lördag 24 oktober 2009

Gudinneskolan - Passion och kärlek

Du rubbar hela min existens..

Säg till om jag stör sa han när han steg in,
så går jag med detsamma.
Du inte bara stör, svarade jag,
du rubbar hela min existens.
Välkommen.

Eeva Kilpi

Vad är passion och hur kan vi hantera dem
Efter att ha skrivit en del om den mer andliga sidan av kärleken och hur vi kan utveckla kärlek till alla vill jag nu skriva lite om passion. Några av mina mest ”spiritminded” kvinnliga vänner har drabbats av detta och vi har haft djupa samtal om kärlek och passion och hur man hanterar det. Jag har inga enkla svar på detta mysterie men jag tycker det bör tas upp så jag skriver lite av mina tankar. Kanske har ni andra kloka tankar eller erfarenheter som ni vill dela med er om detta.

Passionen som en eld
Jag kom idag att tänka på att passion kan liknas vid en eld. Om vi inte kan hantera den så kan vi bränna oss på den och den kan ödelägga mycket. Den kan även bränna andra i vår närhet. Ibland är det positivt när det gamla brinner upp för det är dags för något nytt för oss själva och andra men ibland kan elden förblinda oss. Men om vi lär oss att hantera elden så kan den värma oss och den kan värma vår partner och andra i vår närhet. Den kan ge oss ny energi och den kan få oss att släppa det gamla och välkomna det nya.

Växa genom kärlek och passion
Kanske är det så att ju mer vi utvecklas som människor ju mer kan vi hantera passionen på ett gott sätt även för andra. Vi rusar inte iväg utan vi tänker efter och handlar klokt. Men ibland kan vi inte vara kloka för känslorna är så starka och någonstans där kanske vi också lär oss mycket. En av mina väninnor uttrycker att både hon och hennes älskade har vuxit mycket och lärt sig mycket genom sin kärlek som jag har förstått är en stark passion. Det finns dessutom en del hinder i vägen för dem att träffas och då verkar det som att passionen flammar upp extra mycket. En annan kvinna träffar inte alls den man hon känner passion och kärlek för men växer otroligt mycket av bara känna denna kärlek…

Finns det olika slag av passion
Kanske en slags passion eller förälskelse är den som väcks när två människor ser något i varandra som de inte tror att de har själva… I längden tror jag inte att en sådan relation fungerar så bra. Ju mer hela vi är i oss själva ju mer kan vi ha en hel äkta kärleksfull med någon annan. En annan passion kan vara den där två personer bara känner sig så otroligt nära varandra och hemma med varandra och inspireras så mycket av varandra, kanske har de t.o.m en gemensam uppgift i livet som de kan uträtta. En sådan relation tror jag kommer att hålla mer i längden. Ibland verkar det vara så att två personer är så otroligt dragna till varandra bara.. kanske har de mötts i ett annat liv och har något de ska fortsätta med.

Passionen eller den trygga kärleken
Ett annat val som flera brottas med är: ska jag välja passionen eller den trygga djupa kärleken? Många kvinnor kan tycka mycket om den partner de har levt med en längre tid och känna en djup kärlek till honom men ändå drabbas av en stark passion till en annan man och då känna stor kärlek för båda. I vissa kulturer skulle ju detta vara okey,… Jag tror det blir mer och mer vanligt att vi kan känna mycket kärlek till fler när vår kärlek växer och utvidgas till att omfatta alla.

Passionen väcker oss
Det verkar ändå som att passionen väcker oss och gör oss mer levande… kanske sätter den igång processer inom oss som är bra och som för oss djupare och närmare oss själva … Jag har då och då känt passionen fylla mig till både människor och projekt …. Vi kan även vara passionerade när det gäller vårt liv och vårt skapande och mycket mer…

Skriv gärna dina tankar i kommentaren
Det vore roligt att höra vad ni tänker och om ni har egna erfarenheter att dela med er.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej!
Tack för att du ger dig tid att kommentera. Du som inte har en egen blogg eller googlekonto kan i rutan "Kommentera som" välja: Namn och webbadress (funkar nog även utan webadress), eller Open ID eller Anonymt.
Hoppas det fungerar annars får du prova dej fram !
Varmt tack, din feedback betyder mycket för mig... Anne Solveig