fredag 19 november 2010

Ge ut av dina unika gåvor till världen!

Kvinnocirkelboken - en vision och en dröm .
I morse låg och och bläddrade i min bok Kvinnocirkeln och kände en så djup tillfredställelse och tacksamhet över att jag skrev den. Tänkte på hur mycket fin feedback jag har fått av kvinnor som uppskattat den och sagt att den gett mycket till dem. Både de som startat upp kvinnocirklar och de som bara läst den för sin egen skull... känner en djup glädje när jag får ta del av alla värmande ord och en tacksamhet att jag förverkligade en dröm!

Det ger så mycket att förverkliga våra drömmar
Det känns så fint när vi ger ut något som andra kan glädjas av och ha nytta av. Då är det värt den tid vi har lagt ned på det och alla utmaningar som det också kan innebära. Därmed vill jag ägna några rader idag åt att inspirera dej till att förverklige dina drömmar. Jag vet att så många av oss bär på så vackra och fina drömmar som vi skulle kunna förverkliga och som skulle kunna ge så mycket till andra. Men en hel del av dessa drömmar och kreativa projekt kanske inte får se dagens ljus...men nu ska de få göra det!!

Hinder och hjälp på vägen
Att förverkliga en dröm som t.ex att skriva en bok kan innehålla en hel del hinder och utmaningar som man måste ta sig förbi, speciellt när man gör det första gången. Då kan vi behöva fokusera på det som stärker oss och få stöd av andra t.ex nära vänner eller en kvinnocirkel.

1. De begränsande tankarna
... kanske säger...- inte kan väl du skriva ... och vad har du att säga egentligen.. tror du verkligen att någon vill läsa din bok?? Visst kom det även upp sådana tankar för mig när jag skrev på min bok... Då gäller det att lita till sin inre känsla och inspiration och inte lyssna till de rösterna .. utan kanske tänka.. Jag skriver för att jag vill skriva och tycker det är kul att skriva och jag njuter av skrivandet och lär mig mycket om mig själv på vägen.... och kanske finns det flera som vill läsa den med och kan få glädje av den... och det finns det.

Begränsande och stödjande tankar från andra
Det bästa är att bara dela dina kreativa projekt men dem som du vet verkligen kan ge dig stöd och som tror på dej och det du gör. Själv fick jag mycket stöd av nära väninnor och kvinnorna i mina kvinnocirklar .. samt även min man... och det betydde mycket.

2. Självdisciplin
Att utföra ett kreativt projekt kräver självdisciplin. Att känna att det är tillräckligt viktigt för att besluta sig och att ge tid till det. Det kan vara bra att regelbundet ge en stund till det som du vill skapa eller åka bort en tid för att ägna dig åt det, vilket kan var mycket värdefullt när du skriver en bok. Själv hyrde jag in mig i en lägenhet vid tre tillfällen och det var den tid jag skrev mest... samt tillbringade också tid i stugan på Öland för att skriva. Det var mycket bra då jag kunde vara ostörd och verkligen fördjupa mig i skrivandet.

3. Utmaningar på vägen
Hur gör man när man skriver en bok.. hur anlitar man ett tryckeri.. vem ska göra framsidan och hur ska den se ut? Eller ska jag lämna in den till bokförlag och hur gör jag då? Jag kan själv känna att det är utmanande att ta tag i sånt som jag inte vet så mycket om... och många gånger fastnade jag i olika steg i bokprocessen... När det gällde omslaget satt jag fast i en månad och fick inte till det .. utan fick tänka om och öppna mig för en helt ny idé..

4. Jag har inte råd.
Vill du skriva en bok eller utbilda dig genom en kurs eller förverkliga en annan dröm... så kanske du också låter dig hindras av tanken, att du inte har råd och att det inte finns pengar. Det tycker den lite rädda delen av dig, känns mycket bra för då behöver du ju inte göra detta. Min erfarenhet är att när vi verkligen följer våra drömmar och goda projekt och tar steg i den riktning vi vill, då finns det pengar till oss och ibland kommer de på mirakulösa sätt. Men vi måste först börja ta steget.
Vid ett tillfälle i livet ville jag gå en utbildning till Avslappningslärare.. och hade våndats en hel natt över om jag skulle ta det steget då det kostade Mycket för mig och jag inte hade pengarna ... När jag väl beslutade mig och gick iväg och satte in anmälningsavgiften som jag hade råd till och sedan gick vidare hem till min mamma.. då säger hon plötsligt, ovetande om att jag anmält mig till kursen; - Ann jag har tänkt på att jag har ju mycket målningar här i huset som är dina, jag skulle ju kunna köpa dem av dig. Vips så hade jag fått in lite mer pengar och jag fick även låna av en väninna som på grund av vissa omständigheter t.om efterskänkte det mesta senare...

