lördag 8 augusti 2009

NLP dag 4 - Kommunikation genom sinnena

Jag inledde dagen igen nere vid havet och efter yogan gjorde jag en liten meditationsstund där jag fokuserade på hur jag ville att dagen skulle vara. Jag använde mig även av lite NLP-teknik när jag tänkte på hur jag ville ha dagens relationer. Det blev verkligen en jättefin dag med många fina möten.
Jag känner mig så tacksam för att jag kan unna mig 10 utvecklande dagar i en vacker miljö som Öland samt att jag även just nu har min syster, hennes barn och en väninna på besök och hinner träffa dem lite mer här. Det känns mysigt att ha sällskap i stugan.

Jag lär mig mer om mig själv
Varje dag lär jag mig mer om mig själv och idag har jag lärt mig mer om kommunikation och hur jag bättre kan möta andra och kommunicera med dem på deras språk… Tex att en del människor ser mer i bilder och då kan vi nå dem bättre om vi kommunicera genom bildspråk som: ”Se vilka vackra blå vågor som rullar in mot den vita sanden” De som är mer auditiva och använder hörselsinnet kan vi nå genom att uttrycka mer med ljudspråk som ”Lyssna hur vågorna kluckar in mot stranden” Eller känslospråk ”Vågorna rullade mjukt in mot den varma sanden”

Kärleksrelationer - Att lära sig sin partners kärleksspråk
När det gäller nära relationer så kan det säkert vara mycket användbart att veta sitt eget och sin partners sätt att ta in kommunikation på. Känner du mest kärlek när din partner ser på dej med värme och kärlek eller när du ser honom hans ansikte, kropp, leende och utstrålning. Eller känner du mest kärlek när han viskar kärleksfulla ord i ditt öra eller säger något fint till dig med en varm och fin röst? Eller känner du mest kärlek när du får en varm och öm kram eller en smekning? Säkert kan de flesta av oss njuta av allt detta men ofta kan det vara något sinne som är viktigare för oss för att vi ska ta in budskapet.

Detta var en av mina egna reflektioner
från det vi pratade om idag - att det kan vara mycket viktigt att veta vår partners kärleksspråk. Jag har läst en del om det på sista tiden och en del lägger in andra aspekter med som att vi kan känna kärlek när någon gör något mer praktiskt fint för oss eller ger oss en blomma – alltså genom en handling.
Jag ska sätta mig in lite mer i detta. Jag och Peter har redan haft ett givande samtal om det som klargjorde en del aspekter när det gäller att förstå hur den andre fungerar och kunna möta varandra bättre.


Dreams
Vi drar ett kort varje morgon med på kursen, vilket jag tycker är kul som själv alltid brukar ha med kort med olika positiva budskap på mina kurser. Idag fick jag Dreams som handlade om att när vi tar steg i rätt riktning mot våra mål så får vi den support vi behöver. Så tror jag det är.
Så vilka drömmar bär du på ? När du väljer att fokusera på dem så kommer de att bli verklighet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej!
Tack för att du ger dig tid att kommentera. Du som inte har en egen blogg eller googlekonto kan i rutan "Kommentera som" välja: Namn och webbadress (funkar nog även utan webadress), eller Open ID eller Anonymt.
Hoppas det fungerar annars får du prova dej fram !
Varmt tack, din feedback betyder mycket för mig... Anne Solveig