tisdag 15 juni 2010

Parsamtal och helande musik

Parsamtal och myssstund.
Nu har vi haft parsamtal jag och Helena. Det kändes så bra och det är så skönt ibland att kunna sätta ord på de processer man genomgår och att någon annan lyssnar... Det blev lite mer tydligt för mig vissa saker och att det kanske faktiskt var något viktigt som skedde på djupet nu i helgen. Det var som om jag hittade tillbaka lite till ursprungskvinnan inom mig och tryggheten och kärleken i henne.

Helande musik
På kvällen tittade solen fram lite och när jag var ute och cyklade en liten runda kom jag att tänka på att Solo (koraspelaren från Afrika) berättade att han är en Griot.. och att det är en djup tradition som man ärver och som kan uttryckas genom att spela kora men en griot kan också vara en medicinman. I Afrika är det vanligt att de anlitas både för att viga, döpa men också för att hela människor. Det verkar som att Afrikanerna har en djup förståelse för musikens och dansens helande kraft. Det kändes verkligen djupt helande att lyssna till Solo och hans sons underbara koraspel... Det är en så vacker och helande klang i koran. Nu ska jag lyssna mer till Snatam Kaur.. hennes musik känns också så djupt helande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej!
Tack för att du ger dig tid att kommentera. Du som inte har en egen blogg eller googlekonto kan i rutan "Kommentera som" välja: Namn och webbadress (funkar nog även utan webadress), eller Open ID eller Anonymt.
Hoppas det fungerar annars får du prova dej fram !
Varmt tack, din feedback betyder mycket för mig... Anne Solveig