fredag 4 september 2009

Att ändra dina tankar dag 5 Lördag

Helgens övning Skapa positiva affirmationer
Ge dig själv en stund till denna övnng så kommer den ge dig mycket igen när det gäller din självkärlek och din självkänsla samt dina tankar om dig själv.
Skriv ned alla tankar du har om dig själv
på ett papper... bara skriv spontant utan att fundera... tex: jag är .... och sedan allt som kommer till dig... både positiva och negativa tankar....
Dela upp dem i två spalter
påstående som känns positiva och bejakande i en spalt och de negativa i en annan.....
Ringa sedan in de positiva tankar
som du tycker känns härliga och inspirerande ...
De negativa tankarna vänder du till positiva affirmationer.
Tex om du har en tanke som är såhär: Jag är inte lika bra som andra... vänd den till - jag är jättebra precis som jag är... Eller: - Jag är oansenlig och ful till - jag är mycket vacker och underbar... m.m.
När du har vänt alla negativa tankar till positiva, så Välj ut 5
av dem som du skulle vilja fortsätta att fokusera på och skriv ned dem som positiva affirmationer.
Välj även ut 5 av de positiva tankar
du redan har om dig själv och skriv dem som affirmationer.
Välj de påstående som känns bäst och som ger dig en härlig känsla.
Nu har du en lista på 10 affirmationer. Skriv dem i din Gudinnebok och läs dem gärna varje morgon och kväll... det tar bara några minuter .... lev dig in i dem som om de är sanna, för det är de. Denna övning kan få dig att sakta vända vissa negativa tankar som har begränsat dig. ge den en chans och du kan se på dig själv och livet från en ny utgångspunkt.

Den du är och din självuppfattning är en bunt gamla tankar
Du kan välja att ändra på dem och därmed skapa en ny känsla av dig själv och ditt liv. Prova så får du se.

Affirmation: En affirmation är en positiv bekräftelse som alltid skrivs i en positiv anda... alltså du skriver inte : Jag är inte ful... utan du skriver - Jag är vacker.... samt att du skriver det såsom det redan är sant. Du kan även skriva ner affirmationer på små lappar och sätta upp här och var... du kan sjunga dem när du är ute och går eller kör bil.. eller säga dem högt för dig själv i spegeln...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej!
Tack för att du ger dig tid att kommentera. Du som inte har en egen blogg eller googlekonto kan i rutan "Kommentera som" välja: Namn och webbadress (funkar nog även utan webadress), eller Open ID eller Anonymt.
Hoppas det fungerar annars får du prova dej fram !
Varmt tack, din feedback betyder mycket för mig... Anne Solveig