lördag 12 september 2009

NLP certifierad - Gudinneskolan fortsätter

Nu är jag certifierad NLP practitioner
Jag var ju på de sista kursdagarna i Göteborg. I samband med det var jag även på en heldag med Robin Sharma och det var verkligen mycket bra med.

NLP
Har verkligen samlat många bra verktyg i sitt koncept. Jag insåg nu när jag fått lite distans till sommarens intensiva kurs som väckte mycket, att det finns en hel del fina pärlor som NLP hjälpte mig att ta till mig.

Släpp lite snabbare det som inte känns bra
Ju mer jag inser att de känslor och tankar jag har endast kommer från tidigare upplevelser, och ju mer jag påminns om min sanna identitet ju enklare blir det att släppa de känslor och tankar jag burit på men som inte längre hjälper mig. Jag har den senaste tiden kunnat märka mer när jag gått in i gamla mönster och negativa tankar och känslor om mig själv och andra. Men nu känner jag oftare att jag inte behöver stanna där utan snabbare kan påminna mig om den jag är och se andra mer som de är med samt släppa och gå vidare

Terapitänkande
Eftersom jag har sysslat mycket med cocounseling och andra terapeutiska metoder så länge har jag trott att det är bra att alltid gå in i och känna det vi känner m.m men jag har upptäckt att det ibland kan få mig att vara kvar där med samt tro att det är sant och att det inte alltid hjälper mig att förändras.

Välj nya tankar och känslor
Så ju mer jag inser att de negativa tankarna och känslorna helt enkelt inte är sanna så kan jag ju också välja nya helt enkelt. Så småningom så kommer de ju att göra att de andra suddas ut mer och mer och ersätts av nya tankar, nya känslor och beteende. Det finns en hel del bra verktyg för att göra detta i NLP så jag ska nog beskriva några övningar för er när jag har tid att skriva ned dem.

Tankar och känslor sätter sig som banor i hjärnan
Ju mer vi tänker och känner på ett visst sätt ju mer blir det till en slags tråd eller bana i hjärnan vilket gör att vi också lättare fortsätter med det beteendet. Kanske är det därför man säger att det krävs 3 veckor för ett nytt beteende att bli en vana. Men det positiva är ju här att när vi medvetet väljer nya tankar och känslor så kommer de istället att bli till nya starka banor... ja ungefär så i alla fall, det finns en kvinna som har forskat i detta och beskriver det här och som bl.a är med ifilmen "What the blip".

Gudinneskolan - övning
Idag när du märker att du har en negativ känsla eller tanke, titta på den lite på distans, se om den är sann... om inte släpp den och välj en ny.

En övning, inspirerad av NLP
Ett sätt att göra det på är att förändra våra inre bilder.
Så blunda och tänk på den känsla eller tanke som känns jobbig
Skapa en bild av den
Vilken färg har den?
Vilken form?
Är den mjuk eller hård?
Har den ett ljud ? m.m.
När du ser eller uppfattar den tydligt, sätt en ram runt den och flytta den långt bort tex bakom ett berg, ett träd eller längst ut i universum.
Ändra nu den gamla bilden du såg och gör den riktigt fin
Vilka färger ser du ?
Lägg in blommor, glitter, hjärtan och det du tycker om
Lägg in ett vackert ljud tex fågelkvitter eller musik.
Om det fanns någon eller några personer med i upplevelsen gör dem lite roliga så att bilden blir
lite humoristisk med.. sätt på dem något som känns lite lustigt tex en rolig hatt.. lägg in en flygande gris eller vad din egen fantasi kommer på...
När du känner att bilden känns riktigt positiv så sätt en vacker ram runt den tex en guldram eller glitter eller vad du kommer på.
Förstora den och flytta den framför den andra bilden som du har sänt iväg.
Upprepa några gånger att du sätter den fina bilden framför den gamla negativa. Att upprepa förstärker den nya bilden...
Slutligen låt bara den positiva bilden vara mycket stor och framför den gamla negativa
Känn sedan hur det känns när du tänker på den utrsprungliga känslan eller tanken.
Du har just ändrat en inre upplevelse till något mer positivt.. Grattis.

2 kommentarer:

  1. Grattis till din NLP-certifiering!!
    Kram // Carina

    SvaraRadera
  2. Tack Carina och det är så roligt att höra alla dina goda idéer så tack för mailet med... uppskattar det mycket... Anne

    SvaraRadera

Hej!
Tack för att du ger dig tid att kommentera. Du som inte har en egen blogg eller googlekonto kan i rutan "Kommentera som" välja: Namn och webbadress (funkar nog även utan webadress), eller Open ID eller Anonymt.
Hoppas det fungerar annars får du prova dej fram !
Varmt tack, din feedback betyder mycket för mig... Anne Solveig