söndag 16 augusti 2009

NLP dag 11 Lördag

Idag har vi pratat om värderingar och tittat på vilka värderingar som styr oss i livet. Vad tror du är viktigt i livet att vara eller känna/uppleva ? Det var en bra övning som ledde till insikten om att vissa grundläggande värderingar kan vara ganska motsatta varandra och då kan det ju vara en utmaning och svårt att få ihop det. Samt att vissa värderingar som skulle kunna hjälpa oss kanske vi inte ens har tänkt på eller sett som viktiga i livet. Vi kan då välja att ta in dem och se hur det känns.

Övning:
1. Skriv ner 10 värderingar du har… sånt som du känner är viktigt i livet.. det kan vara tex trygghet, glädje, frihet, harmoni m.m.

2. Välj ut de fem viktigaste av dessa och rangordna dem sedan så att du får en top 10 –lista. Använd din känsla mer än ditt huvud och ditt tänkande i denna övning. Blunda och känn efter vad varje kvalité väcker för känsla i dig.

3. Välj ut de fem viktigaste av dessa 10

4. Rangordna sedan dessa fem och ringa in de tre översta, känn efter om listan stämmer..
Ex på lista
Andlighet
Trygghet
Kärlek
Glädje
Frihet

Om du inte känner dej helt säker på placeringen av tex kärlek och glädje på din lista så kan du fråga dig själv: - Hur skulle det kännas om jag hade Andlighet, trygghet och kärlek men inte glädje… och sedan: Hur skulle det kännas om jag hade Andlighet, trygghet och glädje men inte kärlek… Känn efter. (Du tar alltså alltid med de kvalitéer som är ovanför och som du redan vet ska vara där)

6. Upptäck om du kan se några mönster på din lista ? Att du tex har valt en viss typ av kvalitéer..

5. Vad saknas på listan ? Är det några kvalitéer som inte alls finns med på din 10 i topp lista ?
(det kan tex vara hälsa, och om du inte är vid god hälsa så kan det vara en viktig del att plocka in… om det däremot är något som du naturligt har med dej i livet så behöver du det kanske inte på listan)

6. Upptäck om det kan finnas konflikter mellan de olika värderingarna.. tex frihet kan vara svårt satt få ihop med trygghet.

7. Lägg till den ev kvalité som saknas och se var den hamnar på listan. Hur känns din lista nu och hur skulle det kännas att leva från dessa värderingar istället ?

8 Sätt gärna upp din nya värderingslista och påminn dig om vilka värderingar du vill leva efter.
Anne.. Jag plockade till exempel in Lycka på min lista och kände att Lycka är något som i framtiden ska styra mina val och mitt agerande i livet mer.

Lördag kväll – Mundekulla Musikfestival
Jag susade hem till Mundekulla igen på kvällenb och det kändes jättebra… Det var mysigt att bara sitta en stund och prata med min syster i köket och hennes barn som är på besök och deltar i Musikfestivalen. Sen gick jag upp och lyssnade på Mattis en stund som sjöng på Höloftet. Han är en så positiv och härlig person och delade med sig både personligt och med mycket humor i sitt framträdande.

Gudinnesång med Alva
Alva Skarp sjöng också helt underbart. Mjukt vackert och med underbara budskap… Jag njöt så att lyssna till henne men helst ska hon även ses denna mjuka kvinnliga Gudinna med en inre styrka: Lyssna gärna på tex: complete open love på : http://www.myspace.com/purespacealva

Ljusvandring
Vi har ju en ljusvandring varje år när alla på festivalen går en runda på kvällen med ett ljus i handen. Det blir en lång rad av människor med ljus och slutligen stannade alla runt vår lilla sjö. Där satt Ronja och spelade harpa och på en liten ö mitt i sjön stod en ung kille och jonglerade med facklor och var eldslukare. Det var så vackert och stämningsfullt.
När jag stod där kom en ung kille på ca 20 år (Bobby) fram och sa – Jag ska hälsa från Petra. Petra är en kvinna jag känner och som förra året beslutade sig för att bjuda sina barn på Mundekulla Musikfestivalen. De visst inte alls vad det var och följde lite motsträvigt med. Nu i år hade Bobby beslutat att komma själv !! för han trivdes så bra… Så det värmde hjärtat och kul att det är lite yngre med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej!
Tack för att du ger dig tid att kommentera. Du som inte har en egen blogg eller googlekonto kan i rutan "Kommentera som" välja: Namn och webbadress (funkar nog även utan webadress), eller Open ID eller Anonymt.
Hoppas det fungerar annars får du prova dej fram !
Varmt tack, din feedback betyder mycket för mig... Anne Solveig