måndag 12 oktober 2009

Gudinneskolan Måndag 12 oktober

Nu är jag här igen efter en hälsosam "semester" och en underbar helgkurs. Jag ser fram emot att kunna ta det lite lugnare och bara ta hand om allt som ska tas hand om, göra fint i huset samt skriva färdigt min bok om Kvinnocirklar. Men nu är ju temat denna månad i Gudinneskolan: Relationer, så här kommer lite tankar om det.

Tankar till dig som är singel

Vill du verkligen ha en partner?
Du som inte har en relation vill jag först uppmuntra till att fundera på om du verkligen vill ha en nära partner just nu i livet. Vi kvinnor tar ofta så för givet att lyckan ligger i att vi har en man i vårt liv, för det är så det står i alla sagoböcker att bara prinsessan får prinsen så blir hon lycklig. När vi sedan växer upp och läser Starlet eller andra tonårstidningar så är det samma budskap som vi får till oss... var vacker så kommer prinsen. Även när vi är vuxna så är det samma budskap. Vi ska vara vackra och se evigt unga ut och en kärleksrelation är det viktigaste vi kan sträva efter. Ja ungeför så i alla fall.

Kanske trivs du med dig själv
Jag tror att de flesta av oss behöver perioder där vi är lite mer för oss själva för att hitta hem igen till dem vi är. Under sådana perioder kan vi träffa vänner, resa ha kul, göra det vi vill och ha mycket egen tid att vila och njuta av. En kvinna som var här i helgen hade skrivit en lång lista på de egenskaper hon ville att hennes man skulle ha men plötsligt insåg hon att hon ville nog bara vara med sig själv ett tag och njuta av det. Det kändes så befriande att höra. Jag vet att den del kvinnor känner att de borde ha en partner och familj "som alla andra"...

Känn efter vad som är viktigt för dig i livet
Har du varit själv länge så kanske du verkligen skulle vilja ha någon nära dig att dela livet med. Men har du varit länge i en relation så kanske det skulle vara underbart för dig att vara singel ett tag och inte ha någon annan att ta hänsyn till än dig själv. Självklart är vi också olika så en del trivs mer i en nära relation medan andra trivs väldigt bra med att vara singel och har gott om nära relationer runtomkring sig ändå.

När vi tycker om att vara med oss själva....
...kan vi även skapa en god relation med någon annan. Den som inte trivs med att vara med sig själv kommer inte heller att trivas så bra i en relation. För att kunna ha en hel relation med någon annan måste vi själva var mer hela. Men visst kan vi hitta någon att växa tillsammans med. För att växa som människa är ju något som fortgår hela livet.

En nära kärleksrelation ge oss så mycket med
Det är väldigt fint att kunna dela det som sker i livet med någon. Att finnas till för varandra i både med och motgångar och att det finns någon jag kan berätta allt för och som finns där när jag verkligen behöver det. Någon att även dela mina glädjeämnen med och som hejar på och stödjer mig i det jag vill och gläds med mig när jag lyckas. Det kan vara utmanande med relationer men när vi tar oss igenom de utmaningarna så har vi en ännu djupare grund att vila relationen på.

Vill du välkomna en nära partner in i ditt liv nu
Sätt dig ned och fundera på vilka egenskaper du tycker är viktiga hos en partner och hur du vill att relationen ska kännas.

Här kommer några frågor du kan svara på
Skriv ned svaret på ett papper

Vilka egenskaper vill du att din partner har?
Hur vill du att det ska kännas när ni är med varandra?
Hur vill du att er vardag ska se ut?
Varför vill du ha en relation och vad vill du ge till din partner?
Hur ofta vill du att ni ska träffas eller vill du bo ihop med någon?

Min egen lista innan jag träffade Peter innehöll säkert ca 25 eller mer olika aspekter som tex att han skulle vara musiker, vegetarian, kunna samtala om djupare tankar och det andliga, vara harmonisk, kärleksfull, jag skulle tycka om hans utseende (det är bättre att skriva så istället för att precisera exakt utseende) jag ville dock att han skulle vara lite längre än mej samt att jag såg honom i mitt inre med långt hår (vilket Peter ju fortfarande har) Han skulle liksom mig vilja verka för en positiv och fredlig värld, vilja samverka med en kursgård, dela samma värderingar... och mycket mer som jag inte minns nu men jag vet att jag upptäckte att allt på listan stämde utom någon liten struntsak... Så dyker prinsen upp som bara känns rätt och det är några saker på listan som inte stämmer så kanske de inte är så viktiga. men är prinsen bara dösnygg men stämmer inte alls med din lista då är han inte rätt.. be aware

En prins kan efter en tid förvandlas till en groda
Men en vanlig man kan med kvinnlig list utvecklas till en prins.
Jag berättar mer framöver hur du gör det.

Vissa viktiga saker på listan
En kvinna sa häromdagen: Jag glömde att skriva att han skulle kunna diska. Så be aware women: Skriv gärna med att han ska vara bra på att ta hand om hushållet om du vill det samt tex gilla att laga mat, hålla snyggt m.m. Så du inte får en soffpotatis som du ska passa upp på. Säkert kommer din partner att ha en del egenskaper med som du inte har bett om men lite utmaningar ska vi väl ha också ...

A Course in Love
Är en bok som jag läste innan jag träffade Peter och inspirerades mycket av. Du som vill ha en andlig och djup relation och är redo att börja att fokusera på din egen inre utveckling och som läser på engelska köp denna bok. Den handlar om hur Joan förberedde sig för att välkomna sin själsfrände in i sitt liv... och hur de sedan träffades. Kan beställas genom http://www.vattumannen.se/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej!
Tack för att du ger dig tid att kommentera. Du som inte har en egen blogg eller googlekonto kan i rutan "Kommentera som" välja: Namn och webbadress (funkar nog även utan webadress), eller Open ID eller Anonymt.
Hoppas det fungerar annars får du prova dej fram !
Varmt tack, din feedback betyder mycket för mig... Anne Solveig