lördag 12 juni 2010

Sjunga och dansa

Nu har jag varit uppe och dansat
...Afrikansk dans så jag blev alldeles svettig. Det var fullt i den stora salen med dansglada kvinnor. Jag har dansat med flera olika lärare i afrikansk dans och känner att den afrikanska dansen är för mig en bra balans mellan det kvinnliga och manliga. Man använder en hel del styrka och energi samtidigt som vi uppmuntras att vara rörliga i höfter och kan ge uttryck för det mer kvinnliga.

Afrikanskorna är så stolta och vackra
.. de går lugnt och vackert.. skrider fram stolta och raka i ryggen och de är fullt närvarande i sina kroppar.... Det är nog en anledning att det känns så härligt med afrikaner .. att de bebor sina kroppar och deras kroppar är levande. Det strålar om dem. I västerlandet hamnar vi lätt lite väl mycket uppe i huvudet och kroppen får hänga med... Det kan se nästan komiskt ut när vi rör oss ibland.

Jag har mer och mer upptäckt dansen i mitt liv
Från början tänkte jag att Sjunga och måla det var jag.. men inte så mycket att dansa.. men nu har jag upptäckt dansen med efter att ha dansat en hel del Afrikansk dans men även frigörande dans här i Mundekulla bl.a i 4 dagar i sträck med Anne Grundel.. Ja Anne är en fantastisk danslärarinna...Kanske finns det platser kvar på hennes kurs här i sommar .. då vill jag varmt varmt rekommendera den. Det blev en upplevelse för mig att känna att jag kunde vara mer i min kropp och den trygghet och närvaro det ger i livet att verkligen vara grundad i sin kropp och bebo den.

Alla kvinnor - Gudinnor mår bra av att dansa!
Jag tror att alla mår jättebra av att dansa och att man här liksom i allt annat också kan finna sitt sätt att dansa... Genom dansen kan vi ge uttryck för dem vi är fullt ut.. I frigörande dans kan vi t.ex dansa den mjuka sensuella kvinnan, vi kan dansa den eldiga och uttrycka vår kraft och vi kan dansa den jordnära kvinnan som har fötterna på jorden.. Vi kan också sväva fram luftiga och lätta som älvor. genom att upptäcka alla dessa aspekter av oss själva så kan vi även enklare ta med oss dem ut i livet.

Sången är också ett underbart uttryck
När jag började sjunga så trodde jag inte heller att jag kunde sjunga.. men efter att ha gått en Alla kan Sjunga-kurs så gick jag sedan ledarutbildningen och började själv leda sångkurser. Jag upptäckte då att det finns så många människor som tror att de inte kan sjunga men att Alla faktiskt Kan sjunga... Jag tror inte det finns någon i Afrika som säger att de inte kan dansa eller sjunga.. det är lika naturligt som att äta.

I sången kunde jag uttrycka hela mig
Jag upptäckte snart att jag älskade att sjunga ut.. och att det bodde en Tina Turner i mig som älskade att vara i sin kraft. Ju mer jag har sjungit ju starkare har rösten blivit och igår sjöng jag här på festivalen, en sång jag skrivit som är en hyllning till Afrika och afrikanerna.. Den kom till mig första gången jag var i Afrika och då sjöng vi den så mycket att flera av afrikanerna nu kan den lite i alla fall. Jag älskar att sjunga ut och känna att kraften kommer från magen. När jag började sjunga kunde jag inte alls det men jag tror att i takt med att jag hittat min inre kraft mer så har även rösten utvecklats.

Har du tillräckligt med sång och dans i livet?
Så fundera gärna lite idag på om du har tillräckligt med sång och dans eller annat skapande i ditt liv. För jag tror det är ett grundläggande behov.. något vi behöver för att må bra och ursprungsmänniskorna har alltid vetat det och lagt in sång och dans som en naturlig del i livet... Dessutom ger sång och dans oss gläjde... och när vi känner glädje bildas ämnen i kroppen som är bra för vår hälsa och får oss att må ännu bättre... det blir goda cirklar... så varför inte sätta på lite härlig musik meddetsamma och dansa lite med dej själv där du är just nu... kram Anne

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej!
Tack för att du ger dig tid att kommentera. Du som inte har en egen blogg eller googlekonto kan i rutan "Kommentera som" välja: Namn och webbadress (funkar nog även utan webadress), eller Open ID eller Anonymt.
Hoppas det fungerar annars får du prova dej fram !
Varmt tack, din feedback betyder mycket för mig... Anne Solveig