5. "There are hundred thousand angels by your side"
Jag tror att när vi följer våra drömmar och gör det som är gott för oss själva och andra då finns det stöd för det vi vill göra.. kanske är det änglarna som hjälper oss eller kanske bara välvilliga människor som tror på våra drömmar.. eller kanske "råkar" vi bara få pengar eller de resurser vi behöver, helt plötsligt... genom ett välvilligt universum.

6. Att värdera ...och paktera det snyggt.
När det handlar om att ge ut en bok eller en Cd eller annat kreativt projekt så är det viktigt att paktera det snyggt på det sätt som speglar den känsla eller det du vill förmedla. Har du arbetat ett år med en bok så är den värd att även få ett snyggt bokomslag och det kan vara jättebra att anlita proffsiga personer här... För omslaget sänder ut ett budskap till andra. Även om du lägger ut lite mer pengar på det så får du garanterat igen dem bara genom att du kan sälja boken för en högre summa samt att andra kommer vilja läsa den mer om den har en snygg design.

Vi blir lyckliga av att förverkliga drömmar
och vi kan stärka och inspirerar andra och göra dem lyckliga med när vi gör det. Men det är läskigt att ta nya steg... men det kan ge oss så oerhört mycket tillbaka!! Det allra viktigaste är nog att det vi skapar och förverkligar kommer från vårt eget inre... då känns det äkta och kommer även inspirera andra...





Min bok


Det var denna stärkande feedback och uppskattning här nedan, som gav mig inspiration till dagens inlägg... därmed vill jag dela den med er.


Läser din fina bok o tackar för alla kloka ord o tankar som står i den o som gör mig påmind om mitt värde o de krafter jag har ♥ kramar ♥ ♥ ♥ Anna Lena Croona

Jag vill passa på att tacka dig Anne för "Kvinnocirkeln"...som kom med posten för en tid sedan ! Jag känner mig mycket stärkt som kvinna av att läsa den !! Stort TACK ! Kram♥♥♥ Lena-Maria Liljefors


Jag läser den härnere i Sevilla med stor behållning! Christine Sabel

Jag har läst den och vill gärna starta en grupp.... nu gäller det bara att göra det,, redskapet har jag , boken är fantastisk,, tack. Gunilla Wikberg

Jag fick hem "Kvinnocirkeln" för nån vecka sen, och åh! Vilken bok! ♥ Jag läser bara lite i taget och blir alldeles varm varje gång! Tack för så mycket inspiration och bra tips, och för påminnelsen om vår inre Gudinna. Susanna Johansson

5 kommentarer:

  1. Jätteinspirerande! Verkligen precis vad jag behövde läsa just nu.
    Tack!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Tack Majsan att du ger dig tid att säga det med... det ger mig inspiration..kram

    SvaraRadera
  3. Har länge velat köpa din bok men just nu går det ej, men önskade den på Bibliotekets inköps lista så jag hoppas att de hörsammar min önskan.
    Känns som om det är något för mig att läsa och även vara med i, tänk att få växa tillsammans med andra kvinnor och känna styrkan från varandra.

    Din blogg skänker mig så mycket tänkvärt så jag känner mig lycklig varje gång jag varit inne hos dig och hälsat på.

    Ha en underbar helg

    SvaraRadera
  4. TACK för de inspirerande orden. Precis vad jag behövde jag med. Det är flera bitar som faller på plats men så var det ju det här bokprojektet.

    Vi ska fira julen på Korsika och då ska jag boka in massor av egentid för att skriva!

    Jag älskar skogsbilden! Jättefin!

    Jag har inte haft tid att skriva så ofta på din blogg den senaste tiden men jag läser allt och inspireras : ).
    Kramar, Karina

    SvaraRadera
  5. Hej Ankie!
    Vad bra att du önskade den till biblioteket... och jag hoppas du finner en grupp att vara med i .. ska så småningom skapa lite info över dem som kan erbjuda cirklar så håll utkik i bloggen under fliken Kvinnocirkel. Tack för dina värmande ord över min blogg.. blir så glad att höra det. Varm kram Anne

    Karina!
    Kul att höra av dig igen och fint att veta att du är inne här och inspireras... Vad underbart det låter att åka till Korsika! och vad fint att du kan använda tid där för att skriva...tror du har mycket fint att berätta. Kul att du gillade nya skogsbilden.. Varm kram Anne

    SvaraRadera

Hej!
Tack för att du ger dig tid att kommentera. Du som inte har en egen blogg eller googlekonto kan i rutan "Kommentera som" välja: Namn och webbadress (funkar nog även utan webadress), eller Open ID eller Anonymt.
Hoppas det fungerar annars får du prova dej fram !
Varmt tack, din feedback betyder mycket för mig... Anne Solveig