måndag 21 juni 2010

Livet är en lek

Att se livet som en Lek
Livet är en lek, sa Mona och plötsligt kunde jag se enkelheten i det.. Ena stunden leker vi det ena och nästa stund det andra. Ena stunden leker jag bygga kursgård och nästa stund leker jag skriva bok och leda kvinnokurser... Ena stunden leker vi nära kärleksrelation och nästa leker vi vänner eller syster, bror. Tyvärr känns det ofta svårt att lämna det ena fokuset för det andra.... men när jag tittade på det som en lek, kunde jag se enkelheten i att lämna en lek för en ny lek. Det är ju bara en lek.

Det är ju bara vår själ som leker här på jorden
och vi gör så mycket allvarligt av den processen ibland... Det kändes mer enkelt att se det i detta perspektiv... Vi blandar lätt in ansvar för andra, rädslor vad som ska hända, vad man borde göra och vad andra ska tycka.. vi väljer tryggheten framför kärleken eller glädjen m.m. Livet ger oss små vänliga puffar och vi lyssnar lite med ett halvt öra men vi är hellre kvar i det invanda och trygga även om det är tungt och trist istället för att våga ta det nya steget... Livet puffar igen och igen och slutligen knuffar det till oss som en fågelmamma som puttar ut ungarna ur boet i tillit till att de kan flyga själva.

Jag har flugit ut nu och det känns härligt!
Jag märker att vingarna bär även om det är lite osäkert och ovant nu i början, och att en ny känsla av kärlek och respekt till mig själv infinner sig... När jag väl flyger kan jag se tillbaka på hur mitt liv sett ut och se det ur ett nytt perspektiv... det blir mer tydlig. Hur kunde jag vara där så länge... Att det skulle ta så lång tid och så många små puffar... hade jag kunnat flyga ut tidigare ? det vet vi inte ...det är som det är och det enda vi kan göra nu är att njuta av flygturen....

6 kommentarer:

  1. Tack för att du förmedlar enkelheten... det inspirerar mig att andas lättare!
    Tack också för den här fina bloggen!
    Vi ses snart fina du. :-)
    Kram
    gita

    SvaraRadera
  2. Tack Gita.. du har definitivt ett underbart seende och en underbar förmåga att uttrycka dig.. kram Anne

    SvaraRadera
  3. Tack Anne för ditt lekfulla inlägg. Det blir så härligt, lätt och lustfullt när man väljer att vända på det och se livet ur ett annat perspektiv. Speciellt det där med att använda ordet lek till saker som känns så stora och som skrämmer en. Det gör det lite lättare att våga satsa när man väljer att göra det till en lek. Jag ska verkligen ta det till mig och tänka vissa framtida drömmar mer som något jag leker fram. det kommer att bli till stor hjälp. Kram Pernilla

    SvaraRadera
  4. Tack Pernilla.. ja jag har märkt att det gör en skillnad och kan vara till stor nytta... kul att du kan se det med och leka dej fram i livet... Kram Anne

    SvaraRadera
  5. Åh vad jag blir glad över din beskrivning! Att sig ut och leka i livet! Är där också i början av att se det så... och det är lite osäkert och ovant...men dina rader blev mer inspiration! Tack! Önskar härlig midsommar!

    SvaraRadera
  6. Tack Karin... ja vi behöver leka oss fram mer och precis nu ska jag gå ner och dansa Midsommardanser runt stången här i Mundekulla och leka med barnen som är här.. det blir lekfullt... kram och ha en fin Midsommar

    SvaraRadera

Hej!
Tack för att du ger dig tid att kommentera. Du som inte har en egen blogg eller googlekonto kan i rutan "Kommentera som" välja: Namn och webbadress (funkar nog även utan webadress), eller Open ID eller Anonymt.
Hoppas det fungerar annars får du prova dej fram !
Varmt tack, din feedback betyder mycket för mig... Anne Solveig