fredag 26 november 2010

Science of Happiness

Vikten av att fokusera på det goda
Jag har precis fått en mycket tydlig insikt i hur jag påverkas av att fokusera på sorgliga och hemska saker. Jag började igår läsa i en gammal bok som handlade om hur det var förr och den innehöll en del hemska och tragiska händelser. Läste ändå långt in på natten för jag ville veta hur det gick med personerna i boken.. När jag gick och lade mig hade jag dock en lite jobbig känsla inom mig.

Vaknade med huvudvärk
Passade därmed på att forsätta att läsa klart boken som innehöll ännu mer tragiska händelser och jag fick därmed ännu mer huvudvärk och mådde till slut även illa. När jag sedan var klar med boken lade jag mig därmed i soffan och funderade på hur jag kunde må bättre och insåg först då att huvudvärken och illamåendet med sannolikhet hängde samman med det jag hade läst.

Fokusera på det positiva
Jag började då fokusera på positiva saker i stället som frid, ljus, Gudinnan, vila, kärlek, tacksamhet och insåg att det fick mig att må mycket bättre... Därmed blev detta en mycket tydlig lärdom för mig hur det jag fokuserar på påverkar mig. Jag insåg att jag ska vara ännu mer varsam i framtiden när det gäller vad jag släpper in i mitt medvetande.

Tänka på vad vi släpper in
När det gäller vad vi äter och tar in i magen kan vi ju ofta vara ganska noggranna men när det gäller vad vi släpper in i vårt medvetande är vi inte alltid lika noga. Jag har dock valt att mycket sällan se nyheter samt köper aldrig kvällstidningar om det inte är någon bilaga jag gärna vill ha. Men det finns ändå hela tiden budskap som visar på sorgliga och tragiska saker som sker både i facebook, TV, i tidningar, på löpsedlar m.m.

Vi mår bra när vi känner sympati och vill hjälpa andra
Filmen här visar hur när vi fokuserar på glädje, tacksamhet, bryr oss om andra, samverkar m.m. då mår vi bättre...
Tacksamhet är en förmåga vi kan lära oss och därmed kommer vi må bättre!

2 kommentarer:

  1. Jag har också märkt samma sak; när jag pratar om saker jag mår dåligt av, verkar det som om kroppen blir ännu mer spänd och jag får fysiskt ont. Visst är det viktigt att prata om saker, men jag försöker undvika att "ge näring" (dvs, "över-prata") saker o ting, men ventilera måste man ju göra då och då. :)

    Igår var jag på meditation i kyrkan, och det var så himla härligt. Fick också en känsla av att sätta mig på en pall istället för en stol, men satt kvar på stolen, och fick en halvdan meditation. Sedan när sessionen var över frågade ledare om jag prövat pall.. jag provade då, och gud, vad skönt det var! Så nästa gång blir det så.

    Och - jag lärde mig en viktig sak - om känslan är så stark, lyssna på den!

    Har lyssnat enbart på logiken den sista tiden, vilket medför.. logiska saker, men det har inte känts bra. Ändring! ;)

    Känner också att jag kommit in i en rensnings-period, bort det det gamla, in med nytt! :)

    Kram
    Ingrid

    SvaraRadera
  2. Vad fint det låter med din meditation i kyrkan.. kul att de öppnar upp till det mer och mer.. det kan ju vara en jätteviktig uppgift för kyrkan... Ja det är enklare att meditera om man sitter bra tycker jag med och det rekommenderas ju i de flesta traditioner.
    Visst är det så med att när känslan är starkt så är det viktigt att lyssna på den.. fint exempel du ger.
    Ja jag rensar just nu också och det känns så bra!! KRAM

    SvaraRadera

Hej!
Tack för att du ger dig tid att kommentera. Du som inte har en egen blogg eller googlekonto kan i rutan "Kommentera som" välja: Namn och webbadress (funkar nog även utan webadress), eller Open ID eller Anonymt.
Hoppas det fungerar annars får du prova dej fram !
Varmt tack, din feedback betyder mycket för mig... Anne Solveig