söndag 21 november 2010

The Good feeling, that is healing ..the world

Inspiration av Gregg Braden
Jag och Peter har spenderat eftermiddagen med att titta på en mycket bra DVD med Gregg Braden. Det lustiga är att den dels knyter an mycket till det jag skrev igår och dels ger mig ett tydligt svar på det jag funderat på en del på senaste tiden, när det gäller hur vi bäst kan påverka att goda händelser sker på jorden.

Känslan är bönen
I denna film knyter Gregg an till kvantfysiken och berättar om olika experiment som har gjorts och visar sedan hur de bekräftar urgamla andliga sanningar. Han berättar om Abotten i ett tibetanskt kloster som på hans fråga om bön svarade ungefär så här: Det du ser vi gör när vi ber är inte bönen... den känsla vi upplever är bönen... vilket jag tänker är...känslan av frid, kärlek och harmoni... den sprider sig och påverkar omgivningen.

Det är kärlek och frid som är den sanna bönen
Jag tycker detta är så bra formulerat för det finns så många som tror det är viktigt det vi gör i det yttre t.ex att buga sig eller säga olika mantra eller upprepa böner.. och allt detta kan ju vara jättebra om det väcker en känsla av frid och kärlek.. men om det inte gör det då är det ju bara tomma ord och har nog lite eller ingen inverkan. Men om man genom att upprepa ett mantra eller viss bön kommer till en känsla av inre frid.. då finns det en mening i det, då är de yttre attributen och ritualerna ett sätt att finna känslan av inre frid och kärlek. Eller som "Little Grandmother" så fint uttrycker det med: Gör det som väcker din kärlek och ditt hjärta.

Den bön vi har i vårt hjärta påverkar det omgivande fältet runtomkring oss .. påverkar andra människor.. det vi tror på påverkar det som sker runtonkring oss. Detta har man även kunnat se genom olika experiment i kvantfysiken.

Vackra vattenkristaller genom kärlek och tacksamhet
Det stärker mig ytterligare i att det bästa sättet att påverka är genom hjärtat och genom våra positiva goda känslor av fred och kärlek.. samt även tacksamhet som Masaru Emoto visar i sin förunderliga bok om hur vackra vattenkristaller bildades när man sänder tankar om kärlek, och tacksamhet till vattnet.

Frid och kärlek sprids som ringar på vattnet
Det sker ju så mycket hemska saker i världen och denna film bekräftar att jag inte hjälper bäst genom att uppröras av det som sker och kämpa emot det, utan genom att finna min egen inre frid och kärlek ... hitta den känslan inom mig. Jag tror det är det viktigaste... och när jag väl funnit den känslan så kommer den automatiskt att spridas ut till omgivningen som helande ringar på vattnet och är det något praktiskt jag kan göra så kommer jag kunna göra det i frid och med kärlek.

Gemensamt fokus på fred ger en fredlig värld
Säkert har du även hört talas om när människor gemensamt mediterat och fokuserat på frid och fred och vilken kraft det ligger i det. Hur man gjort undersökningar som visar att brottsligheten och olyckor markant minskat på vissa platser den tid som många människor gemensamt mediterade på fred. Jag skrev t.ex om ett sånt fokus på en harmoniska värld, häromdagen som den som vill kunde delta i.

Vår yttre värld speglar vår inre värld
Det finns något mycket förhoppningsfullt i detta budskap om hur vårt inre tillstånd av frid och fred påverkar vår omgivning och världen i stort... Det bekräftar urgamla andliga sanningar och uttryck som "så utom så inom" Vår yttre värld speglar vår inre värld.. när den inte är i balans så betyder det att vi människor inte är i balans... då kan vi börja med oss själva här och nu och hitta tillbaka til friden och kärleken i vårt inre... ha en fin och fridfull Söndag.




DVD:n som vi tittade på heter :
"The Science of Miracles" the Quantum Language of Healing, Peace, Feeling and Beliefs. Genom att se filmen förstår du ännu djupare detta budskap och hur det hänger samman med insikter man har fått genom kvantfysiken. Kan beställas genom Vattumannens bokhandel t.ex.

4 kommentarer:

  1. Fick mig att tänka på ett citat som jag fick stor nytta av idag. Steve Pavlina: "Your outer eyes observe what's already been created. Your inner eye creates what is yet to be observed."

    :D så om man skapar frid och harmoni inom sig.. borde det visa sig i det yttre, och om tillräckligt många kan göra det, vore ju världen i fred:)

    Har skapat en låt förresten som påminner om en bön, eller det kändes så när jag lyssnade på den och jag samtidigt läste detta inlägg..!

    Kändes fint att veta att sången ger (iallfall mig) positiva känslor.. :) vore kul att höra om det fungerar för fler! Den heter Dream iallafall.

    Många kramar
    Ingrid

    SvaraRadera
  2. Så fint uttryckt Ingrid.. tyckte mycket om ditt citat och även dina tankar om detta... Vad roligt och spännande med din låt.. finns den kansek på My Space.. får gå in och kolla.. kram Anne

    SvaraRadera
  3. Vilken otroligt fin blogg du har =) Blir alldeles glad av att läsa den. Kramis

    SvaraRadera
  4. Vad roligt att höra Tina!! Varmt Tack!!

    SvaraRadera

Hej!
Tack för att du ger dig tid att kommentera. Du som inte har en egen blogg eller googlekonto kan i rutan "Kommentera som" välja: Namn och webbadress (funkar nog även utan webadress), eller Open ID eller Anonymt.
Hoppas det fungerar annars får du prova dej fram !
Varmt tack, din feedback betyder mycket för mig... Anne Solveig