längre så jag har tid att meditera mycket. När jag tar mig tid att meditera så kommer det så mycket svar på mina frågor så ibland undrar jag varför jag inte mediterar mycket mera, men då brukar jag försvara mig med att det tar ett tag för min själ att smälta alla nya intryck/svar. Jag är så glad att jag kan vara en del av denna unberbara skola:-) Kram Petra

    SvaraRadera
  10. Tack Erika, Karina och Petra
    Jättekul att ni delar med er av era erfarenheter och visst känns det kul att veta att vi är ett lite Gudinnegäng som ses i etern.. eller på det andliga planet kanske man kan säga...
    Jag märker att det inspirerar mig mer och mer att starta ett slags Gudinneforum då vi ju har så mycket att lära av varandra....

    SvaraRadera

Hej!
Tack för att du ger dig tid att kommentera. Du som inte har en egen blogg eller googlekonto kan i rutan "Kommentera som" välja: Namn och webbadress (funkar nog även utan webadress), eller Open ID eller Anonymt.
Hoppas det fungerar annars får du prova dej fram !
Varmt tack, din feedback betyder mycket för mig... Anne Solveig